Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jas »

Ik zit al een tijdje na te denken of ik een nieuwe naam wil en zo ja, welke het wordt. Mijn huidige naam (Jasmijn) vind ik erg mooi, maar ook erg vrouwelijk. Ik zou wel willen experimenteren met een andere naam, eentje die meer neutraal/mannelijk is, in de hoop dat ik dan iets minder last heb van dysforie en misschien wat minder 'ge-mevrouwd' word. Als ik hierover begin tegen mijn vriend en mijn beste vriendin, voel ik echter duidelijk een weerstand. Ze zijn bang mij kwijt te raken, wat ik ergens wel snap, maar ik wil juist meer mijzelf worden! Ik weet alleen nog niet precies wie dat is en ik ben ook bang voor de reactie van mijn ouders. Zij hebben mij tenslotte mijn huidige naam gegeven. Ik zat te denken een voornaam te kiezen die lijkt op mijn huidige naam en dan mijn omgeving hier langzaam aan te laten wennen. Maar ik kan niet echt een goede naam met een J vinden die ik bij mezelf vind passen. Het is algauw weer of vrouwelijk, of mannelijk, en ik wil het liefst een naam die wat neutraler is. Ik heb afgelopen weekend een lijstje aangelegd met namen die me wel aanspraken en nu heb ik toch een naam waar ik wel een ja-gevoel bij krijg! Niek. Maar hij is wel totaal anders dan mijn huidige naam en past ook niet zo bij de namen van mijn broers en zus (die allemaal met een J beginnen). Niek is ook wel duidelijk een jongensnaam, toch? Maar misschien moet ik het wat loslaten en mijn gevoel volgen hierin. Als deze naam goed voelt, past 'ie misschien wel bij me.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Anon20190508 »

Jas schreef: 07 jan 2019, 16:31 Ik zit al een tijdje na te denken of ik een nieuwe naam wil en zo ja, welke het wordt. Mijn huidige naam (Jasmijn) vind ik erg mooi, maar ook erg vrouwelijk. Ik zou wel willen experimenteren met een andere naam, eentje die meer neutraal/mannelijk is, in de hoop dat ik dan iets minder last heb van dysforie en misschien wat minder 'ge-mevrouwd' word. Als ik hierover begin tegen mijn vriend en mijn beste vriendin, voel ik echter duidelijk een weerstand. Ze zijn bang mij kwijt te raken, wat ik ergens wel snap, maar ik wil juist meer mijzelf worden! Ik weet alleen nog niet precies wie dat is en ik ben ook bang voor de reactie van mijn ouders. Zij hebben mij tenslotte mijn huidige naam gegeven. Ik zat te denken een voornaam te kiezen die lijkt op mijn huidige naam en dan mijn omgeving hier langzaam aan te laten wennen. Maar ik kan niet echt een goede naam met een J vinden die ik bij mezelf vind passen. Het is algauw weer of vrouwelijk, of mannelijk, en ik wil het liefst een naam die wat neutraler is. Ik heb afgelopen weekend een lijstje aangelegd met namen die me wel aanspraken en nu heb ik toch een naam waar ik wel een ja-gevoel bij krijg! Niek. Maar hij is wel totaal anders dan mijn huidige naam en past ook niet zo bij de namen van mijn broers en zus (die allemaal met een J beginnen). Niek is ook wel duidelijk een jongensnaam, toch? Maar misschien moet ik het wat loslaten en mijn gevoel volgen hierin. Als deze naam goed voelt, past 'ie misschien wel bij me.
En Jesse dan, als naam? :) Is een unisex naam en zit toch niet heel ver af van Jas. Je kan trouwens altijd Niek als tweede naam nemen, en als roepnaam gebruiken als je dat wilt.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jas »

Eros schreef: 07 jan 2019, 16:37
Jas schreef: 07 jan 2019, 16:31 Ik zit al een tijdje na te denken of ik een nieuwe naam wil en zo ja, welke het wordt. Mijn huidige naam (Jasmijn) vind ik erg mooi, maar ook erg vrouwelijk. Ik zou wel willen experimenteren met een andere naam, eentje die meer neutraal/mannelijk is, in de hoop dat ik dan iets minder last heb van dysforie en misschien wat minder 'ge-mevrouwd' word. Als ik hierover begin tegen mijn vriend en mijn beste vriendin, voel ik echter duidelijk een weerstand. Ze zijn bang mij kwijt te raken, wat ik ergens wel snap, maar ik wil juist meer mijzelf worden! Ik weet alleen nog niet precies wie dat is en ik ben ook bang voor de reactie van mijn ouders. Zij hebben mij tenslotte mijn huidige naam gegeven. Ik zat te denken een voornaam te kiezen die lijkt op mijn huidige naam en dan mijn omgeving hier langzaam aan te laten wennen. Maar ik kan niet echt een goede naam met een J vinden die ik bij mezelf vind passen. Het is algauw weer of vrouwelijk, of mannelijk, en ik wil het liefst een naam die wat neutraler is. Ik heb afgelopen weekend een lijstje aangelegd met namen die me wel aanspraken en nu heb ik toch een naam waar ik wel een ja-gevoel bij krijg! Niek. Maar hij is wel totaal anders dan mijn huidige naam en past ook niet zo bij de namen van mijn broers en zus (die allemaal met een J beginnen). Niek is ook wel duidelijk een jongensnaam, toch? Maar misschien moet ik het wat loslaten en mijn gevoel volgen hierin. Als deze naam goed voelt, past 'ie misschien wel bij me.
En Jesse dan, als naam? :) Is een unisex naam en zit toch niet heel ver af van Jas. Je kan trouwens altijd Niek als tweede naam nemen, en als roepnaam gebruiken als je dat wilt.
Die naam staat ook op mijn lijstje, evenals Jess en Jessie. Het is een logische zet, maar ik voel 'em nog niet zo. Jesse is toch ook meer een jongensnaam?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jer158 »

Jas schreef: 07 jan 2019, 18:24 Die naam staat ook op mijn lijstje, evenals Jess en Jessie. Het is een logische zet, maar ik voel 'em nog niet zo. Jesse is toch ook meer een jongensnaam?
Jesse op zijn Nederlands uitgesproken is een jongensnaam. Op zijn Engels "Djessie" is meer unisex.

En simpelweg Jas, zoals je forumnaam? Is niet echt een volledige naam en juist daardoor minder vast te pinnen op M/V. Kan een afkorting zijn voor Jasmijn of Jasper.

Jade schijnt ook unisex te zijn.
Hung her from the branches of a mango tree
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door JesseJessie »

Riep iemand mij?
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Marijn »

Je weet dat er lijstjes met uniseks namen op internet staan? Ik kom met een J bijvoorbeeld Jip en Jules tegen. En Jaimy schijnt ook uniseks te zijn.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Anon20210626 »

Mijn naam is dat ook , dus alleen een e toegevoegd
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door AJpoekie »

Jas schreef: 07 jan 2019, 16:31 Ik zit al een tijdje na te denken of ik een nieuwe naam wil en zo ja, welke het wordt. Mijn huidige naam (Jasmijn) vind ik erg mooi, maar ook erg vrouwelijk. Ik zou wel willen experimenteren met een andere naam, eentje die meer neutraal/mannelijk is, in de hoop dat ik dan iets minder last heb van dysforie en misschien wat minder 'ge-mevrouwd' word. Als ik hierover begin tegen mijn vriend en mijn beste vriendin, voel ik echter duidelijk een weerstand. Ze zijn bang mij kwijt te raken, wat ik ergens wel snap, maar ik wil juist meer mijzelf worden! Ik weet alleen nog niet precies wie dat is en ik ben ook bang voor de reactie van mijn ouders. Zij hebben mij tenslotte mijn huidige naam gegeven. Ik zat te denken een voornaam te kiezen die lijkt op mijn huidige naam en dan mijn omgeving hier langzaam aan te laten wennen. Maar ik kan niet echt een goede naam met een J vinden die ik bij mezelf vind passen. Het is algauw weer of vrouwelijk, of mannelijk, en ik wil het liefst een naam die wat neutraler is. Ik heb afgelopen weekend een lijstje aangelegd met namen die me wel aanspraken en nu heb ik toch een naam waar ik wel een ja-gevoel bij krijg! Niek. Maar hij is wel totaal anders dan mijn huidige naam en past ook niet zo bij de namen van mijn broers en zus (die allemaal met een J beginnen). Niek is ook wel duidelijk een jongensnaam, toch? Maar misschien moet ik het wat loslaten en mijn gevoel volgen hierin. Als deze naam goed voelt, past 'ie misschien wel bij me.
Nog even bovenop de adviezen die anderen al hebben gegeven.

Ik wil tegen je zeggen dat je je vooral niet druk moet maken om of het wel of niet past bij de namen van je broers en zus!
Het gaat erom dat de naam bij jij past, bij wie jij bent en dat jij je er prettig mee voelt ;-) Niet wat de rest ervan vindt (het klinkt heel erg alsof je anderen tevreden wil houden, met name je ouders). Uiteindelijk leert iedereen er wel mee leven, als jij er maar achter staat.
Succes met je zoektocht!

Eventueel kan je een serieus gesprek aangaan met ze van: goh ik vind dat jullie een hele mooi naam voor me hebben gekozen. Nu ben ik bezig met een naam zoeken die beter mijn identiteit past en dat vind ik nogal lastig, omdat ik bang ben dat jullie dan denken dat ik Jasmijn geen mooie naam vind. Maar dat is niet zo. Ik ben enkel op zoek naar een naam die mijn identiteit beter weergeeft.

Ze zullen dan vast en zeker heel blij zijn dat je dit zo eerlijk tegen ze zegt en ze erbij betrekt (het is maar een voorbeeld hoor, je hoeft er niks mee te doen). Het is tevens een goede manier om jouw angst voor hun reactie te toetsen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jas »

Jer158 schreef: 07 jan 2019, 18:55
Jas schreef: 07 jan 2019, 18:24 Die naam staat ook op mijn lijstje, evenals Jess en Jessie. Het is een logische zet, maar ik voel 'em nog niet zo. Jesse is toch ook meer een jongensnaam?
Jesse op zijn Nederlands uitgesproken is een jongensnaam. Op zijn Engels "Djessie" is meer unisex.

En simpelweg Jas, zoals je forumnaam? Is niet echt een volledige naam en juist daardoor minder vast te pinnen op M/V. Kan een afkorting zijn voor Jasmijn of Jasper.

Jade schijnt ook unisex te zijn.
Jas is een mogelijkheid, maar ik vind het niet zo mooi. Jesse (uitgesproken als 'Djessie') vind ik wel heel leuk, maar ik vind een Engelse naam niet zo bij mij passen. Jade vind ik wel mooi, maar associeer ik toch meer met een meisje. Gut, ik ben wel kritisch geloof ik :think: 8-)
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jas »

Marijn schreef: 07 jan 2019, 19:51 Je weet dat er lijstjes met uniseks namen op internet staan? Ik kom met een J bijvoorbeeld Jip en Jules tegen. En Jaimy schijnt ook uniseks te zijn.
Ja die lijstjes ben ik ook tegengekomen. Jip en Jaimy staan ook in mijn eigen lijstje met leuke namen. Het zijn opties, maar ik heb er niet helemaal een yes-gevoel bij.
Plaats reactie