Nieuwe chat! Zie dit topic.

Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Marijn »

Irisaperture schreef: 20 mar 2019, 16:33
Marijn schreef: 20 mar 2019, 14:01 Ach, zat vrouwen van 1.82 denk ik. 2 meter helaas een stuk minder.
Tuurlijk, maar ik merk dat bepaalde lichaamskenmerken onbedoeld bij mensen "die het weten" ongelooflijk onder een vergrootglas komen te liggen.
Dan gaat het van "Oh ja, je kunt duidelijk zien dat ze als man is geboren, moet je kijken hoe lang ze is".
Dat er vrouwen zijn die net zo lang kunnen zijn (een meisje bij mij in de tweede klas was aan het eind van het jaar tegen de 2 meter terwijl ik 1 meter 46 was ofzo) waarbij niemand ook maar een tweede gedachte heeft, staat men op dat moment niet bij stil.
Oh ja, kan me voorstellen dat je dat krijgt bij mensen die het weten. Dat is niet cool. Ik dacht meer richting onbekenden.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Wolfy_girl »

Dat is dus ook de reden dat ik mijn "trans zijn" liever voor me hou in de meeste situaties. Zodra mensen het weten gaan ze extra op de mannelijke dingen letten, en passen ze hun gedrag ook aan. Dat heb ik liever niet.

En nee, 1,82 is niet lang. Kom op zeg, zijn jullie nieuw in Nederland ofzo? :P Ik kom regelmatig vrouwen (zonder hakken) tegen in de stad van mijn lengte, en ik ben 1,86.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Anon20200101 »

Ik ben dan ook vaker buiten dan binnen Nederland, dus ben ik overal nogal lang.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Wolfy_girl »

Oke, maar Nederlandse cis vrouwen van 1,82 zijn ook "lang" in sommige andere landen. :P
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Anon20200101 »

Ja, weet ik ook wel, maar m'n lengte en m'n schoenmaat zijn voor mij dysforie dingen.
Vooral als ik vrouwen zie die duidelijk langer zijn dan ik, maar wél heel schattig maat 40 schoenen dragen, komt dat naar voren.
Dat voor jou, met je 1.86, mijn 1.82 niet lang gevonden wordt, betekent niet dat het voor mij minder dysforie geeft.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Yasmine »

Wolfy_girl schreef: 22 mar 2019, 23:13 Dat is dus ook de reden dat ik mijn "trans zijn" liever voor me hou in de meeste situaties. Zodra mensen het weten gaan ze extra op de mannelijke dingen letten, en passen ze hun gedrag ook aan. Dat heb ik liever niet.

En nee, 1,82 is niet lang. Kom op zeg, zijn jullie nieuw in Nederland ofzo? :P Ik kom regelmatig vrouwen (zonder hakken) tegen in de stad van mijn lengte, en ik ben 1,86.
Ik ben 1.74 en ik word ook lang genoemd (en ook door mensen die 'het niet weten). De gemiddelde lengte van Nederlandse vrouwen is 1.69. Alles daarboven is blijkbaar 'lang'. Als ik in de stad loop kan ik me nauwelijks voorstellen dat 1.69 de gemiddelde lengte is, want ik zie echt zoveel vrouwen langer dan ik.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Wolfy_girl »

Yasmine schreef: 23 mar 2019, 23:17
Wolfy_girl schreef: 22 mar 2019, 23:13 Dat is dus ook de reden dat ik mijn "trans zijn" liever voor me hou in de meeste situaties. Zodra mensen het weten gaan ze extra op de mannelijke dingen letten, en passen ze hun gedrag ook aan. Dat heb ik liever niet.

En nee, 1,82 is niet lang. Kom op zeg, zijn jullie nieuw in Nederland ofzo? :P Ik kom regelmatig vrouwen (zonder hakken) tegen in de stad van mijn lengte, en ik ben 1,86.
Ik ben 1.74 en ik word ook lang genoemd (en ook door mensen die 'het niet weten). De gemiddelde lengte van Nederlandse vrouwen is 1.69. Alles daarboven is blijkbaar 'lang'. Als ik in de stad loop kan ik me nauwelijks voorstellen dat 1.69 de gemiddelde lengte is, want ik zie echt zoveel vrouwen langer dan ik.
Zelfde hier. Sinds ik echt volledig uit de kast ben ben ik er steeds meer op gaan letten, en ik zie overal lange vrouwen die zowel mijn lengte hebben als daar net iets onder. Als ik dat tegen sommige mensen vertel dan zeggen ze "ja maar zij hebben waarschijnlijk dan hoge hakken aan", maar dat is niet waar. Sowieso denk ik niet dat er veel vrouwen zijn die "casual" hoge hakken dragen (bijvoorbeeld als ze naar de supermarkt gaan).
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Yasmine »

Hrafn schreef: 17 mar 2019, 14:38 Ik word standaard misgenderd, ik vind het inmiddels komisch worden, ik ben in het afgelopen half jaar veel in het ziekenhuis geweest vanwege een krakkemikkige duim. Ik sta in het systeem als meneer dus zo word ik ook netjes opgeroepen, als ik dan opsta is het meteen 'sorry mevrouw', moet ik ze corrigeren en kijken ze wat vreemd. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik een baard heb, wordt pas echt komisch als ze daar overheen kijken. Het lijkt ook alsof mensen een soort snelle scanfunctie hebben die alleen lichaamsbouw, houding etc ziet en details overslaat.
Mensen hebben inderdaad zo'n scanfunctie. Als ik het me goed herinner heeft iemand binnen een paar seconde je geslacht bepaald. Tijdens mijn akward fase aan het begin van mijn transitie merkte ik regelmatig op straat dat mensen tijdens hun scanmoment linea recta in m'n kruis keken in de hoop daar het antwoord te vinden. Ik denk dat dat alleen gebeurt als men het echt niet weet. Ik vond het vrij banaal.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Yasmine »

Wolfy_girl schreef: 23 mar 2019, 23:28
Yasmine schreef: 23 mar 2019, 23:17
Wolfy_girl schreef: 22 mar 2019, 23:13 Dat is dus ook de reden dat ik mijn "trans zijn" liever voor me hou in de meeste situaties. Zodra mensen het weten gaan ze extra op de mannelijke dingen letten, en passen ze hun gedrag ook aan. Dat heb ik liever niet.

En nee, 1,82 is niet lang. Kom op zeg, zijn jullie nieuw in Nederland ofzo? :P Ik kom regelmatig vrouwen (zonder hakken) tegen in de stad van mijn lengte, en ik ben 1,86.
Ik ben 1.74 en ik word ook lang genoemd (en ook door mensen die 'het niet weten). De gemiddelde lengte van Nederlandse vrouwen is 1.69. Alles daarboven is blijkbaar 'lang'. Als ik in de stad loop kan ik me nauwelijks voorstellen dat 1.69 de gemiddelde lengte is, want ik zie echt zoveel vrouwen langer dan ik.
Zelfde hier. Sinds ik echt volledig uit de kast ben ben ik er steeds meer op gaan letten, en ik zie overal lange vrouwen die zowel mijn lengte hebben als daar net iets onder. Als ik dat tegen sommige mensen vertel dan zeggen ze "ja maar zij hebben waarschijnlijk dan hoge hakken aan", maar dat is niet waar. Sowieso denk ik niet dat er veel vrouwen zijn die "casual" hoge hakken dragen (bijvoorbeeld als ze naar de supermarkt gaan).
En die sommige mensen zijn dat toevallig mensen die 'het weten'? Want mensen die 'het weten' willen je er vooral altijd op attenderen dat je 'anders' bent en het 'zoek de 10 verschillen' spelletje blijven spelen.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Word jij nog wel eens misgendered door een buitenstaander?

Bericht door Irisaperture »

Marica schreef: 15 jan 2019, 13:00 Laatste wapenfeitje van misgendering was vorige week bij een telefoontje van de Nederlandse Loterij om het Miljoenenspel op te zeggen. Ik heb haar 5 keer moeten verbeteren, dus een begrijpend luisteren cursus zou geen weggegooid geld zijn.

Ik sprak met een mid lage vrouwenstem die volgens mijn logopedist prima voor vrouwelijk door kan gaan. Ik snap dus niet wat er mis ging in dat telefoongesprek.
De sterke compressie of een kwalitatief uitermate teleurstellende headset kunnen ook enorm veel roet in het eten gooien bij een telefoongesprek. Ik weet niet of je wel eens via Whatsapp gebeld hebt of een andere dienst die hoge-kwaliteitsgesprekken toestaan, maar het verschil in verstaanbaarheid en wat er aan extra informatie meekomt is gigantisch ten opzichte van dat van een "normaal" telefoongesprek.
Yasmine schreef: 23 mar 2019, 23:34 Mensen hebben inderdaad zo'n scanfunctie. Als ik het me goed herinner heeft iemand binnen een paar seconde je geslacht bepaald.
Zonder lullig te willen doen of de persoon belachelijk te maken, deze persoon had niet lang nodig bij mij:

Het eerste beeld dat je ziet is van mijn camera, en bij het shot van de bel kun je me rechtsonder zien in een (normaliter strikt verboden) spierwit overhemd, iets dat ik had gedaan omdat ik met een T-shirt aan gegarandeerd nog veel ernstiger verbrand zou zijn maar in het zwart vooral bang was tegen de vlakte te gaan vanwege de warmte.
Dit is een fragment uit juni 2015, ruim 2 jaar voor de hormonen en iets meer dan 2 jaar voor de remmer.
(Op het moment zelf heb ik het trouwens niet gehoord, de spreker/presentator was daarvoor iets te erg aan het tetteren en je luistert op zo'n moment naar de intercom voor instructies, ik hoorde het pas in de montage en vond het onbedoeld een prachtig compliment, al was het maar omdat het kwam op een moment dat ik nog altijd bang was niet al te passabel te zijn met zo'n ding op mijn schouder, ondanks dat het tegendeel 2 jaar eerder al eens bewezen werd).
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"