Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Wolfy_girl »

Ik moest hier aan denken omdat dit toch een puntje is dat vaak word aangehaald, zowel hier als in andere transgender communities.

Vaak hoor of ik lees ik van transgender vrouwen "ik heb eigenlijk alleen maar een vrouwelijke omgang gehad; ik trek bijna alleen maar op met meiden". Het wordt op die manier toch een beetje gepresenteert als bevestiging van iemand's transgender zijn. Van FtM transgenders hoor ik dit eigenlijk nooit andersom, maar ik ben alsnog wel benieuwd wat de transmannen op dit forum hier over denken. :)

Het maakte mij in elk geval nieuwsgierig naar hoe belangrijk wij dit eigenlijk vinden bij onszelf. Ik heb zelf nooit een exclusieve omgang gehad met vrouwen *of* mannen, maar ik reken mijn vrouwelijkheid hier verder niet op af. Ik denk ook dat er genoeg cis mannen en vrouwen zijn die hier afbreuk aan doen en niet alleen met mensen van hun eigen geslachtsrol omgaan.

Denk je dat een over het algemeen vrouwelijke of mannelijke omgang veel over iemand's geslachtsrol kan zeggen? En zo ja, waarom? Ik ben benieuwd.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Anon20190122 »

Heel kort door de bocht ik ga met mensen om die ik de moeite waard vindt om mee om te gaan welk geslacht ze hebben maakt mij niet uit.

Ik sta midden in het leven en hebben regelmatig de hut vol zitten met kennissen en vrienden het is bij ons zoete inval en het koffiezetapparaat maakt overuren. :)
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Anon20190508 »

Geslachtsrol? Ja. Het is een afweging van nature en nurture, en net als dat mensen niet rascistisch geboren worden maar dat oppikken van hun omgeving, denk ik dat dat met geslachtsrollen min of meer hetzelfde kan zijn. Natuurlijk is het ook deels persoonlijkheid, dus bijv niet iedere homo jongen die in een open en accepterende omgeving opgroeit word later zo'n handtas-homo (sorry, gebrek aan een betere term) net als dat een homo-jongen die opgroeit met beer-worstelen en houthakken niet standaard zo'n stoere beefcake gast word. Maar afhankelijk van welk gedrag wel en niet beloond en bestraft word, kunnen ze wel verder de ene of de andere richting in ontwikkelen.

Ik ben eigenlijk vrij genderneutraal opgevoed. Niet echt bewust, maar mijn ouders maakte het niet uit dat ik Barbie's had EN dino's. We hebben ook nog een enorme racebaan op zolder staan die we ook regelmatig even in de kamer zetten vroeger. Hadden mijn ouders me meer geforceerd om vrouwelijk te zijn had ik wellicht meer weerstand geboden en was me dus misschien meer mannelijk gaan gedragen, maar verder... Moah. Ligt aan hoe beinvloedbaar iemand ook is, misschien?

Ik ging trouwens zowel met meisjes als met jongens om, ben ook door beide geslachten evenveel gepest, dus dat heeft ook geen invloed gehad verder.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Wolfy_girl »

tanisha schreef: 18 jan 2019, 21:49 Heel kort door de bocht ik ga met mensen om die ik de moeite waard vindt om mee om te gaan welk geslacht ze hebben maakt mij niet uit.

Ik sta midden in het leven en hebben regelmatig de hut vol zitten met kennissen en vrienden het is bij ons zoete inval en het koffiezetapparaat maakt overuren. :)
Maar denk je dat dit ook iets kan zeggen over iemand's eigen geslachtsrol? Dus is het bijvoorbeeld redelijk om aan te nemen dat iemand vrouwelijk is als hij of zij zich meer schaart onder vrouwen en zich bezigt met "kippenhokgeroddel" etc.? Ik heb namelijk een aantal comments gelezen van mensen die die aanname wel (ongeveer) lijken te maken en ik vind het interessant omdat we met de komst van genderqueers en genderneutrale ruimtes juist meer tegen die binaire genderrollen aan lijken te willen schoppen (wat ik trouwens ook wel aanmoedig).
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Matijs »

Nou, ik heb voornamelijk opgetrokken met meisjes/vrouwen .

Als kind interesseerde het me niet of ik met een jongen ot meisje speelde, zolang ik maar kon doen wat ik wilde (op avontuur gaan). Wel denk ik dat al van jongst af aan een bepaalde richting op ben geduwd (de les: meisjes spelen met meisjes en jongens met jongens). Ik denk dat ik daarom meer naar de meisjes trok, omdat dat als normaal gezien werd. Vanaf groep 7 en 8 ging ik meer merken van de verdeling/splitsing. En dat vond ik totaal niet leuk. Ik wilde liever meedoen met de jongens, maar werd sooet van buitengesloten.

Ik zal graag meer mannelijke contacten willen. Ik ben niet ongelukkig, maar sommige dingen mis ik om te doen.

Ik denk niet dat een bepaalde omgang met iemands gelachtsrol te maken heeft, tenminste dat hoeft niet per se. Ik trek dus meer met meiden op, maar voel me geen vrouw. Ik begrijp sommige dingen in de vrouwenwereld ook echt niet.
###
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Jer158 »

Wolfy_girl schreef: 18 jan 2019, 19:47Het maakte mij in elk geval nieuwsgierig naar hoe belangrijk wij dit eigenlijk vinden bij onszelf. Ik heb zelf nooit een exclusieve omgang gehad met vrouwen *of* mannen, maar ik reken mijn vrouwelijkheid hier verder niet op af. Ik denk ook dat er genoeg cis mannen en vrouwen zijn die hier afbreuk aan doen en niet alleen met mensen van hun eigen geslachtsrol omgaan.
Confirmation bias.

Je ziet wat je wil zien, maar wat je niet wil zien zie je niet. In dit geval, een boel mensen die aangrijpen wat hun gender lijkt te bevestigen, terwijl er weinig mensen zijn die het tegendeel zullen aangrijpen om hun gender te ontkrachten ;)

Het maakt mij ook niets uit wat voor geslacht iemand heeft, en in de praktijk betekent dat dat ik het meest aansluiting heb met mensen die zich niet krampachtig in het ene of het andere hokje wurmen. Mijn beste vrienden op school waren vrijwel allemaal homo (M/V). Op de uni ook een boel LGBT of gendernonconformerend. Ja, en dat allemaal zonder het bewust op te zoeken.

Sinds ik in transitie ben, ga ik wel makkelijker om met vrouwen trouwens. Hiervoor was het vaak een soort awkward, maar sinds ik weet dat ik niet langer hoef te doen alsof ik een van hen ben gaat het soepeler. Mannen heb ik altijd minder problemen mee gehad
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door EmmaJJ »

Jer158 schreef: 18 jan 2019, 23:31


Sinds ik in transitie ben, ga ik wel makkelijker om met vrouwen trouwens. Hiervoor was het vaak een soort awkward, maar sinds ik weet dat ik niet langer hoef te doen alsof ik een van hen ben gaat het soepeler. Mannen heb ik altijd minder problemen mee gehad

Same here, andere kant op.
Op een paar hele lieve vrienden na, kon ik niet zo feel met mannen.
Ik studeerde huishoudwetenschappen in Wageningen. Naast mijn twee andere mannelijke studenten.
Daarna in beroepen, bijna alleen maar vrouwelijke collega’s. Ik voelde me daar thuis, dus ja, voor mij is dat ook een beetje een bevestiging dat ik vrouw ben. Ik snap mannen niet zo goed. Maar, zoals Jer zegt, nu ik ‘er niet meer bij hoef te horen’ is contact makkelijker.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Anon20190122 »

Wolfy_girl schreef: 18 jan 2019, 22:50
tanisha schreef: 18 jan 2019, 21:49 Heel kort door de bocht ik ga met mensen om die ik de moeite waard vindt om mee om te gaan welk geslacht ze hebben maakt mij niet uit.

Ik sta midden in het leven en hebben regelmatig de hut vol zitten met kennissen en vrienden het is bij ons zoete inval en het koffiezetapparaat maakt overuren. :)
Maar denk je dat dit ook iets kan zeggen over iemand's eigen geslachtsrol? Dus is het bijvoorbeeld redelijk om aan te nemen dat iemand vrouwelijk is als hij of zij zich meer schaart onder vrouwen en zich bezigt met "kippenhokgeroddel" etc.? Ik heb namelijk een aantal comments gelezen van mensen die die aanname wel (ongeveer) lijken te maken en ik vind het interessant omdat we met de komst van genderqueers en genderneutrale ruimtes juist meer tegen die binaire genderrollen aan lijken te willen schoppen (wat ik trouwens ook wel aanmoedig).
Nee dit zegt meer hoe jij sosiaal in het leven staat en wat je hobby's zijn het maakt daarbij wat minder uit welk geslacht je zelf hebt.
Maar als je als vrouw een manlijke partner zoekt is een hobby waar veel mannen aan mee doen natuurlijk een zeer goed idee maar je houdt daar natuurlijk ook normale manlijke vrienden aan over die jou vriendschap ook de moeite waard vinden.

Zo bepaalt je sosiaale leven waar en met wie jij vriendschappen sluit en je persoonlijkheid een beetje wie jij daarbij aantrekt.
Als jij zelf een open en sosiaal type bent zal je die vriendschappen heel makkelijk maken als jij minder open en teruggetrokken bent zal je heel moeilijk vrienden maken.
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Dean »

Volgens mij verschilt het van persoon tot persoon of je het beter met mannen of met vrouwen kan vinden of dat dat niet zoveel uitmaakt. Het is maar net welke gemeenschappelijke deler je met iemand hebt. Als je veel interesse hebt in make-up, mode, bakken, haken etc. dan is de kans groot dat je hierover met vrouwen in gesprek raakt en dat je hierdoor een klik met iemand hebt, als je veel interesse hebt in voetbal, vechtsport, auto’s, games etc. zal je waarschijnlijk eerder die klik bij mannen vinden. Je eigen geslacht doet er daarbij niet zoveel toe denk ik. En ja, ik haal bewust lekker stereotyperende dingen aan, omdat dat het nu eenmaal vaker zo is dat de gemiddelde vrouw andere interesses heeft dan de gemiddelde man. Met wie je het beter kan vinden zegt verder helemaal niks over hoe sociaal jij bent als persoon. Desondanks zijn er ook genoeg mannen die ‘vrouwelijke’ interesses hebben en vrouwen die ‘mannelijke’ interesses hebben, en ik gok dat het daarbij dus ook niet uitmaakt of je cis of trans bent. Daarnaast heb je ook cis-mannen die het over het algemeen beter kunnen vinden met vrouwen en cis-vrouwen die het over het algemeen beter kunnen vinden met mannen. Dus nee, het zegt denk ik niets over je eigen geslacht.

Om de oorspronkelijke vanuit mijzelf te beantwoorden, ik heb in mijn leven gemerkt dat ik het vaak goed kan vinden met mensen die een rugzakje hebben; bij die mensen vind ik die klik onbewust dus vaker. Dat zal er waarschijnlijk wel mee te maken hebben dat mensen met een rugzakje vaak toch iets anders over dingen nadenken dan een gemiddeld persoon. Over het algemeen genomen trek ik denk ik nog het meeste op met vrouwen. Ik heb afgelopen zomer wel aardig wat keren gegrinnikt toen het mij opviel dat ik, ondanks dat ik nog helemaal niet uit de kast was, vaak zag dat de heren die ergens binnenkwamen alle dames 3 zoenen gaven en mij met een hand of een boks begroeten. Dus ondanks dat ik ‘als vrouw’ leefde waren er schijnbaar al mannen die mij onbewust anders dan ‘de rest’ bekeken.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Anon20190122 »

We hebben hier een levendige Pokémon groep alle geslachten en leeftijden lopen mooi door elkaar heen dus games is niet echt een mannen ding.

Ik ben daardoor een Whatsapp groep gestart en de beheerders lopen nu ook mooi door elkaar.
Die groep is ook een slow chat daardoor hebben mensen elkaar leren kennen en zijn er ook mooie vriendschappen ontstaan bij mensen die anders nooit tot elkaar gekomen waren.