Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zou jij een andere trans persoon daten?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Lise »

Sara schreef: 10 jan 2019, 11:32 maar een hele groep mensen reduceren naar één ding (‘transgender’ zijn) en op basis daarvan onderscheid maken en afschrijven zie ik wel als discriminatie.
strikt genomen is de voorkeur van veel mensen die op één geslacht vallen ontzettend seksistisch, want je reduceert 50% van de bevolking tot één ding: hun gender en schrijft ze af. terwijl er zulke leuke mensen bij het andere geslacht zitten.
als je echt wil, kunnen de de voorkeuren van veel mensen strikt genomen inderdaad discriminerend, racistisch, ongenuanceerd, noem maar op, zijn. maar smaak is ontzettend persoonlijk en van jezelf en niemand anders; ik vind niet dat je smaak door een politieke correctheid-check hoeft; dat wordt heel anders als je het hebt over hoe je iemand behandelt, maar daar gaat dit topic niet over.

als een man niet op transvrouwen valt, puur en alleen vanwege het idee dat die transvrouw ooit lang geleden geboren is met het lichaam van hetzelfde geslacht als hij, zie ik niet waarom deze man hiermee de identiteit of het vrouw-zijn van de transvrouw zou ontkennen of ter discussie zou stellen; hij voelt zich niet aangetrokken tot een bepaald onderdeel van haar levensgeschiedenis, je zou hopen dat zo iemand zichzelf uitdaagt om zijn smaak wat te verbreden want het is allemaal nogal kortzichtig, maar dat is aan die persoon zelf, niet aan de (trans)gemeenschap om te veroordelen.

ik blijf gewoon niet snappen waarom het transgender zijn in deze discussie een hele aparte status zou moeten hebben, anders dan al die andere duizenden kenmerken (uiterlijk, innerlijk, levensgeschiedenis, sociale omgeving, enz enz) waarop mensen dag in dag uit elkaar beoordelen en als potentiele partner afschrijven.

anyway, het was niet mijn bedoeling meteen in een felle discussie verwikkeld te raken :) ik laat het hier even bij.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Sara »

Een seksuele of romantische voorkeur voor mannnen als vrouw of andersom lijkt me biologisch gezien bijzonder goed te onderbouwen, dus ik denk dat je vergelijking nogal mank gaat. Als je op basis daarvan het niet willen daten met transmensen wil rechtvaardigen, dan zie je wat mij betreft transvrouwen niet als vrouw en transmannen niet als man.

Nogmaals wil ik het verschil benadrukken tussen transmensen als geheel afschrijven en een relatie met bepaalde transgenderindividuen niet zien zitten vanwege eigenschappen die slechts voor een deel inherent zijn aan het transgender zijn. Het eerste vind ik discriminatie, het tweede is inderdaad (helaas of niet) hoe relaties werken. Dingen op indivudueel niveau kun je inderdaad niet altijd in een vacuum bekijken.
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hrafn »

Een goede vriendin van mij heeft een relatie met een transman, zij was erg boos dat hij het pas vertelde toen het al serieus wat aan het worden was. Toen ik haar de vraag stelde of ze hem wel een kans gegeven zou hebben als hij dat meteen had gezegd was het even stil... 'waarschijnlijk niet' zei ze. Toen was ze toch wel blij dat hij dat niet eerder had verteld. Inmiddels zijn ze al tien jaar samen.
Iemand kan dus denken niets met een transgender te willen maar als je hem/haar hebt leren kennen en daar op gevallen bent kan het dus ook zijn dat je er wel voor gaat. Ik zou het heel vreemd vinden als je dan zegt 'ik ben toch maar niet verliefd op je want je bent trans'.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Wolfy_girl »

Lise, het was niet mijn bedoeling om een "felle discussie" te starten. Ik vind het een interessant onderwerp maar we moeten natuurlijk wel proberen te voorkomen dat we langs elkaar heen praten (wat voor mijn gevoel een beetje gebeurde).

Kato, ik schreef dat ik het als transgender begrijp omdat ik begrijp hoe dysforisch zo'n situatie zal zijn. Het was niet bedoelt om te suggereren dat jij dit begrip niet zou kunnen tonen ofzo; ik schreef dit puur vanuit mezelf. Hopelijk is dat nu iets duidelijker.
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Lise schreef: 10 jan 2019, 12:26
Sara schreef: 10 jan 2019, 11:32 maar een hele groep mensen reduceren naar één ding (‘transgender’ zijn) en op basis daarvan onderscheid maken en afschrijven zie ik wel als discriminatie.
strikt genomen is de voorkeur van veel mensen die op één geslacht vallen ontzettend seksistisch, want je reduceert 50% van de bevolking tot één ding: hun gender en schrijft ze af. terwijl er zulke leuke mensen bij het andere geslacht zitten.
als je echt wil, kunnen de de voorkeuren van veel mensen strikt genomen inderdaad discriminerend, racistisch, ongenuanceerd, noem maar op, zijn. maar smaak is ontzettend persoonlijk en van jezelf en niemand anders; ik vind niet dat je smaak door een politieke correctheid-check hoeft; dat wordt heel anders als je het hebt over hoe je iemand behandelt, maar daar gaat dit topic niet over.

als een man niet op transvrouwen valt, puur en alleen vanwege het idee dat die transvrouw ooit lang geleden geboren is met het lichaam van hetzelfde geslacht als hij, zie ik niet waarom deze man hiermee de identiteit of het vrouw-zijn van de transvrouw zou ontkennen of ter discussie zou stellen; hij voelt zich niet aangetrokken tot een bepaald onderdeel van haar levensgeschiedenis, je zou hopen dat zo iemand zichzelf uitdaagt om zijn smaak wat te verbreden want het is allemaal nogal kortzichtig, maar dat is aan die persoon zelf, niet aan de (trans)gemeenschap om te veroordelen.

ik blijf gewoon niet snappen waarom het transgender zijn in deze discussie een hele aparte status zou moeten hebben, anders dan al die andere duizenden kenmerken (uiterlijk, innerlijk, levensgeschiedenis, sociale omgeving, enz enz) waarop mensen dag in dag uit elkaar beoordelen en als potentiele partner afschrijven.

anyway, het was niet mijn bedoeling meteen in een felle discussie verwikkeld te raken :) ik laat het hier even bij.
Zo zie ik het ook. Die man date wie hij wil en het is niet aan de trans gemeenschap om te bepalen wie hij mag daten en wie niet.

Wij worden ook graag respecteerd door cis mensen in onze identiteit. Awel, die cis hetero man mag ook zijn voorkeuren hebben.

Het is door cirkelredeneringen als in dit topic dat wij als groep minder geaccepteerd worden. Op de duur gaan mensen ons zien als “special needs people”.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Anon20190209 »

Dit topic gaat echt nergens over...pffff Zo denk ik er in iedergeval over...!
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Sara schreef: 10 jan 2019, 12:56 Een seksuele of romantische voorkeur voor mannnen als vrouw of andersom lijkt me biologisch gezien bijzonder goed te onderbouwen, dus ik denk dat je vergelijking nogal mank gaat. Als je op basis daarvan het niet willen daten met transmensen wil rechtvaardigen, dan zie je wat mij betreft transvrouwen niet als vrouw en transmannen niet als man.

Nogmaals wil ik het verschil benadrukken tussen transmensen als geheel afschrijven en een relatie met bepaalde transgenderindividuen niet zien zitten vanwege eigenschappen die slechts voor een deel inherent zijn aan het transgender zijn. Het eerste vind ik discriminatie, het tweede is inderdaad (helaas of niet) hoe relaties werken. Dingen op indivudueel niveau kun je inderdaad niet altijd in een vacuum bekijken.
En nu sluit je zelf een deel van de transmannen en transvrouwen uit die niet hetero in het wensgeslacht zijn.
“Een voorkeur voor mannen als vrouw en voor vrouwen als man valt biologisch goed te onderbouwen”.
Gay transmannen en lesbische transvrouwen zijn evenveel man of vrouw als elke andere transpersoon.

Bovendien gaat die biologische onderbouwing enkel op voor reproductie. Als transvrouw of als transman kun je enkel voortplanten met iemand van het tegengestelde wensgeslacht. Met een cispersoon van hetzelfde geboortegeslacht als jezelf kun je niet voortplanten, dus geen biologische onderbouwing hier.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Hrafn schreef: 10 jan 2019, 16:05 Een goede vriendin van mij heeft een relatie met een transman, zij was erg boos dat hij het pas vertelde toen het al serieus wat aan het worden was. Toen ik haar de vraag stelde of ze hem wel een kans gegeven zou hebben als hij dat meteen had gezegd was het even stil... 'waarschijnlijk niet' zei ze. Toen was ze toch wel blij dat hij dat niet eerder had verteld. Inmiddels zijn ze al tien jaar samen.
Iemand kan dus denken niets met een transgender te willen maar als je hem/haar hebt leren kennen en daar op gevallen bent kan het dus ook zijn dat je er wel voor gaat. Ik zou het heel vreemd vinden als je dan zegt 'ik ben toch maar niet verliefd op je want je bent trans'.
En als transvrouw riskeer je vermoord te worden door een woedende cis hetero man als je zoiets verzwijgt en hij komt erachter.

Bovendien is een goede basis voor een relatie eerlijkheid.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Anon20190508 »

Overigens is de drang voor voortplanting wel een natuurlijke drang, hoor. Zelfs voor trans mensen. Dat maakt niet uit of mensen gay of niet zijn, anders zouden homo mannen en lesbische vrouwen (trans of niet, dus) ook geen kinderen willen omdat ze toch niet op het andere geslacht vallen, en hoe vaak is dit niet het geval? Om het dan niet te hebben over trans vrouwen die sperma laten invriezen en trans mannen die een kind willen dragen... (Excuses als mijn taalgebruik iemand ongemakkelijk maakt)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Anon20190508 »

Hormoonmeisje schreef: 10 jan 2019, 17:45 En als transvrouw riskeer je vermoord te worden door een woedende cis hetero man als je zoiets verzwijgt en hij komt erachter.

Bovendien is een goede basis voor een relatie eerlijkheid.
En als trans man riskeer je óók vermoord te worden door een woedende cis gay man als je zoiets verzwijgt en hij komt erachter. Dus de dames zijn hier echt niet ineens veel meer het slachtoffer, hoor.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈