Lieve meiden,
Zelf ben ik net een paar dagen aan de gel. Daarvoor gebruikte ik Systen 100, maar kreeg sinds de laatste bestelling veel last van rode bultjes enzo. En gezien de positieve ervaringen hier in het forum over de gel heb ik het afgelopen donderdag voorgelegd aan mijn endo, en zij vond het helemaal geen probleem om over te stappen. Ik heb het meteen aangeschaft via de apotheek in het VUmc, en kreeg daar de gel uit Duitsland, Gynokadin 3x 80gram.
Maar nu zit ik een beetje met de dosering. Mijn endo gaf aan dat ik 2 pompjes per dag moest nemen. Dat zou overeenkomen met de systen 100 die ik 2x per week moest plakken. En omdat ik me nu toch iets anders voel dan voorheen - wat natuurlijk ook aan de overstap zou kunnen liggen - ben ik de hoeveelheden estradiol die worden afgegeven gaan vergelijken. En waarschijnlijk doe ik iets helemaal fout, dus graag reacties van de slimme meiden onder ons

(de info komt van de bijsluiters).
Systen 100 zou een afgifte hebben van 100 mcg (microgram) per 24 uur.
Gynokadin heeft in 1 gram Gynokadin 0,6 mg (milligram estradiol zitten.
1 pompje geeft 1,25 gram Gynokadin met dus 0,75 mg (milligram estradiol.
2 pompjes (volgens mijn endo) zou dan 1,5 mg (milligram estradiol zijn.
1,5 mg (milligram) is 1500 mcg (microgram).
Dus systen zou 100 microgram en Gynokadin 1500 microgram per dag afgeven???
En, mogen we nu wel of niet de gel ook op de onderarmen smeren?
In de Gynokadin bijsluiter staat dat je de normale dosering van 2 pompjes rondom de gehele arm en schouder moet verdelen (ongeveer 1500cm2). Mijn endo had het over de bovenarmen, en dat lees ik ook meestal in dit forum. In België hebben ze het ook vaak over de onderarmen.
Lieve groet,
Amber (die zich nu erg blond voelt)