Te hoog oestrogeen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Hallo,

Ik ben al een tijdje niet op het forum geweest, maar goed. Ik wilde weten of er hier meer mannen zijn die testosteron gebruiken en een te hoge oestrogeenspiegel hebben, en wat daar aan gedaan werd.

Mijn testosteron zat prima binnen de gewenste waardes, maar mijn oestradiol zat op 240 (terwijl mijn endo 230 gebruikt als bovengrens--ik weet niet welk meetsysteem dit is, dat stond er niet bij). Voor nu is het plan dus overstappen op een pompsysteem zodat ik extra testosteron bij kan nemen (in het verleden was mijn testosteronniveau hoger en oestrogeen lager) en anders eventueel injecties zodat de initiële piek de hormoonproductie plat legt. Ik heb geen overgewicht oid dus het ligt niet aan een hogere vetmassa die oestrogenen produceert.

Ik ben afgelopen week bij de endo geweest, dus ik moet nog even wachten voordat ik weet of het helpt (eerst een maand op 2 pompjes als nulmeting om vervolgens evt de dosis te verhogen).

Het is overigens zeker iets wat verholpen moet worden ivm ~bepaalde klachten~ waar ik sinds een half jaar oid last van heb (en het behoorlijk stagneren van de fysieke veranderingen als vetverdeling en haargroei).

Nate
meerdere zakken met zaagsel
Maximus1991
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 jan 2017, 22:32
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Maximus1991 »

Geen last van, en ik heb overgewicht (waar ik nu hard aan werk om ook de mastectomie te kunnen krijgen).. Bij mij was alles juist mooi laag en mocht mn prikcyclus verkorten, mede door mn opgevallen humeurcyclus haha, wat nu al wel veel beter is geworden dus ben benieuwd wat mn waardes de volgende keer zeggen..

Ik snap overigens geen hol van de diverse meetsystemen bij mij staat alles zo ongeveer op nmol ofzoiets en dat zijn kleinere getallen zoiezo dan die 230 die jij noemt..
:whistle: Intelligence is sexy :whistle: :hbeat: you need 2 sides of a story to make conclusions that makes sense :think:
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door kwax »

Zie hieronder mijn metingen

Laaste metingen, eerste rijtje (tijdspan 1.5 jaar)
LH 2.3 7.6 9.4 5.5
FSH 8.2 7.1 5.5
Testosteron 42.1 16.0 22.7 23.4
Oestradiol 228 158 576 228

23.4 was mijn eerste meting op testim, hierna dosering verlaagd, maar leek redelijk constant te werken. Vervolgens op Androgel met een pompje op een t-waarde van 16 hierdoor, in overleg dosering verhoogd tot 2 pompjes. Na 1.5 maanden in het buitenland test gedaan waarbij ik testowaarde had van 9.6?, ik voelde mij toen ook niet erg goed, hierbij geen oestradiol meting gehad. Nu laatste meting is van april, nog steeds op 2 pompjes. Ondanks de hoge testowaarde zag ze geen reden om te minderen omdat LH was gezakt. Ikzelf zie niet echt een lijn, maar er staan nog nog tig andere dingen op het lijstje welke gemeten worden. Maandelijkse ongemakken zijn vooralsnog nog niet gestopt.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Maximus1991 schreef: 07 jul 2019, 23:59 Geen last van.
Da's fijn voor je.
kwax schreef: 09 jul 2019, 22:58 Ikzelf zie niet echt een lijn, maar er staan nog nog tig andere dingen op het lijstje welke gemeten worden. Maandelijkse ongemakken zijn vooralsnog nog niet gestopt.
Je hebt dus al 1,5 jaar dat de sharks niet stoppen? Damnnn, wat klote :( . Heeft je endo daar nog iets over gezegd? Bij mij zijn ze dus ruim een jaar (bijna anderhalf) weg geweest en kwamen ze ~december weer terug, en sindsdien met enige regelmaat (hoewel niet met dezelfde regelmaat en mééstal niet met dezelfde intensiteit als pre-T).

Bij mij is het zo dat de T in eerste instantie vrij hoog was (zegmaar op het randje van oké/beetje minderen met de gel, ik geloof dat het 22 ofzo was?) en de estradiol prima binnen de normaalwaarden viel, tot op mijn laatste controle ergens rond oktober/november. Vlak daarna is daar dus waarschijnlijk verandering in gekomen.

Ook heel vreemd dat je op dezelfde dosis zulke wisselende resultaten hebt...
meerdere zakken met zaagsel
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Ender »

WB Nate :P

Mijn beide waardes zijn enorm hoog. Zal bij mij best kunnen dat het extra testo omgezet wordt naar oestro, en ik ben ook te zwaar.
Bij mij werd eigenlijk alleen aangeraden om minder gel te smeren, maar das voor jou geen optie denk ik.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Ender schreef: 12 jul 2019, 07:09 WB Nate :P

Mijn beide waardes zijn enorm hoog. Zal bij mij best kunnen dat het extra testo omgezet wordt naar oestro, en ik ben ook te zwaar.
Bij mij werd eigenlijk alleen aangeraden om minder gel te smeren, maar das voor jou geen optie denk ik.
Helleu!

MInder gel smeren is idd geen optie! Ze gaf aan dat als ik overgewicht had gehad, de kans groter was dat testosteron werd omgezet in oestrogeen (daar heb ik nog wel naar gevraagd) omdat vetweefsel idd voor testosteron > oestrogeen kan zorgen alleen heb ik daar niet zoveel van :lol: . Maar omdat de oestrogeen dus in eerste instantie lager was + hogere testosteron waarden + gewicht hetzelfde gebleven is die kans dus erg klein. Bij mij gaan we dus kijken hoe het gaat als ik méér gel ga smeren. Ik heb nu flacons Androgel en die zijn best chill eigenlijk, handiger in gebruik dan de zakjes iig...

Als beide waardes hoog zijn dan snap ik ook wel het idee dat minder gel smeren goed zou kunnen werken. Hebben ze verder nog iets gezegd over mogelijke oplossingen?
meerdere zakken met zaagsel
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Ender »

Nate_0 schreef: 12 jul 2019, 13:10 Als beide waardes hoog zijn dan snap ik ook wel het idee dat minder gel smeren goed zou kunnen werken. Hebben ze verder nog iets gezegd over mogelijke oplossingen?
Ja, afvallen en hysto :P
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Ik weet dat je al goed met afvallen bezig bent :) Moet je voor hysto ook onder een bepaald BMI vallen bij 't UMCG? (Ik ben nog steeds bang voor die operatie...)
meerdere zakken met zaagsel
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Ender »

Ja, onder de 30. Denk dat ik die operatie meer wil momenteel dan de masto
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Uhu, ja, dat snap ik denk ik wel... Zeker gezien wat ik in een ander draadje las. Kan me ook voorstellen dat verkeerde waarden je psychisch niet per se beter laten voelen.
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie