Te hoog oestrogeen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door kwax »

Nate wat vervelend voor je dat het weer terug is.
Nee, gelukkig niet constant (al heb ik wel gelezen dat dat ook kan), gewoon iedere maand opnieuw, gek genoeg is het nu regelmatiger dan voor T. Korter maar ook vervelender want heb nu al dagen van tevoren last. Toen ik het er met de endo over heb gehad hebben we de dosis verhoogd (2 pompjes), maar de laatste keer niet (belafspraak, heb een hekel aan telefoons) Volgende afspraak is in September en zal het zeker weer opbrengen. En wil voorstellen om op oneven dagen 1 pompje en op even dagen 2 pompjes te doen. Voor de 9,6 in January denk ik aan een slechte fles Androgel. Waarschijnlijk niet geheel ongerelateerd is dat mijn schildklier niet optimaal werkt en verder heb ik begrepen dat stress invloed heeft op je hormoonlevels. Een van de oplossingen kan ook zijn, een anticonceptie pil.(trigger voor mij, dus verder niet onderzocht). Ik heb mijn zinnen nu gezet op een hysto.
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Maurits »

Frappant hoe we dan weer allemaal een eigen voorkeur hebben.

Mijn estradiolniveau schoot enkele jaren geleden door het plafond (rond de 1400): gevolg vleesbomen in de baarmoederwand (fibromen,) die operatief zijn verwijderd. Gynaecoloog stelde complete hysto voor, maar omdat mijn moeder na een dergelijke ingreep enorm veel last kreeg (blaas- en darmverzakking, incontinentie, operaties) koos ik daar juist niet voor.

Ik heb veel gelezen over het verlagen van estradiol. Er zijn meerdere methodes (chemisch en natuurlijk), één vd makkelijkste en goedkoopste was het dagelijks consumeren van minimaal 6 gedroogde pruimen...! Lol... Het werkte bij mij wel. Ik gebruikte toen ook al een lage dosis testosteron tegen een bepaalde ziekte.

Nu zit ik zelf net in menopauze en heb ik eigenlijk geen last meer van dat 'ding'. Estradiol is gedaald naar slechts 60. Testosteron zit op 8.

Dus bij mij staat mastectomie hoger op het lijstje.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Oké, dus, tijd om dit topic weer omhoog te bumpen.

Ik heb vorige week bloed laten prikken nadat de menstruatie toch weer terug kwam (na 3 maanden aan een hogere dosis Androgel). Nu was het niveau geen 240, maar ruim 600, wat... niet zo goed is. De arts gaf aan dat ik waarschijnlijk toch nog iets van een cyclus in mijn lichaam heb (vandaar dus ook de onregelmatige oestrogeen-metingen).

De testosteron was wederom goed, maar ik voel me superongemakkelijk bij het idee van een cyclus die na ruim 2 jaar testosteron nog niet plat ligt, en de veranderingen in haargroei & vetverdeling die volledig plat lijken te liggen (al een tijdje trouwens; na het eerste jaar is er bijvoorbeeld niks meer veranderd in mijn heupomvang).

Daar komt nog bij dat misgenderd worden allicht niet meer aan de orde van de dag is, maar de laatste keer dat het gebeurde was gisteren.

Ik word gewoon intens moe en ongelukkig van dit gezeik (én van, naar ik vermoed, de PMS is). Zijn er nog opties om van een cyclus af te komen zonder hysterectomie, of is dat toch iets waar ik naar zal moeten kijken? De arts gaf aan dat ik gewoon verder moet gaan met de Androgel op de huidige dosis ivm het T-niveau, maar het idee dat ik dus het komende half jaar (of misschien permanent) onregelmatige menstruaties kan verwachten is behoorlijk zuur en totaal niet wat ik van de testosteron verwachtte (zeker na het eerste jaar waarin het allemaal lekker ging).
meerdere zakken met zaagsel
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Vethrvolnir »

ha @Nate_0 hm niet leuk dit probleem. ( understatement) ik ben nu een maand aan 1 pompje androgel . irritant was dat ik al 2 maand geen cyclus had en jawel na 1 week androgel bam . daar was het circus weer. echt niet fijn. T was ook laag . maar het idee is wel dat het ophoudt. arts waarschuwde dat t in estradiol omgezet kan worden. ondanks dat ik 51 kg weeg dus link met gewicht vondt hij niet zo belangrijk dat hij het niet noemde. en ja chemisch platleggen was wat hij noemde als optie.
:shock:
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

De omzetting gebeurt in vetweefsel, dus zolang er geen (noemenswaardig) overgewicht is gebeurt dat niet. Daar komt nog bij dat de testosteron überhaupt aan de hoge kant moet zijn voordat dat gebeurt; dat heb ik zelf zeer zeker niet.

Een eerste menstruatie na de start van testosteron is zo'n beetje standaard, en na 1 week gaat je T sowieso ook niet op een "normaal" niveau zijn (na mijn wisseling in dosis moest ik een maand wachten tot ik weer moest prikken omdat je lichaam er aan moet wennen/moet stabiliseren). Mijn arts heeft het echter niet over hormoonremmers gehad, en ik weet eigenlijk niet zo goed waarom niet. Vermoedelijk ziet ze de cyclus in mijn hormonen niet als impactvol genoeg om daar aan te beginnen--terwijl ik daar dus zelf aan twijfel. De andere optie die ze na mijn bezoek in de zomer heeft genoemd was het overstappen op injecties, maar dat is nu ook niet aan bod gekomen.
meerdere zakken met zaagsel
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Hal »

Argh, Nate, super frustrerend! Ik weet geen andere opties , maar baal wel heel egr met je mee. Lijkt me echt heel moeilijk.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Maurits »

Ja vervelend Nate! Zeker nu je al best lang aan de testo bent.

Ik weet niet wat het gebruikelijke protocol is, maar is het mogelijk om een aromataseremmer te gebruiken? Die zorgt ervoor dat er minder omzetting is van testosteron naar oestrogeen. Of valt dat ook onder de antihormoontherapie?

Anders kan je nog mijn eerdere tip proberen om het oestrogeenniveau te verlagen door dagelijks zes gedroogde pruimen te consumeren. Ik deed dat destijds vanwege endometriose en het werkte echt en snel (al na zo'n 3 dagen).

Ik weet niet of het bij testo sterk genoeg is, maar gezien de beschikbaarheid (iedere supermarkt heeft ze) en de lage prijs zal je je er geen buil aan vallen.

Succes en sterkte!






Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Ik heb niet zo'n behoefte aan iedere dag zes gedroogde pruimen eten :') En ik vermoed dat testosterongebruik in FtM überhaupt een andere situatie is dan AFAB + endometriose. Dat het niet zo duur is vind ik verder niet zo'n probleem, dat ik niet van gedroogd fruit houd zeer zeker wel.

Wat een "aromataseremmer" is weet ik ook niet; de enige zoekresultaten die daarvoor naar boven komen zijn Duits...
meerdere zakken met zaagsel
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Maurits »

Ik ben ook niet tuk op gedroogd fruit hoor, maar uit wanhoop ging ik voor de bijl, lol :shock: Vooral om het risico op kanker te verminderen dat binnen mijn familie veel voorkomt...

Binnen een paar maanden is oestrogeen toen gedaald van 1400 naar 800 ... En nu dus paar jaar later naar 60 (door menopauze).

Bij het lezen over oestrogeenniveaus ben ik op aromataseremmers gestuit, maar hoefde het gelukkig zelf niet te gebruiken (kleven ook bijwerkingen aan, vooral op cholesterol).

In deze link bij 'antioestrogeen' kan je er meer over lezen: https://www.metamedicavumc.nl/gel/androgel/
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door kwax »

Nadat mijn verzoek om doorverwezen te worden voor hysto al bij de huisarts strandde, heeft de endocrinologist in overleg met het VUMC mij orgametril voorgeschreven. Ik heb geen last meer gehad, verder neem ik (nu twee maanden) geen schommelingen meer waar. Heb nog geen bloed geprikt dus kan je niet vertellen wat mijn waarden nu zijn. Het feit dat de veranderingen niet doorzetten herken ik wel.
Plaats reactie