Nieuwe chat! Zie dit topic.

Favoriete kunst?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Favoriete kunst?

Bericht door Dante »

Onlangs kwam ik erachter dat mijn favoriete kunstwerk , Le Penseur ( De Denker ) van Rodin eigenlijk de mediterende Dante moest voorstellen. Wat een toeval met mijn nickname hier.
Waarom vind ik het zo’n mooi kunstobject? Ik vind de combinatie van de kracht van de spieren en de kwetsbaarheid van het denken super mooi in 1 beeld gevangen. Lichaam en geest worden door een mooi lijnenspel samengebracht. Geniaal!

Ik ben benieuwd of jullie ook favoriete kunstwerken ( schilderijen/ beelden/ gebouwen etc) hebben en wat jullie daarin inspireert?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Anon20200101 »

Ik heb altijd sterk beinvloed door de Pre-Rapahaelite Brotherhood en het Surrealisme, beiden om wild uiteenlopende redenen.
Als ik er dan van deze twee een zou moeten kiezen, dan neig ik toch nog net iets sterker naar het Surrealisme; waar niets is wat het lijkt, of juist nog net iets meer is dan het al lijkt.

Er is geen specifiek kunstwerk wat er torenhoog uitspringt, al komen Dali's The Burning Giraffe, en The Persistence of Time altijd sterk naar voren.

In het iets modernere tijdperk, ben ik altijd verknocht geweest aan H.R. Giger, Alan Lee, John, Howe, en Brian Froud, maar ook daar is er niet een bepaald kunstwerk wat er torenhoog boven uitspringt.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Sander »

Ik vind de Balloon Dogs van Jeff Koons leuk.
Ik word altijd vrolijk als ik ze zie
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Anon20190508 »

Afgezaagd, maar heb mijn naam niet voor niks gekozen: ik vind vaak beelden van Griekse godheden in marmer erg mooi. Marmeren beelden in het algemeen zijn een favoriet hier. :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Anon20190501 »

beeldhouwer: Carl Milles
schilder: Francis Bacon

Ik heb in het geheel geen kennis van beeldhouwkunst of schilderkunst, en ik kan ook niet echt argumenteren waarom veel werken van Milles en Bacon me aanspreken. They just do.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Mr.X »

Ik herinner me een tripje naar het Rijksmuseum toen ik 14/15 was. Alle bekende schilderijen waren wel mooi hoor maar....ik ben toen helemaal fan geworden van D'hondecoeter. Hij schilderde vogels zo ontzettend mooi!
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Elise »

LauraHeleneN schreef: 30 jan 2019, 11:02 Ik heb altijd sterk beinvloed door de Pre-Rapahaelite Brotherhood
Oe! Me too. Ik vind die stijl zooooo mooi!!! :D
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Favoriete kunst?

Bericht door MichelleB »

Als afgestudeerd animator beschouw ik dit als kunst.


Het is een verfilming van een Philip K Dick boek, dus paranoia ten top. De hele stijl van de animatie maakt het net iets meer trippy, maar dat past perfect bij de verhaallijn over drugs en hoe de overheid kan zijn (nogmaals, paranoia).

Ik vind het zelf een briljante film, al tientallen keren gezien en inmiddels begonnen in het boek :)
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Wolfy_girl »

Ik ben altijd een groot fan geweest van Rene Magritte, een Belgische schilder uit de surrealistische stroming van vroeger. Ik denk dat de meeste oudere mensen hem wel kennen van zijn werk "The Treachery of Images" (aka "Ceci n'est pas une pipe").

Zijn schilderijen zetten je altijd aan het nadenken, en dat vind ik juist zo sterk. Je kunt er op meerdere manieren naar kijken; het is niet slechts een "leuk plaatje" zeg maar.

Een aantal van mijn favorieten:
https://imgur.com/a/yc9mlt7
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Favoriete kunst?

Bericht door Dante »

Mr.X schreef: 30 jan 2019, 15:50 Ik herinner me een tripje naar het Rijksmuseum toen ik 14/15 was. Alle bekende schilderijen waren wel mooi hoor maar....ik ben toen helemaal fan geworden van D'hondecoeter. Hij schilderde vogels zo ontzettend mooi!
O ja, die schilderijen waren inderdaad heel erg mooi! Levensecht en door het toch wat aparte kleurgebruik leken ze nog wat wel meer tot leven te komen. De meeste kunst in het Rijksmuseum kon me wel bekoren, op de bovenste etage na. Ik weet nooit zo goed wat ik met schilderijen aan moet met alleen een paar strepen en vegen. Vind het wel fascinerend dat er mensen zijn die dat dan weer schitterend vinden. Smaken verschillen gelukkig.
Wolfy_girl schreef: 30 jan 2019, 21:26 Ik ben altijd een groot fan geweest van Rene Magritte, een Belgische schilder uit de surrealistische stroming van vroeger. Ik denk dat de meeste oudere mensen hem wel kennen van zijn werk "The Treachery of Images" (aka "Ceci n'est pas une pipe").

Zijn schilderijen zetten je altijd aan het nadenken, en dat vind ik juist zo sterk. Je kunt er op meerdere manieren naar kijken; het is niet slechts een "leuk plaatje" zeg maar.
Ik vind zijn werk ook goed. Heb hem ontdekt door een huiswerkopdracht van mijn neefje. Was leuk om me in deze schilder te verdiepen. Zijn schilderijen zetten je inderdaad aan het nadenken. Het idee achter zijn schilderijen, ligt volgens mij een beetje in lijn met de oude filosofen Plato en Aristoteles.