Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Dean »

Zullen we anders gewoon een nieuw topic starten om te bespreken welke games leuk zijn voor dames en welke games leuk zijn voor heren en weer OT verder gaan?
Well, here I am! What are your other two wishes?
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door EmmaJJ »

Dean schreef: 19 jan 2019, 13:03 Als je veel interesse hebt in make-up, mode, bakken, haken etc. dan is de kans groot dat je hierover met vrouwen in gesprek raakt en dat je hierdoor een klik met iemand hebt,
Dit is niet waarom ik vrouwen gezelschap fijn vind.
Ik ben zelfs meer into makeup dan mijn vriendinnen, maar ik hoef er niet over te praten.

Ik kan gewoon diepzinnigere gesprekken hebben met vrouwen. We geven elkaar ook meer ruimte. Mannen vullen de stiltes veel sneller, zijn eerder geneigd tot verklaren, uitleggen en oplossen (en mansplainen).
Gesprekken met alleen vrouwen (en soms ook met sensitieve mannen) zijn gewoon fijner.
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Eveliene »

Mijn jongste dochter van nu 22 zit zo vaak te gamen dat er geen normaal gesprek mee te voeren valt. Op die leeftijd had ik het veel te druk met seks en motoren.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Wolfy_girl »

J.J. schreef: 19 jan 2019, 16:24
Dean schreef: 19 jan 2019, 13:03 Als je veel interesse hebt in make-up, mode, bakken, haken etc. dan is de kans groot dat je hierover met vrouwen in gesprek raakt en dat je hierdoor een klik met iemand hebt,
Dit is niet waarom ik vrouwen gezelschap fijn vind.
Ik ben zelfs meer into makeup dan mijn vriendinnen, maar ik hoef er niet over te praten.

Ik kan gewoon diepzinnigere gesprekken hebben met vrouwen. We geven elkaar ook meer ruimte. Mannen vullen de stiltes veel sneller, zijn eerder geneigd tot verklaren, uitleggen en oplossen (en mansplainen).
Gesprekken met alleen vrouwen (en soms ook met sensitieve mannen) zijn gewoon fijner.
Maar dit hangt ook weer van stereotypes aan elkaar, sorry dat ik het zeg... In principe heeft dit niks met man of vrouw te doen, maar met gedrag en hoe iemand in elkaar steekt. Wellicht dat opvoeding er ook nog wat mee te doen heeft.

Dat idee dat vrouwen alleen aangetrokken kunnen zijn tot bepaalde manieren van converseren, is naar mijn bevindingen eigenlijk nooit waar.

Ik vind dit jammer, omdat ik wel vaker met een aantal vrouwen heb gepraat die bijvoorbeeld best "nerdy" interesses blijken te hebben (zoals computers of ICT). Maar vervolgens lijkt het net alsof ze er liever niet over willen praten juist omdat ze bang zijn dat iemand dit "raar" vind of iets dergelijks. Het zijn toch weer die stomme oude gender stereotypes die dan de kop opduiken. Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat we oprecht kunnen zeggen dat we in een maatschappij leven zonder het hokjes denken.
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door EmmaJJ »

Wolfy_girl schreef: 19 jan 2019, 17:32
J.J. schreef: 19 jan 2019, 16:24
Dean schreef: 19 jan 2019, 13:03 Als je veel interesse hebt in make-up, mode, bakken, haken etc. dan is de kans groot dat je hierover met vrouwen in gesprek raakt en dat je hierdoor een klik met iemand hebt,
Dit is niet waarom ik vrouwen gezelschap fijn vind.
Ik ben zelfs meer into makeup dan mijn vriendinnen, maar ik hoef er niet over te praten.

Ik kan gewoon diepzinnigere gesprekken hebben met vrouwen. We geven elkaar ook meer ruimte. Mannen vullen de stiltes veel sneller, zijn eerder geneigd tot verklaren, uitleggen en oplossen (en mansplainen).
Gesprekken met alleen vrouwen (en soms ook met sensitieve mannen) zijn gewoon fijner.
Maar dit hangt ook weer van stereotypes aan elkaar, sorry dat ik het zeg... In principe heeft dit niks met man of vrouw te doen, maar met gedrag en hoe iemand in elkaar steekt. Wellicht dat opvoeding er ook nog wat mee te doen heeft.

Dat idee dat vrouwen alleen aangetrokken kunnen zijn tot bepaalde manieren van converseren, is naar mijn bevindingen eigenlijk nooit waar.

Ik vind dit jammer, omdat ik wel vaker met een aantal vrouwen heb gepraat die bijvoorbeeld best "nerdy" interesses blijken te hebben (zoals computers of ICT). Maar vervolgens lijkt het net alsof ze er liever niet over willen praten juist omdat ze bang zijn dat iemand dit "raar" vind of iets dergelijks. Het zijn toch weer die stomme oude gender stereotypes die dan de kop opduiken. Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat we oprecht kunnen zeggen dat we in een maatschappij leven zonder het hokjes denken.

Snap ik, ik zou willen dat het anders was. Maar het is wel mijn ervaring. Ik ken maar drie mannen waar ik echt goed mee kan praten.
En ja, er zijn heel veel vrouwen waar ik niks mee heb.
Dus zo zwart wit is het inderdaad niet, maar toch: blijft dat ik me met vrouwen beter verhoud. Altijd al.
Ik denk heel erg cultureel bepaald, maar toch.

Ik heb afgelopen jaar in een vrouwen ondernemers netwerk gezeten. Een verademing! Dat is echt niet voor niets een vrouwen netwerk. De sfeer is daar geweldig. Sinds een half jaar mogen mannen aanschuiven, en dat zijn tot nu toe fijne mannen, die ruimte kunnen bieden. Het verandert dus wel, maar heel erg langzaam.
Mijn praktijk is nog steeds dat vrouwen anders communiceren.
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Mr.X »

Ik kan gewoon diepzinnigere gesprekken hebben met vrouwen. We geven elkaar ook meer ruimte. Mannen vullen de stiltes veel sneller, zijn eerder geneigd tot verklaren, uitleggen en oplossen (en mansplainen).
Gesprekken met alleen vrouwen (en soms ook met sensitieve mannen) zijn gewoon fijner.
Leuk om jouw kant te zien, J.J. Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Ik heb juist fijnere gesprekken met mannen omdat, in mijn inziens, vrouwen vaker onnodige details toevoegen aan gesprekken, terwijl mannen meer to the point kunnen blijven. Ik houd er juist van dat mannen sneller overgaan op verklaren en rationeel onderzoeken. Vrouwen blijven wat meer hangen in 'de langere versie' van een probleem, so to say. Ik ben dan vaak al lang 10 stappen verder en denk in oplossingen. En ja, ik besef mij dat dit een stereotype is, en dit zal zeker niet gelden voor elke vrouw en man. Het is enkel mijn beleving.
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door EmmaJJ »

Mr.X schreef: 19 jan 2019, 18:00
Ik kan gewoon diepzinnigere gesprekken hebben met vrouwen. We geven elkaar ook meer ruimte. Mannen vullen de stiltes veel sneller, zijn eerder geneigd tot verklaren, uitleggen en oplossen (en mansplainen).
Gesprekken met alleen vrouwen (en soms ook met sensitieve mannen) zijn gewoon fijner.
Leuk om jouw kant te zien, J.J. Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Ik heb juist fijnere gesprekken met mannen omdat, in mijn inziens, vrouwen vaker onnodige details toevoegen aan gesprekken, terwijl mannen meer to the point kunnen blijven. Ik houd er juist van dat mannen sneller overgaan op verklaren en rationeel onderzoeken. Vrouwen blijven wat meer hangen in 'de langere versie' van een probleem, so to say. Ik ben dan vaak al lang 10 stappen verder en denk in oplossingen. En ja, ik besef mij dat dit een stereotype is, en dit zal zeker niet gelden voor elke vrouw en man. Het is enkel mijn beleving.
Leuk om te lezen!
Ik denk dat de stereotypen voor een deel gewoon kloppen.
Ik ben allergisch voor oplossingen. Ik ben hoogsensitief. Ik wil ervaringen delen.
Oplossingen zijn leuk, maar dan heb ik het over mijn werk met collega’s. Over hoe we derde groepers aan het lezen krijgen. Maar met mijn vriendinnen wil ik delen hoe ik mijn klas beleef, hoe zij hun momenten beleven. Hoe we ons eenzaam kunnen voelen zonder partner, if horen hoe mijn andere vriendin eindelijk een relatie heeft die klopt, of zoals gisteren met een vriendin Bohemian Rhapsody kijen en in elkaars handen knijpen op de momenten waar we geraakt worden. En dan vooral het niet hebben over wat er wel en niet klopt aan het verhaal.
Onnodige details zijn voor mij de sjeu. Ik wil de beleving, niet alleen maar feitelijkheden.

Het hele gender nature nurture verhaal is zo ingewikkeld dat we daar toch niet uit komen. Ik hoop net als wolfygirl dat de genders gaan blenden. Vooralsnog voel ik me thuis bij vrouwen, en af en toe een man.
Jij bent trouwens een leuke man Mr. X
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door EmmaJJ »

Bij vergaderingen schiet ik wel in de analytische modus trouwens. Dan heb ik inderdaad geen geduld voor details en hetzelfde nog een andere keer zeggen op een andere manier. Dat is misschien wel mijn mannenmodus. Maar, aan de andere kant: mannen hebben er een handje van te willen scoren, en daarmee schieten ze het nuttige voorbij. Hoe vaak mannen niet gescoord hebben met dingen die ik al maanden eerder aandroeg, maar niet gehoord werden, is niet meer op twee handen te tellen.
Wn dat mag dan stereotiep zijn, ik vrouwen veel minder vaak op die manier scoren.
Wat ook kan is dat ik de verkeerde mannen ontmoet en op eennof andere manier de verkeerde vrouwen omzeil.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Wolfy_girl »

J.J. schreef: 19 jan 2019, 18:32 Bij vergaderingen schiet ik wel in de analytische modus trouwens. Dan heb ik inderdaad geen geduld voor details en hetzelfde nog een andere keer zeggen op een andere manier. Dat is misschien wel mijn mannenmodus. Maar, aan de andere kant: mannen hebben er een handje van te willen scoren, en daarmee schieten ze het nuttige voorbij. Hoe vaak mannen niet gescoord hebben met dingen die ik al maanden eerder aandroeg, maar niet gehoord werden, is niet meer op twee handen te tellen.
Wn dat mag dan stereotiep zijn, ik vrouwen veel minder vaak op die manier scoren.
Wat ook kan is dat ik de verkeerde mannen ontmoet en op eennof andere manier de verkeerde vrouwen omzeil.
Wat ik eerder al zei is volgens mij ook nog steeds (helaas) van toepassing: cultuur en opvoeding. Hier in het Westen is het "mannetje vrouwtje" beeld nog steeds lastig te onderdrukken, en ouders geven dat hun zoon of dochter mee.

Dit word tijdens de opvoeding er al in gegoten: baby jongetjes worden volgens onderzoek minder vaak geholpen wanneer ze huilen in vergelijking met baby dochtertjes, statistisch gezien. Dus vanaf jongs af aan word een kind vaak al opgevoed met bepaalde "geslachtseigenschappen"; het jongetje word op deze manier vertelt dat zijn gehuil niet uitmaakt en dat zijn omgeving het waardeert wanneer hij zijn emoties negeert. Het dochtertje word op deze manier vertelt dat ze maar hoeft te roepen en mensen staan voor haar klaar. Dit geeft ook aan hoe vroeg dat soort geslachtseigenschappen aangeleert worden. Gelukkig lijken steeds meer ouders af te willen wijken van dit soort opvoeding, maar dit is wel hoe het jarenlang geweest is en dat krijg je er moeilijk ineens uit denk ik.

Daarnaast heb je ook nog andere culturen, zoals in Turkije bijvoorbeeld. In Turkije zijn die gender stereotypes *nog* extremer dan hier; de jongens worden daar echt opgevoed om macho te zijn en dit word ook aangemoedigt door hun ouders, en de moeder moet thuis zitten en het huishouden doen (en vooral niet teveel klagen). Ik vraag me wel eens af hoe lastig het moet zijn om als Turkse transgender hier van los te breken. Dat moet wel gigantisch zwaar zijn denk ik.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Hoe belangrijk is een vrouwelijke omgang (of mannelijke voor FtM) voor jou?

Bericht door Anon20190122 »

Een vriend van mij is met een Turkse vrouw getrouwd dat werd niet goed gevonden door oma en de vrouw is zelfs een tijd ontvoerd geweest.
Turkse verhoudingen zijn wat gecompliceerder dan te zeggen dat de mannen binnen een Turks gezin de baas zijn het is een andere cultuur die in de meeste gevallen rap vernederlandst.
Plaats reactie