Nieuwe chat! Zie dit topic.

Je geboortenaam horen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door Emma »

Gaat de andere Emma zich er ook nog even mee bemoeien...

Ik werk in een team van twee personen, en het andere teamlid heeft mijn deadname. Spelling is iets anders, maar dat is qua naam het enige verschil.

Best vermoeiend. En dan is mijn naam al ruim acht jaar echt anders...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door Hormoonmeisje »

Emma schreef: 01 jan 2019, 01:21 Gaat de andere Emma zich er ook nog even mee bemoeien...

Ik werk in een team van twee personen, en het andere teamlid heeft mijn deadname. Spelling is iets anders, maar dat is qua naam het enige verschil.

Best vermoeiend. En dan is mijn naam al ruim acht jaar echt anders...
Veroorzaakt het niet af en toe dysforie?
Reageer je ook onbewust af en toe op die oude naam nog zonder er erg in te hebben of is die naam weg uit jouw hoofd?

Zelf word ik soms wel nog panisch angstig als ik mijn oude naam hoor.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door Emma »

Nee, reageren is er al een tijdje af, een jaar of 4 of zo. Het is af en toe ongemakkelijk, maar meestal alleen vermoeiend.

Het maakt alleen dat ik af en toe het gevoel heb weer terug in de kast te zitten, weer geheimen te hebben. En ik was nu net zo blij van alle geheimen af te zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door EmmaJJ »

Eros schreef: 01 jan 2019, 00:35
Hormoonmeisje schreef: 01 jan 2019, 00:33
Eros schreef: 01 jan 2019, 00:23 Ik denk altijd bij een topic als dit van: is een topic om je eigen beleving te delen. Maar dan ineens moet men gaan verklaren waarom ze een andere ervaring hebben en moet de topic-maakster toch steeds blijven herhalen hoe zij het ervaart... :think:
Is het niet de bedoeling dat we hier ervaringen delen zonder dat we het gevoel krijgen dat iemand vind dat onze beleving fout is omdat die anders is...?
Zo komt dit namelijk een klein beetje over, Kato.
Ik vond Emma haar beleving niet fout hoor.
Daarom zei ik er ook bij dat iedereen het anders ervaart.
Ik zei gewoon dat ik me er niet aan kon relateren.
Groetjes,
Kato
Maar je hoeft toch niet onder elke ervaring die anders is te gaan reageren dat jij het niet zo ervaart? Denk dat we dat inmiddels wel doorhebben...
Goed punt! En excuus
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door EmmaJJ »

... want al was het niet als correctie bedoeld, (ik vroeg me eerder af of ik wel trans genoeg was) het gaat idd voorbij gaan aan originele post.

Dus nu wel ontopic: een hekel aan je oude naam kan ik voorstellen. Ik vind het best bijzonder als de naam je niks meer diet. Ben benieuwd hoe dat bij mij gaat zijn. Ik heb mij nieuwe naam pas 1,5 jaar
Gebruikersavatar
SamSilver
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2018, 10:17
Gender: Trans FtM
Locatie: belgie

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door SamSilver »

ik heb nooit geen connectie gehad met mijn geboortenaam, zat ik bv bij de dokter in de wachtzaal en dan riep ze mij, en dan keek ik zo rond van: wie is dat? wie gaat er op staan?.....oh sh** dat ben ik zelf :p, dus ja meestal moesten ze men naam wel 2x afroepen voor ik doorhad dat ze het over mij hadden. Men familie vraagt nu ook van: is dat niet raar? moet je niet wennen aan je nieuwe naam.
ik: hoezo? Ik heb altijd al Sam geheten, alleen niet in het openbaar :p (ik gebruikte die naam al sinds....bij wijze van spreken kleuter, dat was mijn nickname, eest was het Sammy omdat ik nog zo jong was, ma nu is dat niet meer plezant....en vooral omdat heel de familie mij nu precies express zo noemt :s)

Als ze me nu met men geboortenaam nog aanspreken (wat nog vaak kan zijn), dan voelt dat gewoon echt fout, alsof ze het over een compleet wildvreemde persoon hebben.
*Live and let live*
Gebruikersavatar
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door Jillian »

Ik heb altijd een haat/liefde verhouding gehad met mijn eigen naam, want ik ben zowat de enige in Nederland die zo heet.
Anderzijds vindt ik het persoonlijk ook vreemd om jezelf een nieuwe naam te geven, die krijg je...is mijn gedachte.
Ik had in eerste instantie Jillian gekozen voor mijzelf omdat Ierland een favoriet vakantie land is en ook van mijn ouders en ik mijn naam met een J wilde laten beginnen.
Zat ik met mijn dochter laatst een serie op Netflix te kijken komt de naam Jillian ineens prominent voorbij.. wordt het daarom ook niet helaas.
Een onderzoekje onder mijn vrienden heeft me geleerd dat mijn unieke naam niet perse mannelijk of vrouwelijk klinkt en dat heeft me doen besluiten om mijn naam niet aan te passen. Hoewel het wel verleidelijk is om een andere naam aan te nemen want als ik mij voorstel aan anderen moet ik mijn naam altijd twee keer noemen omdat diegene altijd denkt ...hoe...
Gebruikersavatar
Oliver
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2017, 22:53
Gender: Trans FtM
Locatie: groningen

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door Oliver »

ik haat mijn ''geboorte'' naam,al vanaf dat ik een jaar of 5-6 was .
ik weet nog niet welke naam wel bij mij past,ik vindt het behoorlijk lastig om zoiets te kiezen.
ik heb in ieder geval al wel de juridische kant uitgezocht hoe ik mijn naam kan veranderen.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door Marijn »

sylvesther schreef: 08 jan 2019, 22:32 ik haat mijn ''geboorte'' naam,al vanaf dat ik een jaar of 5-6 was .
ik weet nog niet welke naam wel bij mij past,ik vindt het behoorlijk lastig om zoiets te kiezen.
ik heb in ieder geval al wel de juridische kant uitgezocht hoe ik mijn naam kan veranderen.
Je weet dat er met een deskundigenverklaring van bijvoorbeeld een genderteam helemaal geen jurische kant is (en afgezien van nieuwe ID en eventueel rijbewijs ook geen kosten). Je maakt een afspraak in de gemeente waar je geboren bent, gaat daarheen met die verklaring en ze passen het aan. Wel alleen samen met een geslachtsaanpassing. Alleen je naam aanpassen via deze methode gaat niet. En het gaat alleen om je voornaam/-namen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Oliver
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2017, 22:53
Gender: Trans FtM
Locatie: groningen

Re: Je geboortenaam horen

Bericht door Oliver »

marijn ik wist dit niet,ik ben nog heel erg in de begin fase van alles uitzoeken....