PS (al is het eigenlijk een AS

) : genderteams vallen onder sGGZ, niet GGZ. Het is een subtiel verschil misschien, maar het is wel een verschil. Misschien dat dat je ook wat gerust stelt.
@Vethrvolnir , ja dit soort vragen "of ik me man voel en hoe lang al" zou je kunnen verwachten.
Maar bijvoorbeeld ook zal je levensverhaal besproken worden. Dus dingen als: "Je schreef dat je toen je x was je y deed. Vertel daar eens wat meer over. Hoe voelde je daarvoor, en daarna?" Dat soort vragen.
En het is heel goed mogelijk dat waar je een antwoord geeft, daar weer nieuwe vragen door komen. De diagnositsche fase is geen standaard vragenlijst die afgewerkt wordt waar je punten scoort en afhankelijk van je aantal punten al dan niet groen licht krijgt; het is geen standaard test waar je voor slaagt of niet.
"Hoe het hoort" of "pas je in het sjabloon" zijn daarom ook niet vragen of meetlatten waar je langs gelegd wordt, en het gaat er ook niet om of je typisch dan wel a-typisch trans bent. Althans; als je a-typisch bent, dan kan er gekeken worden samen met jou, hoe je daar invulling aan wil geven.
Ik heb zelf in counselling van andere transgender personen (vooral MtF, daar is mijn ervaringsdeskundigheid) al meerdere malen aangegeven: "1000 transgender mensen. 1001 methoden en paden."
En ik kan me heel goed voorstellen dat autisme en (wat je zelf al aankaart in dit topic) boosheid en onderwerping thema's worden. Maar ik speculeer; ik ben je behandelaar niet; en ga ook niet op die stoel zitten.
Dingen waar doorgaans wel op gelet wordt zijn bijvoorbeeld:
ben je mentaal en sociaal weerbaar genoeg bent om je transitie succesvol te doorlopen?
heb je een sociaal vangnet als het wat minder gaat met je (binnen en buiten je transitie, door en ondanks je transitie)?
als je een andere aandoening hebt (jij noemt autisme) in hoeverre gaat dat al dan niet een succesvolle transitie in de weg staan?
gesteld dat je een andere aandoening hebt, is het handig om daarbij wat extra steun te verlenen zodat je transitie zo succesvol mogelijk kan gemaakt worden?
---- uit de eigen anecdotes ------
Uit mijn vragenlijsten en tests en levensverhaal kwam een licht autistische gevoeligheid naar boven, en ook lichte OCD, maar beiden werden niet als belemmerend gezien in mijn transitie; sterker nog; vooral het OCD deel (en dat beperkte zich toch van alles in het huis functioneel en logisch ordenen van cd's, bestek, dvd's, boeken, makeup, thee) is zo goed als verdwenen door m'n transitie. en ook ik wilde, om het autistische te bemoemen, voordat ik iets deed de antwoorden al hebben, zodat ik me daarop kon voorbereiden.
Ik durf te stellen dat ik vanuit mijn niet-zelf-acceptatie me verborg achter zo kleurloos, objectief en empirisch mogelijk in het leven staan, en daarbij was onder andere OCD een zeer handig stuk gereedschap.
En zo werd ook opgemerkt dat ik eigenlijk een complete afwezigheid van 'emotie' (en dan vooral boosheid) of in ieder geval 'uiten daarvan' toonde. Dat had eventueel wel mijn transitie kunnen bemoeilijken. Ik stond overal zooo kleurloos in, en liet het allemaal maar gebeuren.
Maar gelukkig voor mij, ook dat is door mijn transitie verdwenen. Door de zelf-acceptatie kon ik ook eindelijk zelfvertrouwen ontwikkelen, en dit groeide en verstevigde. Ik kan nu gewoon zonder moeite zeggen en laten blijken dat ik iets wel of niet leuk vind. En daar naar handelen.
En hierin heeft mijn therapeut naast me gestaan, heeft af en toe prikkelende vragen gesteld waardoor ik daarover ging nadenken, het ging verwerken.
Een korte tijdslijn; om aan te geven hoe die diagnostische fase KAN lopen (denk weer aan "1000 transgender mensen. 1001 methoden en paden.")
aug16 zelf-acceptatie
sep16 aangemeld sGGZ
feb17 diagnose start
enkele maanden therapie, meestal 1x per maand
oct17 bevestigde diagnose
dec17 (na wachtlijst) start HRT
in de tussenliggende periode vooral begeleiding en meelopen en helpen voorbereiden (denk aan verwijsbrieven) van mijn medische transitie (laseren, logopedie, SRS +2 x FFS), en kijken of het wenselijk is oud zeer te helpen verwerken
mei 19 einde therapie (na laatste FFS in apr19)