Veel te hoge oestrogeenwaarde

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Jessah
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 mei 2015, 17:50
Gender: Vrouw

Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Jessah »

Hoihoi lezers,

Afgelopen febr/mrt kreeg ik last van hartklachten.
Allemaal na een lang verloop laten controleren in ziekenhuis
door fietstest/hartfilmpje/echo. Mijn hart bleek oké.

Nu had ik al een tijdje geen bloedwaarde controle gehad in ziekenhuis A'dam.
Sinds vorig jaar mei ben ik aan de hormonen.
Afgelopen juni bleek na bloedprikken mijn oestrogeen waarde veel te hoog te zijn - >1500
Ik plak al meer dan een jaar de pleisters 2x per week.
In ziekenhuis dachten ze dat ik misschien extra pleisters zou plakken.
Dat is natuurlijk niet het geval.

Vroeg me af of iemand weet waar een hoge oestrogeen waarde vandaan kan komen.
Heeft iemand hier dezelfde ervaring (gehad)?

Hoor het graag!

Grtz..Jessah
'as a growth seed
beam like a flower'
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Anon20200101 »

Hopelijk gaat het snel bete rmet je.

Mijn waarden zijn rond 400/500. VUmc vindt DIE waarden al te hoog, en zou graag zien dat mijn dosis verlaag, maar ik ben niet bij hen in behandeling voor HRT, dus kunnen ze dit niet voorschrijven.

Ik verbaas me over het feit dat er - zeker in het eerste jaar - niet getest wordt volgens de WPATH regels (elke 3 maanden). Zo zou er veel sneller aan de bel getrokken kunnen worden. Ik heb dit van meerdere transvrouwen die in Amsterdam hun HRT behandeling volgen gehoord.
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door AnneCeleste »

Wauw, dat is inderdaad hoog! Misschien is het een meetfout?
De pleisters werken bij mij erg slecht, maar voor vergelijking zou ik voor zulke waardes letterlijk 10 pleisters tegelijkertijd moeten plakken!
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Alice »

Welke pleisters gebruik je, dosis? 1500 pmol/l is hoog maar geeft het jou problemen? Veel, beginnende, MtF transgenders zouden graag willen dat hun lage estro waarden wat om hoog gingen maar ondanks extra gebruik het niet lukt. Ook dit is, nog, een mysterie waarom dit niet gaat.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Joan
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2019, 13:32
Gender: Geen

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Joan »

Mijn piekwaarde (E2 niveau) ligt op 2850 pmol/ml. Gemeten op 2,2 dagen na een i.m. injectie. Dit zijn normale piekwaarden gebaseerd op 5 mg Estradiol Valerate.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Estradiol_valerate

De oestrogeen waarden die men in het VUmc hanteert liggen significant lager dan in vergelijking met bv. de Verenigde Staten.
Joan
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2019, 13:32
Gender: Geen

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Joan »

Volgens internationaal onderzoek heeft oestrogeen juist een beschermende werking op het hart.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5655818/
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door AnneCeleste »

Joan schreef: 05 aug 2019, 17:11 De oestrogeen waarden die men in het VUmc hanteert liggen significant lager dan in vergelijking met bv. de Verenigde Staten.
Dat is zeker waar, maar deze waarde is toch ook twee keer zo hoog als wat over het algemeen als goede waarde genomen wordt (~360-730 pmol/L)?
Het gaat ook om pleisters, die zouden als het goed is een vrij stabiele waarde moeten geven.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Anon20230219 »

Zo 1500 is echt hoog, mijn waarde lag afgelopen meting zo rond de 408 met 2x per week pleister plakken en 25 mg Androcur.
Heb wel een transvrouw gesproken waarbij de waarde veel te hoog waren maar dan hebben we het over ongeveer 630..al reden genoeg voor die dame om er geestelijk echt de puinpoeier in mee te draaien.
Omdat ik geestelijk afgelopen periode ook zo'n optater kreeg toch maar die meting laten verrichten...waarden bleken niet de oorzaak daarvan te zijn.
Joan
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2019, 13:32
Gender: Geen

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Joan »

De waarden zijn inderdaad voor pleisters aan de hoge kant. Maar, belangrijk is voel je er goed bij dan zou ik niks doen. Hogere oestrogeenwaarden betekent snellere en betere feminisatie van het lichaam. Laat je niet bang maken door de endo in het VUmc dat dit schadelijk is voor je gezondheid.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Emma »

Joan schreef: 06 aug 2019, 06:34 Hogere oestrogeenwaarden betekent snellere en betere feminisatie van het lichaam. Laat je niet bang maken door de endo in het VUmc dat dit schadelijk is voor je gezondheid.
Nou, hoger is niet altijd beter hoor, er zitten grenzen aan. Waar die liggen weet niemand, maar wat je in het bloed meet is voor een deel oestrogeen dat helemaal niets aan het doen is. Meer daarvan is zinloos.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie