Nieuwe chat! Zie dit topic.

Slapen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Slapen

Bericht door stella »

De vrije universiteit heeft een stop hett getob cursus, misschien kan dat je helpen om wat meer rust in je hoofd te krijgen.
https://mneme.psy.vu.nl/stophetgetob/
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Slapen

Bericht door Elise »

JesseJessie schreef: 07 jan 2019, 01:50 Als ik wakker word en al voordat ik mijn ogen open doe begint mijn hoofd te malen. De hele dag spoken er gedachtes door mijn hoofd. Wat wil ik? Wat ben ik? Waarom, wanneer, wat als etc. etc. Het is alsof ik soms nergens anders meer aan kan denken dan gender gerelateerde zaken.
Gedachtes waar ik dacht over uit te zijn, komen later terug om zonder oplossing weer te verdwijnen in het zwarte gat van mijn geest.
Hormoonmeisje schreef: 07 jan 2019, 02:05 Het moeilijkste aan transgender zijn vind ik: weten dat je het moet toelaten om gelukkig te kunnen zijn met jezelf.
Tegelijk echter weten dat doordat je het toelaat in jezelf, je een mikpunt van discriminatie wordt. De schietschijf van alle intoleranten.
Damned if you do, damned if you don’t.
Deze 2 zaken zijn zo herkenbaar! Alles is ook gender geworden tegenwoordig. Al haal ik post uit de brievenbus. En mijn hoofd maar afvragen, wie ben ik, waar sta ik, waar herken ik in in deze situatie Zooo vermoeiend.
Gelukkig slaap ik wel. Maar ik heb wel echt een goed ritme nodig anders gaat het fout. Als ik te moe wordt ga ik meer malen, en dan slaap ik niet meer en gaat het helemaal fout. Dan krijg ik hoofdpijn, concentratieproblemen etc...
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Slapen

Bericht door Hrafn »

Mij helpt het wel eens om al die rondtollende gedachten op te schrijven, dan wordt mijn hoofd wat leger en slaap ik makkelijker in. Ik ben zelf niet zo'n piekeraar maar alle ideeën en plannen vinden het nodig om pas de kop op te steken als ik in bed lig.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Slapen

Bericht door AJpoekie »

Ik ben ook best een piekeraar en voor mij werkt het ook op mijn gedachten op te schrijven, wat Hrafn al zegt.

Eigenlijk moet je proberen dit voor te zien, in mijn genderwerkboek van een Amerikaanse therapeut werd het als volgt uitgelegd.
Dat je met jezelf af spreekt hoe vaak in de weken en op welke dagen je angsten onder ogen komt (en daarna een ontspannende activiteit om het af te sluiten). Concreet komt dat beetje op het volgende neer.

Je spreekt bijv. af dat je elke maandagavond en donderdagavond om 19u een afspraak hebt met Mr Fear (zo noem ik hem, hier kan je je eigen nam aan geven uiteraard).
Je zet dan een timer hoe lang je die afspraak doet (bijv. 5 à 10 min).
Dan stel je jezelf de vraag: waar ben ik bang voor?

Uit dat op een manier die bij jou past: dansen, zingen, tekenen, andere manier van bewegen, schrijven, etc.

Als Mr Fear dan tussendoor op andere momenten komt, zoals bij jou 's nachts dan zeg je gewoon: nee, we hebben maandag en donderdag een afspraak en vaker wil ik je niet zien.

Dat klinkt heel gek, maar doordat je het als het ware inplant en dan afsluit moet een ontspannende activiteit, worden die pieker momenten minder. Omdat je er de ruimte voor geeft.
Het is even oefenen en kijken wat voor manier jij prettig vindt.
Maar misschien vindt je dit hele idee niet eens wat.

Mij heeft het, zeker aan het begin van de zoektocht naar mijn (gender)identiteit ontzettend geholpen.
Ik gebruikte zelf de methode om van me af te schrijven. Het is vaak wel heftig, omdat je de angst helemaal toelaat en onder ogen komt.
Ik werd er vaak wel emotioneel van, maar door het onder ogen te zien en de leuke activiteit achteraf hielp toch best goed.

Geen idee of je er wat aan hebt een mee zou willen! Laat maar weten ;-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Slapen

Bericht door JesseJessie »

Bedankt voor de tips allemaal. Die oefeningen op de site: stop het getob en het opschrijven zijn wel dingen die bij mij passen. Hier ga ik eens wat van proberen.

Vanavond ben ik weer als Jessie uit geweest(t-cafe enschede) en ik merk dat het al een stuk rustiger is in mijn hoofd. Terug denkend ben ik de laatste tijd weer een beetje terug de kast in gekropen. Dit met de feestdagen en in het nieuwe jaar ook. Wellicht dat dit ook een boel stress mee bracht waar ik gewoon blind voor ben geweest.
Nu ik weer thuis ben vanaf Enschede voel ik me echt kalm en ontspannen. Ik heb het gevoel dat ik zo wel kan slapen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Slapen

Bericht door Anon20230219 »

Ja ik heb soms ook weleens dat ik met gedachte of ideeën zit...kan ze dan maar beter even op papier zetten want als ik dat niet doe dan lig ik er toch over na te denken.
Ik heb zelf de afkoel regel ingesteld om te voorkomen dat ik op bed nog na lig te hobbyen in mijn hoofd.
3 uur voor ik ga slapen ga ik een film kijken om even de dingen van de avond een plek te geven.
Heb de tv op automatische licht sterkte gezet en als ik de lamp er naast uit doe dan gaat het scherm wat zachter branden.
Want teveel van die straling op je ogen is ook niet best voor je slaap ritme.
Ook de PC zijn scherm heb ik op deze manier ingesteld en dat scheelt wel heel erg.
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Slapen

Bericht door JesseJessie »

Vannacht heb ik de klok rond geslapen, heerlijk.

Bedankt voor de tips 😘
Gebruikersavatar
Kams
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 dec 2018, 17:35
Gender: Vrouw

Re: Slapen

Bericht door Kams »

Heb je ooit al zo’n natuur ‘playlist’ geprobeerd. Of van die ‘white noise’ ? Ik weet dat dit vroeger bij mij altijd werkte om m’n hoofd te kunnen centreren rond de muziek, en dan was ik zo weg.

Zeker nooit erg om het met de Huisarts te overleggen. Die kunnen soms ook ideeën hebben.
Our loneliest, are found to be the kindest. The saddest among us are witnessed smiling the brightest. And our most damaged, are often our wisest. They've seen what lies behind those doors, and they do not wish it's suffering onto anyone else.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Slapen

Bericht door Marijn »

Ik gebruik ook vaak ASMR tracks, met name van GentleWhispering (zowel op YouTube als op Spotify te vinden). Heel divers aan soorten geluiden.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown