Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zou jij een andere trans persoon daten?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Simão »

Ik ben asexueel en "oud" en zeer gelukkig in m´n eentje, maar ik heb op zich totaal geen bezwaar om een transpersoon te daten.
Het is veel meer een dingetje om mij te daten omdat ik nooit in transitie ben gegaan, dus je moet echt wel naar de persoon kijken en niet naar het lichaam. Dat bij asexualiteit sowieso natuurlijk op 1 moet staan, want ja, meer heb ik niet te bieden.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Lise schreef: 09 jan 2019, 09:56
Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 02:49 Dus wanneer iemand zegt dat hij op vrouwen valt, en geen probleem heeft met het niet kunnen krijgen van kinderen, komt het hypocriet over wanneer hij alsnog zegt dat hij niet op trans vrouwen valt; het demonstreert namelijk dat hij trans vrouwen eigenlijk niet als vrouwen ziet, maar als iets anders.
is dat echt zo? als iemand zegt dat hij op vrouwen valt, zegt hij toch niet dat hij op alle vrouwen valt? hij zegt daarmee dat hij op bepaalde vrouwen valt; zo iemand heeft nog steeds voorkeuren voor een bepaald uiterlijk, voor een bepaalde uitstraling, voor een bepaald karakter. aantrekking werkt best ingewikkeld en (weten we allemaal wel uit ervaring) de meest stomme, kleine dingetjes kunnen die aantrekking doen uitdoven, zeker een bepaalde levensgeschiedenis.

zou je het ook hypocriet vinden als iemand zegt dat hij wel op vrouwen valt, maar niet op vrouwen met bruin haar? dan toch ook niet?
Bedankt, dat probeerde ik hier uit te leggen, tevergeefs...

Blij dat jij mij wel begrijpt.

Groetjes,
Kato
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 12:27
Lise schreef: 09 jan 2019, 09:56
Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 02:49 Dus wanneer iemand zegt dat hij op vrouwen valt, en geen probleem heeft met het niet kunnen krijgen van kinderen, komt het hypocriet over wanneer hij alsnog zegt dat hij niet op trans vrouwen valt; het demonstreert namelijk dat hij trans vrouwen eigenlijk niet als vrouwen ziet, maar als iets anders.
is dat echt zo? als iemand zegt dat hij op vrouwen valt, zegt hij toch niet dat hij op alle vrouwen valt? hij zegt daarmee dat hij op bepaalde vrouwen valt; zo iemand heeft nog steeds voorkeuren voor een bepaald uiterlijk, voor een bepaalde uitstraling, voor een bepaald karakter. aantrekking werkt best ingewikkeld en (weten we allemaal wel uit ervaring) de meest stomme, kleine dingetjes kunnen die aantrekking doen uitdoven, zeker een bepaalde levensgeschiedenis.

zou je het ook hypocriet vinden als iemand zegt dat hij wel op vrouwen valt, maar niet op vrouwen met bruin haar? dan toch ook niet?
Dat niet iedereen op elke vrouw valt snap ik ook wel, maar dit gaat over een denkbeeldige situatie waarbij alles verder overeenkomt met de voorkeur, behalve het trans zijn.

De dealbreaker is dan dus het trans zijn. En ik herhaal nogmaals dat iemand alsnog niet een transgender *hoeft* te daten (want ik weet hoe makkelijk je die stempel krijgt tegenwoordig). Maar als iemand zijn date aan elke voorkeur voldoet (inclusief haarkleur), maar afknapt op je trans zijn snap ik wel dat dit vervelend is voor sommigen. Je haarkleur kun je nochtans wel veranderen, je trans zijn niet.
En dat trans zijn komt met een geschiedenis. Het is zoals je zei: je trans zijn kun je niet veranderen. En het is niet omdat je iets niet kunt veranderen, dat je daarom kan verwachten dat een ander het standaard maar accepteert in een relatie.
Die bepaalde hetero cis man kan jou een geweldige en lieve dame vinden, maar wanneer hij dan met jouw verleden geconfronteerd wordt, kan dat voor hem ongemakkelijk aanvoelen, zonder dat hij daar iets aan kan doen.

Als we samen als volwassen onze kindertijd bespreken, moeten wij als transvrouwen herinneringen bovenbrengen waarin we anders behandeld werden omdat we toen nog in het andere geslacht leefden. Dat kan voor die cis hetero man heel zwaar zijn.

Verder is de kans dat hij gediscrimineerd zal worden door een deel van zijn omgeving best groot wanneer uit zou komen dat hij een transvrouw date. Als die man dan de keuze heeft tussen een cis vrouw zonder verleden als man en een transvrouw met verleden als man, hoe leuk hij die transvrouw ook vond, kan hij soms de makkelijke weg willen kiezen.

Als die transvrouw ook nog eens dysforie ervaart, sommige dysforie verdwijnt nooit, dan is dat emotioneel ook nog eens veel zwaarder voor hem, die relatie met de transvrouw.

Het is dus naar mijn mening niet transfoob om deze redenen, een transvrouw niet te willen daten.

Mensen hebben nu eenmaal hun voorkeuren en die kunnen soms niet rationeel verklaard worden.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Wolfy_girl »

Hormoonmeisje schreef: 09 jan 2019, 19:27
Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 12:27
Lise schreef: 09 jan 2019, 09:56

is dat echt zo? als iemand zegt dat hij op vrouwen valt, zegt hij toch niet dat hij op alle vrouwen valt? hij zegt daarmee dat hij op bepaalde vrouwen valt; zo iemand heeft nog steeds voorkeuren voor een bepaald uiterlijk, voor een bepaalde uitstraling, voor een bepaald karakter. aantrekking werkt best ingewikkeld en (weten we allemaal wel uit ervaring) de meest stomme, kleine dingetjes kunnen die aantrekking doen uitdoven, zeker een bepaalde levensgeschiedenis.

zou je het ook hypocriet vinden als iemand zegt dat hij wel op vrouwen valt, maar niet op vrouwen met bruin haar? dan toch ook niet?
Dat niet iedereen op elke vrouw valt snap ik ook wel, maar dit gaat over een denkbeeldige situatie waarbij alles verder overeenkomt met de voorkeur, behalve het trans zijn.

De dealbreaker is dan dus het trans zijn. En ik herhaal nogmaals dat iemand alsnog niet een transgender *hoeft* te daten (want ik weet hoe makkelijk je die stempel krijgt tegenwoordig). Maar als iemand zijn date aan elke voorkeur voldoet (inclusief haarkleur), maar afknapt op je trans zijn snap ik wel dat dit vervelend is voor sommigen. Je haarkleur kun je nochtans wel veranderen, je trans zijn niet.
En dat trans zijn komt met een geschiedenis. Het is zoals je zei: je trans zijn kun je niet veranderen. En het is niet omdat je iets niet kunt veranderen, dat je daarom kan verwachten dat een ander het standaard maar accepteert in een relatie.
Die bepaalde hetero cis man kan jou een geweldige en lieve dame vinden, maar wanneer hij dan met jouw verleden geconfronteerd wordt, kan dat voor hem ongemakkelijk aanvoelen, zonder dat hij daar iets aan kan doen.

Als we samen als volwassen onze kindertijd bespreken, moeten wij als transvrouwen herinneringen bovenbrengen waarin we anders behandeld werden omdat we toen nog in het andere geslacht leefden. Dat kan voor die cis hetero man heel zwaar zijn.

Verder is de kans dat hij gediscrimineerd zal worden door een deel van zijn omgeving best groot wanneer uit zou komen dat hij een transvrouw date. Als die man dan de keuze heeft tussen een cis vrouw zonder verleden als man en een transvrouw met verleden als man, hoe leuk hij die transvrouw ook vond, kan hij soms de makkelijke weg willen kiezen.

Als die transvrouw ook nog eens dysforie ervaart, sommige dysforie verdwijnt nooit, dan is dat emotioneel ook nog eens veel zwaarder voor hem, die relatie met de transvrouw.

Het is dus naar mijn mening niet transfoob om deze redenen, een transvrouw niet te willen daten.

Mensen hebben nu eenmaal hun voorkeuren en die kunnen soms niet rationeel verklaard worden.
Dat snap ik allemaal wel. En ja, transgenders brengen een hoop emotionele bagage met zich mee, dat weet mijn vriendje al te goed. Mijn punt was meer dat mensen constant spreken over transfobie en hoe er geen transfobie kleeft aan datingvoorkeuren, maar hoe kun je nou in principe transfobie ontkennen wanneer wij in dat opzicht pertinent niet als vrouwen behandelt worden? En dan heb ik het niet over dat we als "andere vrouwen" gezien worden ofzo; veel van die cis mensen die zich hierdoor aangesproken voelen willen uit principe niet daten met trans vrouwen zelfs als ze in elk ander opzicht wel voldoen aan zijn/haar voorkeuren.

Ik vind het niet erg (ook vanwege de redenen die jij genoemt hebt), maar ik snap de retoriek wel van de trans vrouwen die hier mee opgescheept worden. Het is toch wel je identiteit als vrouw wat op die manier aardig gedeukt word. Een ontkenning van je vrouw zijn.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Lise »

Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 23:36 Dat snap ik allemaal wel. En ja, transgenders brengen een hoop emotionele bagage met zich mee, dat weet mijn vriendje al te goed. Mijn punt was meer dat mensen constant spreken over transfobie en hoe er geen transfobie kleeft aan datingvoorkeuren, maar hoe kun je nou in principe transfobie ontkennen wanneer wij in dat opzicht pertinent niet als vrouwen behandelt worden? En dan heb ik het niet over dat we als "andere vrouwen" gezien worden ofzo; veel van die cis mensen die zich hierdoor aangesproken voelen willen uit principe niet daten met trans vrouwen zelfs als ze in elk ander opzicht wel voldoen aan zijn/haar voorkeuren.

Ik vind het niet erg (ook vanwege de redenen die jij genoemt hebt), maar ik snap de retoriek wel van de trans vrouwen die hier mee opgescheept worden. Het is toch wel je identiteit als vrouw wat op die manier aardig gedeukt word. Een ontkenning van je vrouw zijn.
ik ben het nog steeds niet helemaal met je punt eens, want ik snap de retoriek zelf niet zo (en ik denk ook niet dat het de trans-emancipatie erg helpt). misschien was mijn eerdere voorbeeld van de haarkleur inderdaad een beetje ongelukkig gekozen, maar laten we het anders eens hebben over lengte. je kan er niets aan doen, toch speelt het een rol. veel heteromannen die op vrouwen vallen willen per se een vrouw die kleiner is dan zij, en veel heterovrouwen willen per se een man die langer is dan zij. zelfs als iemand in alle andere opzichten wel voldoet aan zijn/haar voorkeuren (om in jouw woorden te spreken), die lengte is een absolute deal-breaker. misschien nogal kortzichtig, maar dat is toch ok? zonder dat er sprake is van lengtefobisch gedrag of ontkenning van andermans identiteit?
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Wolfy_girl »

Lise schreef: 09 jan 2019, 23:49
Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 23:36 Dat snap ik allemaal wel. En ja, transgenders brengen een hoop emotionele bagage met zich mee, dat weet mijn vriendje al te goed. Mijn punt was meer dat mensen constant spreken over transfobie en hoe er geen transfobie kleeft aan datingvoorkeuren, maar hoe kun je nou in principe transfobie ontkennen wanneer wij in dat opzicht pertinent niet als vrouwen behandelt worden? En dan heb ik het niet over dat we als "andere vrouwen" gezien worden ofzo; veel van die cis mensen die zich hierdoor aangesproken voelen willen uit principe niet daten met trans vrouwen zelfs als ze in elk ander opzicht wel voldoen aan zijn/haar voorkeuren.

Ik vind het niet erg (ook vanwege de redenen die jij genoemt hebt), maar ik snap de retoriek wel van de trans vrouwen die hier mee opgescheept worden. Het is toch wel je identiteit als vrouw wat op die manier aardig gedeukt word. Een ontkenning van je vrouw zijn.
ik ben het nog steeds niet helemaal met je punt eens, want ik snap de retoriek zelf niet zo (en ik denk ook niet dat het de trans-emancipatie erg helpt). misschien was mijn eerdere voorbeeld van de haarkleur inderdaad een beetje ongelukkig gekozen, maar laten we het anders eens hebben over lengte. je kan er niets aan doen, toch speelt het een rol. veel heteromannen die op vrouwen vallen willen per se een vrouw die kleiner is dan zij, en veel heterovrouwen willen per se een man die langer is dan zij. zelfs als iemand in alle andere opzichten wel voldoet aan zijn/haar voorkeuren (om in jouw woorden te spreken), die lengte is een absolute deal-breaker. misschien nogal kortzichtig, maar dat is toch ok? zonder dat er sprake is van lengtefobisch gedrag of ontkenning van andermans identiteit?
Je hebt het weer over dingen die los staan van het trans zijn, en dat heeft niks te maken met wat ik zeg.

Als iemand aan alle eisen voldoet (inclusief lengte, haarkleur en weet ik veel wat nog meer), maar de dealbreaker is dat diegene trans is, is dit toch uitsluiting van trans vrouwen gebasseerd op het feit dat hij ze niet als vrouw ziet? Het gaat er niet om dat het "fout" is van diegene, het gaat mij er meer om dat ik de uitsluiting wel herken. Zoals ik al zei: je wordt op die manier wel uitgesloten omdat iemand je niet als vrouw herkent. Ik snap wel dat dat pijn doet. Je kunt een transgender's identiteit niet gaan vergelijken met haarkleur of iets dergelijks, dat is gewoon onzinnig.
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Wolfy_girl schreef: 10 jan 2019, 01:34
Lise schreef: 09 jan 2019, 23:49
Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 23:36 Dat snap ik allemaal wel. En ja, transgenders brengen een hoop emotionele bagage met zich mee, dat weet mijn vriendje al te goed. Mijn punt was meer dat mensen constant spreken over transfobie en hoe er geen transfobie kleeft aan datingvoorkeuren, maar hoe kun je nou in principe transfobie ontkennen wanneer wij in dat opzicht pertinent niet als vrouwen behandelt worden? En dan heb ik het niet over dat we als "andere vrouwen" gezien worden ofzo; veel van die cis mensen die zich hierdoor aangesproken voelen willen uit principe niet daten met trans vrouwen zelfs als ze in elk ander opzicht wel voldoen aan zijn/haar voorkeuren.

Ik vind het niet erg (ook vanwege de redenen die jij genoemt hebt), maar ik snap de retoriek wel van de trans vrouwen die hier mee opgescheept worden. Het is toch wel je identiteit als vrouw wat op die manier aardig gedeukt word. Een ontkenning van je vrouw zijn.
ik ben het nog steeds niet helemaal met je punt eens, want ik snap de retoriek zelf niet zo (en ik denk ook niet dat het de trans-emancipatie erg helpt). misschien was mijn eerdere voorbeeld van de haarkleur inderdaad een beetje ongelukkig gekozen, maar laten we het anders eens hebben over lengte. je kan er niets aan doen, toch speelt het een rol. veel heteromannen die op vrouwen vallen willen per se een vrouw die kleiner is dan zij, en veel heterovrouwen willen per se een man die langer is dan zij. zelfs als iemand in alle andere opzichten wel voldoet aan zijn/haar voorkeuren (om in jouw woorden te spreken), die lengte is een absolute deal-breaker. misschien nogal kortzichtig, maar dat is toch ok? zonder dat er sprake is van lengtefobisch gedrag of ontkenning van andermans identiteit?
Je hebt het weer over dingen die los staan van het trans zijn, en dat heeft niks te maken met wat ik zeg.

Als iemand aan alle eisen voldoet (inclusief lengte, haarkleur en weet ik veel wat nog meer), maar de dealbreaker is dat diegene trans is, is dit toch uitsluiting van trans vrouwen gebasseerd op het feit dat hij ze niet als vrouw ziet? Het gaat er niet om dat het "fout" is van diegene, het gaat mij er meer om dat ik de uitsluiting wel herken. Zoals ik al zei: je wordt op die manier wel uitgesloten omdat iemand je niet als vrouw herkent. Ik snap wel dat dat pijn doet. Je kunt een transgender's identiteit niet gaan vergelijken met haarkleur of iets dergelijks, dat is gewoon onzinnig.
Nee, ik snap Lise wel. Door mensen hun voorkeuren constant in vraag te stellen en verantwoording te vragen, zorg je juist voor minder emancipatie, want de mensen gaan ons als een groepje met speciale behoeften en speciale eisen gaan zien.

Je kunt vragen dat iemand je behandelt zoals je je voelt en je kunt vragen dat iemand de juiste voornaamwoorden en de juiste naam gebruikt en jou als vrouw aanvaardt.

Maar je kunt niet iemand dwingen om -wanneer het op daten aankomt- een transvrouw in zijn hoofd als vrouw te zien, wanneer die bepaalde cis hetero man in kwestie je vanuit zijn onderbewuste niet als vrouw ziet. Zo zijn er veel mensen, die respectvol zijn naar ons toe en ons behandelen als het geslacht dat we ons voelen, maar die ons in hun onderbewuste niet als het geslacht zien als wij onszelf zien.

Die mensen hun voorkeuren in vraag stellen gaat voor hun overkomen als terroriseren en daarmee zet je de emancipatie van heren en dames zoals ons weer terug.

Je kan niet vragen van iemand dat hij of zij zijn diepste gedachten verandert. Gedachten en daden staan los van elkaar.
Zolang hij je behandelt als vrouw mag je hem niet afstraffen omdat hij je onderbewust misschien niet als vrouw ziet.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Wolfy_girl »

Hormoonmeisje schreef: 10 jan 2019, 01:45
Wolfy_girl schreef: 10 jan 2019, 01:34
Lise schreef: 09 jan 2019, 23:49

ik ben het nog steeds niet helemaal met je punt eens, want ik snap de retoriek zelf niet zo (en ik denk ook niet dat het de trans-emancipatie erg helpt). misschien was mijn eerdere voorbeeld van de haarkleur inderdaad een beetje ongelukkig gekozen, maar laten we het anders eens hebben over lengte. je kan er niets aan doen, toch speelt het een rol. veel heteromannen die op vrouwen vallen willen per se een vrouw die kleiner is dan zij, en veel heterovrouwen willen per se een man die langer is dan zij. zelfs als iemand in alle andere opzichten wel voldoet aan zijn/haar voorkeuren (om in jouw woorden te spreken), die lengte is een absolute deal-breaker. misschien nogal kortzichtig, maar dat is toch ok? zonder dat er sprake is van lengtefobisch gedrag of ontkenning van andermans identiteit?
Je hebt het weer over dingen die los staan van het trans zijn, en dat heeft niks te maken met wat ik zeg.

Als iemand aan alle eisen voldoet (inclusief lengte, haarkleur en weet ik veel wat nog meer), maar de dealbreaker is dat diegene trans is, is dit toch uitsluiting van trans vrouwen gebasseerd op het feit dat hij ze niet als vrouw ziet? Het gaat er niet om dat het "fout" is van diegene, het gaat mij er meer om dat ik de uitsluiting wel herken. Zoals ik al zei: je wordt op die manier wel uitgesloten omdat iemand je niet als vrouw herkent. Ik snap wel dat dat pijn doet. Je kunt een transgender's identiteit niet gaan vergelijken met haarkleur of iets dergelijks, dat is gewoon onzinnig.
Die mensen hun voorkeuren in vraag stellen gaat voor hun overkomen als terroriseren en daarmee zet je de emancipatie van heren en dames zoals ons weer terug.

Je kan niet vragen van iemand dat hij of zij zijn diepste gedachten verandert. Gedachten en daden staan los van elkaar.
Zolang hij je behandelt als vrouw mag je hem niet afstraffen omdat hij je onderbewust misschien niet als vrouw ziet.
Jezus... Waarom zoveel beladen woorden? "Terroriseren", "afstraffen", "emancipatie"...

Je neemt een onzichtbare cis persoon in bescherming terwijl we het hier gewoon hebben over voorkeuren en wat voor implicaties die kunnen hebben in een wereld waarbij transgenders nog steeds veelal als derderangs burgers behandeld worden. Waarom moet alles zo eenzijdig zijn en alleen vanuit het perspectief van die denkbeeldige cis persoon komen?

Zoals ik al zei: ik kan heel goed begrijpen waarom iemand het vervelend vind wanneer iemand jouw identiteit afneemt, ongeacht of dit "terecht" is of niet. Ik ben namelijk transgender en ik begrijp goed hoe zo'n moment een hoop dysforia kan triggeren.
Maar je kunt niet iemand dwingen om -wanneer het op daten aankomt- een transvrouw in zijn hoofd als vrouw te zien
Dus... Je begrijpt *wel* waarom sommige transmensen dit als transfobie kunnen zien? Dat was namelijk een beetje de essentie van wat ik eerder had gepost.

Op de manier hoe jij en Lise dit omschrijven is alsof transgender zijn altijd een zichtbare fysieke factor is (op een zelfde manier zoals lengte of haarkleur, in de woorden van Lise), terwijl veel trans personen niet onder doen aan cis mensen als het op uiterlijk aankomt.
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Wolfy_girl schreef: 10 jan 2019, 02:30
Hormoonmeisje schreef: 10 jan 2019, 01:45
Wolfy_girl schreef: 10 jan 2019, 01:34

Je hebt het weer over dingen die los staan van het trans zijn, en dat heeft niks te maken met wat ik zeg.

Als iemand aan alle eisen voldoet (inclusief lengte, haarkleur en weet ik veel wat nog meer), maar de dealbreaker is dat diegene trans is, is dit toch uitsluiting van trans vrouwen gebasseerd op het feit dat hij ze niet als vrouw ziet? Het gaat er niet om dat het "fout" is van diegene, het gaat mij er meer om dat ik de uitsluiting wel herken. Zoals ik al zei: je wordt op die manier wel uitgesloten omdat iemand je niet als vrouw herkent. Ik snap wel dat dat pijn doet. Je kunt een transgender's identiteit niet gaan vergelijken met haarkleur of iets dergelijks, dat is gewoon onzinnig.
Die mensen hun voorkeuren in vraag stellen gaat voor hun overkomen als terroriseren en daarmee zet je de emancipatie van heren en dames zoals ons weer terug.

Je kan niet vragen van iemand dat hij of zij zijn diepste gedachten verandert. Gedachten en daden staan los van elkaar.
Zolang hij je behandelt als vrouw mag je hem niet afstraffen omdat hij je onderbewust misschien niet als vrouw ziet.
Jezus... Waarom zoveel beladen woorden? "Terroriseren", "afstraffen", "emancipatie"...

Je neemt een onzichtbare cis persoon in bescherming terwijl we het hier gewoon hebben over voorkeuren en wat voor implicaties die kunnen hebben in een wereld waarbij transgenders nog steeds veelal als derderangs burgers behandeld worden. Waarom moet alles zo eenzijdig zijn en alleen vanuit het perspectief van die denkbeeldige cis persoon komen?

Zoals ik al zei: ik kan heel goed begrijpen waarom iemand het vervelend vind wanneer iemand jouw identiteit afneemt, ongeacht of dit "terecht" is of niet. Ik ben namelijk transgender en ik begrijp goed hoe zo'n moment een hoop dysforia kan triggeren.
Maar je kunt niet iemand dwingen om -wanneer het op daten aankomt- een transvrouw in zijn hoofd als vrouw te zien
Dus... Je begrijpt *wel* waarom sommige transmensen dit als transfobie kunnen zien? Dat was namelijk een beetje de essentie van wat ik eerder had gepost.

Op de manier hoe jij en Lise dit omschrijven is alsof transgender zijn altijd een zichtbare fysieke factor is (op een zelfde manier zoals lengte of haarkleur, in de woorden van Lise), terwijl veel trans personen niet onder doen aan cis mensen als het op uiterlijk aankomt.
Dit heeft niks te maken met in bescherming nemen.
Dit heeft te maken met integreren in de maatschappij.

Daten heeft niets te maken met de rang van je burgerschap. Het is niet omdat een bepaalde cis hetero man ons niet wil daten dat hij ons daarom als derderangsburgers zou zien. Diezelfde cis hetero man zou namelijk heel sterk een ally kunnen zijn maar zichzelf gewoon geen transvrouw zien daten.

Ik ben ook transgender dus net zoals jou kan ik ook begrijpen waarom dit dysforie zou triggeren. Heb de indruk dat je dit stukje een beetje op een transer-than-thou manier geformuleerd hebt: “Ik ben namelijk transgender” . Het is niet omdat het onze dysforie kan triggeren dat die cis persoon daaraan schuld treft.

Wij zijn een minderheidsgroep. Het is de bedoeling dat wij integreren. Dat een cisgender persoon zijn datingvoorkeuren maar moet aanpassen aan ons vind ik een beetje vreemd.

Deze discussies komen vooral uit de Verenigde Staten overgewaaid.

Dat een transgender persoon niet onder moet doen qua uiterlijk voor een cis persoon, is absoluut waar. Maar trans ben je voor je leven. Je hebt er een transitie opzitten. Een transitie die een cis vrouw niet ondergaan heeft. Dus ja, ik geloof dat wij anders zijn dan cis vrouwen.
Daarom niet minder maar wel anders. En dan kun je het een cis hetero man niet kwalijk nemen dat hij zich comfortabeler voelt bij de cis vrouw dan bij de trans vrouw.

Ik zou zeggen, zoek gewoon mannen die wel openstaan voor transvrouwen en probeer de mannen die er niet voor openstaan niet constant in vraag te stellen.

En bovendien vind ik dat die hetero cis man zich niet hoeft te verantwoorden waarom hij een transvrouw niet wil daten. Zijn lijf, zijn beslissingen. Net zoals wij onze autonomie hebben, heeft hij die van hem. Daten hoeft geen logica in te zitten.

Het is door dit soort debatten dat heel veel cis mensen transmoe worden en ons plotseling helemaal niet meer accepteren. Wij zijn een minderheidsgroep. Aan ons om ons aan te passen.

Verder ga ik er niet meer op antwoorden want dit wordt een straatje zonder einde en je gaat me toch niet overtuigen en ik jou niet.
Beter dat we dan elkaars mening respecteren.

Edit: transfobie vind ik hier een veel te beladen woord voor. Dat is zoals mensen die om de vijf minuten racist schreeuwen voor beslissingen die niets met hun etniciteit te maken hebben. Als je datingvoorkeuren als transfobie gaat lopen afschilderen, dan gebruik je veel te beladen woorden vind ik. Dit is overdramatiseren. Genoeg mensen die openstaan om transvrouwen te daten. Dus geen reden om zij die er niet voor openstaan te proberen veranderen.
Werkt averechts. Transfobie spreken we van wanneer ons een recht ontnomen wordt omwille van ons transgender zijn. Daten is geen recht. Dat is een natuurlijke verbintenis, die kun je niet gaan justifiëren.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Sara »

Hormoonmeisje schreef: 09 jan 2019, 01:18 Dat jij een positieve houding belangrijker vindt dan waar die andere trans persoon in zijn of haar proces staat kan op jezelf van toepassing zijn, maar je mag dat niet op anderen projecteren.
Ik reageerde op de vraag in het eerste bericht. Ik meende dat dat in het algemeen het concept was van dit forum. Dat jij het op jezelf betrekt is aan jou.
Hormoonmeisje schreef: 09 jan 2019, 01:18 Waar jij opeens voor huis-tuin-keuken psycholoog gaat spelen en mij al meteen zegt dat ik moet leren mezelf te accepteren, ga je opnieuw de mist in.
Ik snap dat ontevredenheid over je eigen lichaam is letterlijk deel is van de GD-diagnose, maar daar waar medische ingrepen je niet kunnen helpen, ben je in mijn ogen aangewezen op zelfacceptatie. Wellicht overdrijf ik hier een beetje, maar als je grote voeten je bijvoorbeeld tegenhouden om een transvrouw met kleine voeten te daten, dan schort daar mijns inziens nog wat aan. Dat is de indruk die ik krijg, niet als HTK-psycholoog, maar als ‘lotgenoot’ die met vergelijkbare gevoelens worstelt of heeft geworsteld. Doe ermee wat je wil, noem me namen, whatever.


Wat betreft de transfobie-discussie (in het algemeen, niet specifiek met betrekking op wat hormoonmeisje hierover heeft gezegd): er is voor mij een verschil tussen niet willen daten met een specifiek transpersoon vanwege een bepaalde voorkeur (laten we zeggen lichaamslengte) en het bij voorbaat afschrijven van een hele diverse groep mensen. Nu snap ik dat men bepaalde voorkeuren kan hebben die je (nu) niet kan vinden in een transpersoon (bijvoorbeeld als je hele specifieke wensen hebt wat betreft het krijgen van kinderen, wie dat kind moet baren en wiens genetisch materiaal erin moet). Als je daarmee je voorkeur om niet met een transpersoon te willen daten probeert te rechtvaardigen, negeer je volgens mij het feit dat heel veel relaties rommelig zijn en vol met ‘compromissen’. Misschien dat transfobie een te krachtig woord is, maar een hele groep mensen reduceren naar één ding (‘transgender’ zijn) en op basis daarvan onderscheid maken en afschrijven zie ik wel als discriminatie.