Vliegtickets en naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door AJpoekie »

Hallo,

Vannacht lag ik een tijdje te piekeren over het volgende.
Ergens binnen nu en deze maand wil ik met vrienden vliegtickets boeken voor een zomervakantie.
We willen dat niet heel lang meer uitstellen, omdat de prijzen alleen maar hoger worden.

Nu is het zo, dat ik ook al acht weken aan het wachten ben op de deskundigenverklaring om mijn geboorteakte te wijzigen en daarna paspoort en rijbewijs te kunnen aanvragen.

Maar als ik nu vliegtickets ga bestellen zal ik de paspoortnaam die ik NU heb in moeten vullen.
En ook het verkeerde geslacht.

Maar dat zal ik dan over x maanden weer moeten aanpassen.
Weten jullie of dat zomaar kan?

Ik las op internet dat het sterk per maatschappij verschilt of er kosten in rekening worden gebracht. En zag dat het soms best duur is.
Maar als transgender lijkt het me dat ik een hele plausibele reden heb, ik heb niet een fout gemaakt bij het invullen ofzo.

Ik weet niet of het dan slimmer is om te wachten tot ik alles geregeld heb en dan maar een wat duurder vliegticket te nemen (het liefste boek ik wel tegelijkertijd met mijn vrienden, stel je voor dat de vlucht ineens is vol zit).
Of dat ik het nu neem en evengoed enorme kosten heb aan het wijzigen van naam en geslacht.

Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben! Ik vind het best wel ingewikkeld en heb er een tijdje wakker door gelegen vannacht.
Hoor graag jullie advies.

Ik ben sowieso van plan, als we weten waar we heen willen, even contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij voordat we tickets gaan bestellen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20200101 »

Hallo Julian, naamswijziging, ook vanwege transgender zijn wordt niet gedaan.
De kosten zijn "heruitgave" = nieuw ticket tegen dan-geldend tarief.

Dus dan vul je
óf nu alvast je nieuwe naam in, en hoopt dat je dan je ID al hebt mogen wijzigen
óf je houdt je oude naam aan, en wijzigt je naam pas na je reis,
óf je koopt je ticket pas na je wijziging.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20190508 »

Je kan ook kijken of zo'n pasje van Transvisie een optie is. Kan hem nu even niet vinden want ik zit in de trein, maar dan moet je even op hun website zoeken of ze die nog uitgeven. Is in principe een pasje wat je naast je ID/paspoort hebt waarop bijv. staat dat je transgender bent en dat er dus wat dingen anders kunnen zijn (je ID zegt bijv M maar je hebt nog de bobbel van de borst ofzo). Geen idee of je er wat aan hebt.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20190501 »

Eros schreef: 04 mar 2019, 10:39 Je kan ook kijken of zo'n pasje van Transvisie een optie is. Kan hem nu even niet vinden want ik zit in de trein, maar dan moet je even op hun website zoeken of ze die nog uitgeven. Is in principe een pasje wat je naast je ID/paspoort hebt waarop bijv. staat dat je transgender bent en dat er dus wat dingen anders kunnen zijn (je ID zegt bijv M maar je hebt nog de bobbel van de borst ofzo). Geen idee of je er wat aan hebt.
Die zgn. genderpasjes (bestaan ook in BE) hebben geen enkele rechtsgeldigheid.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20200101 »

zoals @AJpoekie zegt, die hebben géén rechtsgeldigheid.
Vliegticket naam én geslacht móet overeenkomen met reisdocument.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Simão »

Ik zou gewoon mijn naam pas officieel veranderen na de reis.
Je hebt immers je verklaring ervoor nog niet eens binnen. En een en ander is niet van de ene op de andere dag geregeld, lijkt mij. Meestal moet je wel wachten op een nieuw paspoort.
De zomer staat voor de deur, het is een kwestie van een paar maanden.

Of je stelt boeken uit tot alles rond is en boekt dan pas. Voordeel is wel dat het een soort van overwinningsreisje is dan, wat een extra fijne ervaring kan zijn. Dat is dat extra geld ook wel waard.

Keuze hangt ook wel af van hoe passabel je bent betreffende het geslacht dat op je paspoort staat.
(Ofwel het oude, of wel het nieuwe. Als je niet meer goed voor je oude geslacht door kunt kan dat sowieso vragen en vertraging opleveren bij controle. Als je nog niet goed door kunt voor je nieuwe geslacht kun je je hetzelfde krijgen met je nieuwe paspoort. En dan is zo´n genderpas trouwens wel handig om erbij te hebben.)
Dus de vraag is, in hoeverre lijk je nog op je oude geslacht en foto in je documenten?)

Je kunt niet boeken met je nieuwe naam als je paspoortnummer gevraagd wordt, want dat verandert ook als je een nieuwe krijgt.
Bovendien is er het risico dat je nog geen nieuw reisdocument hebt tegen die tijd.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20200101 »

De verwerkingstijd verschilt inderdaad van gemeente tot gemeente, en ook hoe ver geboorte- en woonplaats uit elkaar liggen.
In mijn geval had ik op 3/10 deskundigenverklaring bezit, maar had een vlucht staan waar ik op 30/10 van terug kwam.
31e in geboortegemeente akte laten wijzigen om 11.10, om 13.00 stond ik in woongemeente om nieuwe reisdocumenten (met spoed, daardoor maar 1 ipv 7 dagen verwerking) aan te vragen.
En 1/11 had ik om 11.00 nieuwe ID in de hand.

Maar YMMV.

Wat betreft passabiliteit, dat is binnen de EU meer persoonlijke voorkeur dan noodzaak.
Buiten de EU, even kijken of het een lgbt vriendelijk land is.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door Anon20200101 »

Bij de meeste vluchtboekingen is paspoortnummer niet nodig
Binnen de EU sowieso niet.
Buiten de EU kán het zijn dat je dat wel nodig hebt, maar is in de meeste gevallen pas verplicht ingevuld nodig in de laatste week, of zelfs laatste 3,4 dagen.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door AJpoekie »

Oké.
Het is voor mij geen optie om mijn naam/geslacht pas te wijzigen na de reis.
Om meerdere redenen:
-Dat is mentaal gewoon echt heel kut (ofwel ik trek dat niet. Dit is namelijk mijn enige overwinningsmomentje in het wachten op de hormonen. Het enige feestpunt in verder weer een kloterige lange wachttijd. Dit helpt mij juist door de wachttijd van de hormonen heen, omdat er iets anders is op gender gebied waar ik stappen in kan zetten en iets te vieren heb. Dan lijkt het minder alsof ik alleen maar stil sta)
-Ik heb er moeite mee met tentamens op school (wordt beschuldigd van fraude)
-Vanaf juli wil ik gaan solliciteren voor een serieuze baan (geen bijbaantje, maar iets dat ik voor een half jaar kan doen en bij mijn opleiding past) en dan is het fijn als mijn naam en ID overeenkomen met elkaar en ik ook mijn diploma's kan laten wijzigen.

Die reis is pas in augustus.

Die verklaring wordt z.s.m. opgestuurd kreeg ik net te horen. Dat werd wel tijd, want volgens Sam heeft het nog nooit zo lang geduurd.
Volgens mij is er gewoon iets mis gegaan in de administratie en waren ze hem kwijt geraakt.
Ik neem aan dat ik dan alles in april/mei wel rond kan krijgen (of is dit onrealistisch?)

Als ik het paspoortnummer nu nog niet nodig heb, dan lijkt me dat geen probleem.
Die vakantie zou pas gaan om ergens in augustus. Dus dan kan ik nu op mijn vliegtickets gewoon Julian invullen.

Ik ben ook niet passabel als vrouw dus het wordt nogal een ingewikkeld verhaal anders, ja dan zou ik wel zo'n genderkaart nodig hebben, maar liever niet. Nu heb ik sowieso gezeik bij controles hoor, ik word altijd uitgebreid gefouilleerd en mijn spullen doorzocht dus dat is niks nieuws.

Aangezien ik nog niet weet waar ik heen ga, kan ik niet zeggen of het een LHBTI vriendelijk land is.
In ieder geval wordt het binnen Europa.

Thanks voor de info allen.
Ik ga dit woensdag ook eens met Sam bespreken.
Maar één ding weet ik zeker.
Die geboorteakte wijzigen ga ik sowieso doen. Ik ga niet wachten tot fucking augustus.

Dus de enige keuze is:
-ticket na de wijziging aanschaffen
-ticket nu al gewoon met Julian en man invullen
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Vliegtickets en naamswijziging

Bericht door AJpoekie »

Verandert je paspoortnummer ook als je überhaupt een nieuw paspoort krijgt?
Dus stel je moet hem gewoon verlengen, dan heb je toch ook een nieuw nummer?

Dus stel ik boek nu met paspoort A.
Die verloopt in april.
In augustus ga ik op vakantie met mijn nieuwe paspoort B.
Dan heb ik een nieuw nummer, maar is er toch ook niks aan de hand verder?
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Plaats reactie