Nieuwe chat! Zie dit topic.

De Vaart

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: De Vaart

Bericht door Eveliene »

Nou als mensen een minder goede ervaring hebben met een psycholoog dan mogen er best wel namen genoemd worden zodat je weet waar je problemen kan verwachten. Daar is dit forum tenslotte ook voor.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Ik vind van niet en al helemaal niet als het ook nog een keer niet de eigen ervaring is.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: De Vaart

Bericht door Anon20200101 »

Eigen ervaring lijkt me zeker wel een belangrijke graadmeter in deze.
Dan spreek je - duh - uit ervaring, en is het ook mogelijk om te kijken naar wat de oorzaken van zo'n ervaring kunnen zijn.
Luisterde Marja niet, omdat het haar onogelijk werd gemaakt, doordat de persoon die de recensie schreef continue door haar heen praatte? OF heeft deze persoon veel frustratie jegens Marja en schrijft daarom een zo negatief mogelijke recensie? Bijvoorbeeld. Je weet het gewoon niet niet.

Door de omstandigheden van de persoon die die recensie heeft geschreven niet te kennen, is het ongeveer net zo 'waardevol' als dat ik nu zeg dat ik ergens dit heb gelezen:
"KLaas-Jan vindt Wolfgang Amadeus Mozart maar een slechte componist"
Dit soort recensies voor hotels of restaurants is al onderhevig aan "met een korreltje zout moeten nemen", en het zijn op z'n best ook "momentopnames".
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: De Vaart

Bericht door Vethrvolnir »

Intake gehad met Marja .... bij de vaart . Was top. Goed gesprek.

Ze was blij met de minibio die ik erbij had gedaan. Dus dat wordt wel op prijs gesteld.

Ze vroeg precies wat ik verwachtte.
:shock:
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: De Vaart

Bericht door Hielke »

Wat fijn dat het een goed gesprek was, Vethrvolnir!
Hopelijk maak je je nu iets minder zorgen over de rest van het diagnose-traject.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: De Vaart

Bericht door Vethrvolnir »

Het voelt goed.
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: De Vaart

Bericht door Vethrvolnir »

Genderteam heeft besloten dat ze me wat te bieden hebben zoals Marja dat noemde. Nu sta ik op de wachtlijst voor gesprekken en diagnostiek. .... wachten....waarschijnlijk pas na zomervakantie.
:shock:
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Het einde van mijn diagnostische fase bij de Vaart komt in zicht. Ik ben echt super blij dat mij de psychologe is toegewezen, waar ik de afgelopen 6 maanden (in Lelystad) mijn gesprekken mee gevoerd heb. Half augustus heb ik een afspraak bij een psychiater die er als medicus nog een klap op moet geven en er nog een paar laatste testjes moeten worden gedaan. E.e.a. heeft me in ieder geval alvast opgeleverd dat ik niet dusdanig autistisch ben, dat me dit verder parten speelt, ik rationeel problemen benader en toerekeningsvatbaar ben. Da's een hele opluchting toch :D
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Wat opvalt is dat pas aan het einde van mijn diagnostische fase "de waarheid" aan het licht komt. Het diagnostische proces heeft me flink aan het denken gezet en vorige keer dat ik mijn psychologe sprak, kwam onderstaande overdenking in al zijn kwetsbaarheid naar boven.

Vrouw zijn brengt in mij geweldig geluksgevoel naar boven, vergelijkbaar met een endorfine eruptie. Alles bruist in mijn lichaam en ik ben totaal in balans met mezelf. Mijn huisarts had het vorig jaar goed gezien, een gesprek met een genderpsycholoog zou best wel eens kunnen helpen om mij dichter bij mijn innerlijke (lees intrinsieke) gevoel te kunnen brengen.

De afgelopen gesprekken heb ik mezelf echt helemaal open durven geven en heb diep vanuit mijn hart gesproken. Het waren emotionele gesprekken, waar regelmatig de tranen over mijn wangen rolde. Ik zei tegen m'n psych dat ik het mooi vind dat we in NL een zorgstelsel hebben wat er ook in voorziet, dat mensen zich gelukkig mogen voelen als zij van mening zijn in het verkeerde lichaam te zijn geboren. In NL laten ze ons soort gelukkig niet bungelen en aan hun lot over met "het gaat allemaal wel weer over". Ik heb de afgelopen jaren dan ook grote waardering / bewondering gekregen voor de genderzorg.

Los van het feit dat deze mogelijkheid geboden wordt, heb ik me bij iedere stap die ik in mijn proces heb gezet, steeds afgevraagd "is dit echt zoals ik het voel en wordt ik meer gelukkig dan nu?" Een aantal stapjes ben ik ook echt meer gelukkig van geworden, maar had ook de nodige scepsis. De zorg biedt zich aan en als jij JA zegt, zal men je helpen.

Mijn psych heeft overduidelijk vastgesteld dat er sprake is van genderdysforie. Daar ben ik het absoluut mee eens, maar had tegelijkertijd sterke twijfels of HRT en een geslachtsverandering mij dichterbij mijn innerlijke zouden brengen en meer gelukkig zouden maken dan ik nu ben. De balans die ik in mijn leven heb, heb ik o.a. te danken aan mijn hormoonhuishouding. Testosteron heeft mij gemaakt tot een evenwichtig persoon en daadkrachtig persoon. Of dit evenwicht bij een evt. overstap op oestrogeen ook nog aanwezig zo zijn, had ik sterke bedenkingen bij en of ik er dus echt gelukkiger van zou worden, twijfelde ik sterk aan.

Verder heb ik lang nagedacht over de vraag "hoe zie ik mezelf nu eigenlijk?" Uiteindelijk durf ik te stellen dat, ik geboren ben als man en me een man voel. Ik heb geen aversie naar mijn geslachtsdeel en ik val overduidelijk op vrouwen. Als man is mijn diepste wens, om in volle overgave een vrouw te mogen beminnen en van te kunnen houden. Mijn uiterlijke vertoont veel overeenstemming met die van een vrouw en dat maakt het vinden van een partner er natuurlijk niet makkelijker op, maar is een transitie dan een middel waarmee ik sneller bij mijn diepst wens zal komen?

Het antwoord was op beide vragen was nee. Ik denk niet gelukkiger te worden van HRT en met een geslachtsverandering wordt het beminnen van een vrouw meer een platonische aangelegenheid.

Ik heb de afgelopen maanden veel gelezen en me hier en daar in een discussie gemengd, maar ik kan jullie in volle overgave melden, Ik ben gelukkig als man, met een vrouwelijk uiterlijk.

Mijn transitie traject houdt dus op, voordat het goed en wel begonnen is. Wat ik wel heel graag zou willen is geen gezichtsbeharing en een hogere stem. (het liefst zou ik helemaal geen haar op mijn lichaam willen hebben :)) Natuurlijk had ik ook een weelderige haarbos willen hebben, maar met veel plezier draag ik altijd en overal een pruik en wat ik er tot dusver van heb gezien, zit je haar met een pruik doorgaans ook beter.

Dus lieve vrienden, ik blijf mijn droom verder leven zoals het nu is en zal er ongetwijfeld met enige regelmaat aan terugdenken, hoe mooi het leven zou zijn geweest als vrouw. Voor mij is de winst onvoldoende om deze weg in te slaan, waar vele van jullie wel zijn ingeslagen. Respect en bewondering voor jullie, maar ik leg me er verder bij neer. De man in mij biedt me meer kansen.

Mijn inbreng aan dit forum zal zich waarschijnlijk beperken tot wat foto's waaruit jullie mijn ontwikkeling, zonder hormonen en ingrepen kunnen aflezen.
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: De Vaart

Bericht door Dante »

Wat een mooie, open en duidelijke bewustwording!
Dikke bewondering voor je besluit!