Na naamswijziging oude contracten legaal?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Marica »

Oude contracten zoals mijn huurcontract, blijven die rechtsgeldig NA mijn naam en sekse wijziging?

Mijn vrouw en ik hebben een partnerschapovereenkomst wat inhoud dat wij ons 'huwelijk' bij de notaris kunnen ontbinden. Moet dat contract ook aangepast worden?

Mijn rijbewijs en paspoort verliezen ook hun rechtsgeldigheid, hoe zit het precies met alles waar mijn oude naam en handtekening op staan.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Emma »

Alles blijft geldig. Alleen voor documenten die als ID bewijs dienen geldt dat die vervangen moeten worden, dus paspoort, ID-kaart, rijbewijs.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Anon20200101 »

Wel dien je voor de goede orde even aan te geven bij de comtractpartners met wie je een verbintenis hebt, dat je naam en geslacht gewijzigd zijn, om vervelende verrassingen te vermijden. Dat zal ook fijner zijn als je post van die partner ontvangt, dat het de juiste naam en aanhef weergeeft.
In de meeste gevallen zal dit wel los lopen, en is adh van je BSN de link (tussen huidige naam/geslacht, en hoe dat was ten tijde van het aangaan van de verbintenis) te achterhalen.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Emma »

Al heeft als het goed is natuurlijk niet iedereen je BSN.

Maar ik meen dat ook in België, waar je Rijksregisternummer weldegelijk verandert (van even naar oneven of andersom) dit geen enkele andere impact heeft dan in Nederland.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Anon20190501 »

Emma schreef: 02 feb 2019, 14:59 Al heeft als het goed is natuurlijk niet iedereen je BSN.

Maar ik meen dat ook in België, waar je Rijksregisternummer weldegelijk verandert (van even naar oneven of andersom) dit geen enkele andere impact heeft dan in Nederland.
Die impact is zowel in BE (rijksregisternummer verandert) als in SE (Personnummer verandert) wel degelijk veel groter. In BE krijgen mensen bijvoorbeeld systematisch aanmaningen en boetes van de fiscus (belastingdienst in NL) en de DIV (in NL RDW) wegens zgn onbetaalde belastingen en zijn er vaak problemen met de ziekteverzekering. In SE is bijvoorbeeld mijn eigen huis stricto senso juridisch niet meer van mij en kon ik gedurende meerdere maanden niet meer bij mijn beleggingen. Want ik was ik niet meer. En zowat alle instanties en bedrijven gebruiken een variabele (PN) als primary key in hun informatiesystemen...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Emma »

Da’s waar, ik heb wel gehoord dat er wat administratieve problemen met de overheid zijn door het veranderen van het rijksregisternummer. Maar niet dat in BE gesloten overeenkomsten opeens ongeldig zijn, er zit een verschil tussen wat er juridisch gebeurt en hoe de informatiesystemen zijn ontworpen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Danielle »

Oh ja, ik moet nog steeds mijn hypotheekbanken en levensverzekeraars nog op de hoogte brengen (5 jaar later). Voor nu is het geen probleem en die zes brieven per jaar die nog aan meneer ikke zijn gericht overleef ik ook wel. Maar als ik t.z.t. mijn huis ooit verkoop kan dat bij de notaris nog wel eens lastig worden vermoed ik zo.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Ylse »

Danielle schreef: 03 feb 2019, 12:00 Oh ja, ik moet nog steeds mijn hypotheekbanken en levensverzekeraars nog op de hoogte brengen (5 jaar later). Voor nu is het geen probleem en die zes brieven per jaar die nog aan meneer ikke zijn gericht overleef ik ook wel. Maar als ik t.z.t. mijn huis ooit verkoop kan dat bij de notaris nog wel eens lastig worden vermoed ik zo.
Door je levensverzekeraar in te lichten dat je vrouw bent kan het zomaar zijn dat het je nog wat aan verzekeringspremie scheelt. Ik heb ervaren dat mijn premie toch een aantal euro's omlaag ging.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Na naamswijziging oude contracten legaal?

Bericht door Emma »

Daartegenover staat dat bij een fictieve stijging van de levensverwachting je pensioen weer nadelig wordt beïnvloed...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie