Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Hielke »

Jer158 schreef: 26 jul 2019, 13:23 Hoe weinig mensen het verschil begrijpen tussen genderidentiteit en (gender)expressie
Misschien niet helemaal to the point maar:

Ik vraag me wel eens af of dat beter zou kunnen worden als het woord 'gender' niet meer voor beide gebruikt zou worden (dus zowel voor identiteit als expressie). Ik vermoed bijvoorbeeld dat dat een oorzaak is van de verwarring / controverse in het draadje 'Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc'.

Oftewel, ik denk dat alles helderder zou worden als we het woord 'gender' niet meer los gebruiken (behalve natuurlijk wanneer je juist èn expressie èn identiteit èn geslacht bedoelt, dus het hele genderbread-poppetje samen). Dat we dus altijd duidelijk zijn of we genderidentiteit bedoelen...òf genderexpressie...òf geslacht.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Jer158 »

Hielke schreef: 26 jul 2019, 16:18
Jer158 schreef: 26 jul 2019, 13:23 Hoe weinig mensen het verschil begrijpen tussen genderidentiteit en (gender)expressie
Misschien niet helemaal to the point maar:

Ik vraag me wel eens af of dat beter zou kunnen worden als het woord 'gender' niet meer voor beide gebruikt zou worden (dus zowel voor identiteit als expressie). Ik vermoed bijvoorbeeld dat dat een oorzaak is van de verwarring / controverse in het draadje 'Nieuwsuur item over wachtlijsten vumc'.

Oftewel, ik denk dat alles helderder zou worden als we het woord 'gender' niet meer los gebruiken (behalve natuurlijk wanneer je juist èn expressie èn identiteit èn geslacht bedoelt, dus het hele genderbread-poppetje samen). Dat we dus altijd duidelijk zijn of we genderidentiteit bedoelen...òf genderexpressie...òf geslacht.
Voer voor een nieuw topic?
Hung her from the branches of a mango tree
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Hielke »

@Jer158 Ja...vast...inderdaad.
Suggesties?
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Nate_0 »

Hielke schreef: 26 jul 2019, 16:29 Ja...vast...inderdaad.
Suggesties?
De suggestie is een nieuw forumtopic/draadje elders zodat we niet gigantisch of topic gaan hier, waar her gaat over vragen die je niet had kunnen bedenken/vragen/beantwoorden voor of aan het begin van je transitie.

Ik heb ook nog een toevoeging die wel on topic is:

Ik had niet verwacht dat transitie nauwelijks een gestaag proces omhoog is. Gemiddeld gezien wordt de dysforie wel minder en voel ik me steeds beter, daar niet van, maar er zijn momenten geweest later in mn transitie waardoor mijn dysforie juist heftiger werd, zeker na het beginnen van testosteron (bv misgenderen). Daarnaast had ik verwacht dat de bronnen van dysforie min of meer hetzelfde zouden blijven, wat ook niet helemaal het geval is. Er zijn allemaal nieuwe dingen die opkroppen en tot dysforie leiden, helaasch.
meerdere zakken met zaagsel
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Hielke »

Nate_0 schreef: 26 jul 2019, 16:37
Hielke schreef: 26 jul 2019, 16:29 Ja...vast...inderdaad.
Suggesties?
De suggestie is een nieuw forumtopic/draadje elders
Ja, dàt snap ik....
Ik vroeg aan Jer of hij misschien suggesties heeft wààr...omdat hij het forum vast beter kent dan ik...
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Jer158 »

Hielke schreef: 26 jul 2019, 17:16
Nate_0 schreef: 26 jul 2019, 16:37
Hielke schreef: 26 jul 2019, 16:29 Ja...vast...inderdaad.
Suggesties?
De suggestie is een nieuw forumtopic/draadje elders
Ja, dàt snap ik....
Ik vroeg aan Jer of hij misschien suggesties heeft wààr...omdat hij het forum vast beter kent dan ik...
Afhankelijk van hoe gevoelig je denkt dat de inhoud gaat zijn, Trans-zijn... hoe voelt dat nou? of het verborgen forum. Zou ik zeggen
Hung her from the branches of a mango tree
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Hielke »

Dank, Jer!
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Jer158 »

Nate_0 schreef: 26 jul 2019, 16:37Ik had niet verwacht dat transitie nauwelijks een gestaag proces omhoog is. Gemiddeld gezien wordt de dysforie wel minder en voel ik me steeds beter, daar niet van, maar er zijn momenten geweest later in mn transitie waardoor mijn dysforie juist heftiger werd, zeker na het beginnen van testosteron (bv misgenderen). Daarnaast had ik verwacht dat de bronnen van dysforie min of meer hetzelfde zouden blijven, wat ook niet helemaal het geval is. Er zijn allemaal nieuwe dingen die opkroppen en tot dysforie leiden, helaasch.
Voor mij was het niet zozeer na de start van testo, maar wel vanaf de publieke coming out. Vanaf het moment dat ik "actief probeerde als man gelezen te worden" deed iedere misgendering 100x (oke, 10x) zo veel pijn als daarvoor. Eerder was iedere correcte gendering gewoon mooi meegenomen.
Hung her from the branches of a mango tree
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Nate_0 »

Jer158 schreef: 26 jul 2019, 18:56 Voor mij was het niet zozeer na de start van testo, maar wel vanaf de publieke coming out. Vanaf het moment dat ik "actief probeerde als man gelezen te worden" deed iedere misgendering 100x (oke, 10x) zo veel pijn als daarvoor. Eerder was iedere correcte gendering gewoon mooi meegenomen.
Uhu, ja. Ik werd daarvoor nooit voor jongen aangezien, en na mn publieke coming out had ik in eerste instantie een beetje wat jij omschrijft wat je daarvoor had? Maar met het verstrekken van de tijd werd dat idd wel steeds lastiger om mee te dealen.
meerdere zakken met zaagsel
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Jer158 »

Wat een verschil goed passende kleding maakt voor zowel passen als zelfvertrouwen.
Hung her from the branches of a mango tree
Plaats reactie