Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hond van slag door hormoonveranderingen?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Benjamin »

Wat ik me afvraag. Hebben hormoonveranderingen ook effect op de feremoonhuishouding, en zo ja, wat doet dat met katten?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Sam_Argos »

Ik heb katten (totaal andere dieren dan een hond in omgang, maar misschien is dit interessant),
En ik merkte sociaal gezien al een verandering in mijn omgang met hen, en van hen met mij. En ik ben nog ver verwijdert van een evt hormonale verandering.

Wat mij vooral opviel was hun aandacht voor me, wanneer ik me rot voel. Ik krijg dan op een andere manier aandacht van ze. Vroeger was het veel meer jacht/spel aandacht vragen aan mij, en nu veel meer knuffels en kopjes.

Verder dan dat interesseert het hen geen bal welke kleren ik nu draag in verhouding van eerst. En dat vindt ik misschien nog wel het leukst.
Relax, these things take time
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Hrafn »

Benjamin schreef: 13 mar 2019, 23:51 Wat ik me afvraag. Hebben hormoonveranderingen ook effect op de feremoonhuishouding, en zo ja, wat doet dat met katten?
Ik ben nu ruim 8 maanden aan de testo en ik heb niet het idee dat mijn kat anders op me reageert. Maar dat is ook moeilijk te zeggen want hij heeft zo zijn periodes waarin hij knuffelig is of juist niet. Schoothangen is vooral een winterding omdat er dan een lekker ruw dekentje over me heen ligt. Hij is wel milder, ik krijg niet meteen een mep als ik hem niet mag aaien maar duwt hij met zijn pootje mijn hand weg, maar dat kan ook komen doordat hij inmiddels al op leeftijd is...

Hmm, ik zie nu dat mijn antwoord eigenlijk neer komt op 'geen flauw idee' :fpalm: sorry about that!
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Anon20200101 »

En ik ben heel nerdy aan het zoeken naar medische antwoorden over al dan niet uitscheiden van feromonen die anders van "geslacht" zijn door HRT.
En kan tot op heden in ieder geval géén doorslaggevende bevestiging of ontkrachting hiervan vinden.

Dat je waarneembare lichaamsgeur verandert door hormonen is zeker, maar ik denk niet dat dat sterk van invloed op je huisdieren.
Wat wél bekend is, is dat dieren sterk reageren op feromonen, die voor een mens in ieder geval niet bewust waarneembaar zijn (onbewust wél).
En if dieren "bewust" of "onbewust" ruiken, vraag dat maar eens aan een dier. 🤔
Ook nemen dieren veel (social) cues op basis van geur, en minder van zicht (zoals mensen - daarom maakt het dus ook voor dieren niet veel uit wat voor kleding je draagt).
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Anon20200101 »

LauraHeleneN schreef: 14 mar 2019, 12:37 maar ik denk niet dat dat sterk van invloed op je huisdieren.
* dat sterk van invloed is op...
LauraHeleneN schreef: 14 mar 2019, 12:37 En if dieren "bewust" of "onbewust" ruiken, vraag dat maar eens aan een dier. 🤔
if = of
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Freedom »

Lisa1973 schreef: 13 mar 2019, 22:49 Vooral mijn gegiechel vind ze maar vreemd en soms wordt ze beetje nijdig erom.
Wat een grappige ervaring, Lisa :lol: Hoe laat ze merken dat ze nijdig is?

Mijn ervaring: één van mijn katten leek wat moeite te hebben met mijn stemverandering vanaf het moment dat er een bas in kwam. Ze was mannen ook niet gewend. Ik sprak vaak liefkozend in een hogere stem tegen de katten en dat ging op een gegeven moment niet meer (dan kwam er geen geluid of een soort kraak).
Ik kreeg het idee dat ze dacht dat ik boos was toen de baard in de keel kwam.
Nu is mijn stem weer een stukje zwaarder maar ze zijn inmiddels helemaal gewend. En die lage stem kunnen inzetten ('niet op het aanrecht!') is wel handig zoals iemand hier eerder aanhaalde - het werkt :lol:

Wat ik heel erg mooi vind eigenlijk, is dat mijn 1e kat mijn hele 'reis' heeft meegemaakt - vanaf de (2e) ontkenningsfase. En dat het dieren geen reet kan interesseren, want ze weten dat jij nog steeds jij bent. Ik denk dat de andere benadering iets te maken heeft met de verandering in geur en dat ze daarom wellicht denken dat er 'iets met je aan de hand' is. Wat in feite ook zo is, maar dan op een positieve manier :)
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Hrafn »

Mijn eigen kat lijkt niet anders te reageren maar een kat van vrienden wel. Dat is namelijk een echte mannen liefhebber, voorheen vond ze me totaal niet interessant maar toen ik er laatst was ging ze meteen naast me liggen en 'eiste' ze knuffels. :lol: Snormachien in overdrive... Duidelijk merkbaar verschil nu ik aan de testo ben dus.
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Freedom »

Haha wat een toffe bevestiging, Hrafn! :D
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Anon20230219 »

Freedom schreef: 15 mar 2019, 09:21
Lisa1973 schreef: 13 mar 2019, 22:49 Vooral mijn gegiechel vind ze maar vreemd en soms wordt ze beetje nijdig erom.
Wat een grappige ervaring, Lisa :lol: Hoe laat ze merken dat ze nijdig is?
Nou als eerste gaat haar lange veer op haar hoofd recht omhoog staan, gaat ze heel boos kijken en erg hard gillen.
Als ik dan aan de gang blijf(Omdat ik door haar nog meer in de lach schiet dan gaat ze driftig over de stok rennen.
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Hond van slag door hormoonveranderingen?

Bericht door Freedom »

Haha wat schattig, klinkt als een karaktertje :D
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now