In de media

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gwendolyn

Re: In de media

Bericht door Gwendolyn »

@ Danielle
"Wat betreft het 'ombouwen' iedereen die ik spreek in mijn omgeving heeft niet door dat wij dit woord als beledigend ervaren. Men weet er gewoon geen ander woord voor, het is dus niet raar dat het nog gebruikt wordt in de media. Dat zal eruit moeten slijten, en net als erosie: dat duurt gewoon heel erg lang."

De media heeft een enorm verantwoordelijkheid, heeft een voorbeeld functie. Die kunnen dan ook zeggen, dat veel mensen niet beter weten, maar transformeren ( of iets dergelijks ) gebruikt moet worden, en dat ombouwen een veel uitgesproken uitdrukking is maar dat dat niet voor mensen gebruikt dient te worden. Alleen dan zal het er uit slijten. Anders wordt elke keer dat het gezegd wordt ( in de media en op straat ) zonder volledig uitgesproken weerwoord alleen maar bevestigd worden als DE term voor waar de transseksueel mee geconfronteerd wordt.

Een halve uur is prima, als je de mensen maar hun zinnen laat afmaken, dan maar enkele aspecten van het onderwerp toelichten, maar niet een volledige uitzending met halve uitspraken waar niemand wat aan heeft. je hoeft niet alles over transgenders in een halve uur te vertellen, zeker niet in een debat. Uitspraken moeten soms volledig in hun context gebracht worden, juist omdat diegene die kijken, van geen context weten. Vele uitspraken kun je alleen doen met enige toelichting of op zijn minst volledig uitgesproken.

'tis maar mijn kijk op de zaak.
Arike

Bericht door Arike »

Televisie is een vluchtig medium...
Voor de lengte van deze uitzending was dit debat gewoon te slecht geënsceneerd...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Venka

Bericht door Venka »

Wat wil je in 40 min. over discussiëren dan,genderdysforie gaat veel te diep om er in 40 minuten over te hebben.Dat rapport is in mijn ogen ook overdreven,ik kan mij er absoluut niet in vinden.
Er zijn veel T,s met heel veel problemen en ook veel geestelijke problemen en vaak hebben ze een enorme geschiedenis met de geestelijke zorg.Veel T,s zijn in mijn ogen ook vaak mensen die labiel zijn door diverse oorzaken.Daarom vind ik dat rapport ook niet representatief voor mij.Ik denk dat er nog veel meer T,s zijn die er zo over denken.In de cis samenleving heb je ook heel labiele mensen met veel geestelijke problemen.Er zijn meer cis mensen op de wereld dan dat er T,s zijn en zijn er bij T,s problemen dan valt dat veel eerder op door het geringe aantal mensen die T zijn.

Ik zit op dit moment ook in zwaar weer,nasleep scheiding,nieuwe huisvesting nodig,problemen werk i.v.m. coming out(lees acceptatie),financieel,mijn genderdysforie.Ik ga niet in een hoekje zitten huilen en mijzelf ontzettend zielig vinden.Nee de weg gaat verder en verder en ik sleep mijzelf overeind om door te gaan.De problemen op mijn weg maakt mij alleen sterker en strijdbaarder om door te gaan.Mensen die mij niet accepteren als wie ik ben of hoe ik mij presenteer die krijgen geen ruimte in mijn leven.

Dus voor mij persoonlijk was het Debat op 2 niet nodig geweest,ik had liever een uitzending gezien,wat drijft iemand met genderdysforie om tot een geslacht aanpassing over te gaan.Op die manier bereik je veel meer acceptatie en duidelijkheid in de samenleving.
Laurens2

Bericht door Laurens2 »

Voor de geïnteresseerden:
Uit het NRC van zaterdag 17 november & zondag 18 november 2012
(Kan even duren om te laden en mijn excuses voor de laatste pagina)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Danielle

Bericht door Danielle »

Aafke schreef:Wat wil je in 40 min. over discussiëren dan,genderdysforie gaat veel te diep om er in 40 minuten over te hebben.Dat rapport is in mijn ogen ook overdreven,ik kan mij er absoluut niet in vinden.
Er zijn veel T,s met heel veel problemen en ook veel geestelijke problemen en vaak hebben ze een enorme geschiedenis met de geestelijke zorg.Veel T,s zijn in mijn ogen ook vaak mensen die labiel zijn door diverse oorzaken.Daarom vind ik dat rapport ook niet representatief voor mij.Ik denk dat er nog veel meer T,s zijn die er zo over denken.In de cis samenleving heb je ook heel labiele mensen met veel geestelijke problemen.Er zijn meer cis mensen op de wereld dan dat er T,s zijn en zijn er bij T,s problemen dan valt dat veel eerder op door het geringe aantal mensen die T zijn.
Je hebt het rapport, of op zijn minst het voorwoord en samenvatting, niet gelezen? Daar staat namelijk wat over de wetenschappelijke verantwoording, onder andere dat het rapport niet geheel representatief is door de beperkingen van de steekproef en de manier waarop aan respondenten is gekomen. Er staat dat de conclusies uit het rapport een grove richting en trend aangeven met door het rapport heen duidelijke concrete cijfers en statistieken over de antwoorden. De kern van het rapport is dat er onder transgenders beduidend meer problemen zoals depressie, eenzaamheid, suicide en economische achterstand wordt gezien dan in de gehele populatie. Ik ben nog niet zo ver met lezen om te weten of er ook echt causale verbanden worden gelegd. Voor je zo je mening geeft over een document als een SCP rapport dan verdienen de onderzoekers die het schreven iets meer eer, verdiep je een beetje in onderzoeksmethoden en statistiek.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Arike

Bericht door Arike »

Dank je voor de scan, Mark!

Ik had het artikel nog niet gelezen
Venka

Bericht door Venka »

Danielle schreef:
Aafke schreef:Wat wil je in 40 min. over discussiëren dan,genderdysforie gaat veel te diep om er in 40 minuten over te hebben.Dat rapport is in mijn ogen ook overdreven,ik kan mij er absoluut niet in vinden.
Je hebt het rapport, of op zijn minst het voorwoord en samenvatting, niet gelezen? Daar staat namelijk wat over de wetenschappelijke verantwoording, onder andere dat het rapport niet geheel representatief is door de beperkingen van de steekproef en de manier waarop aan respondenten is gekomen. Er staat dat de conclusies uit het rapport een grove richting en trend aangeven met door het rapport heen duidelijke concrete cijfers en statistieken over de antwoorden. De kern van het rapport is dat er onder transgenders beduidend meer problemen zoals depressie, eenzaamheid, suicide en economische achterstand wordt gezien dan in de gehele populatie. Ik ben nog niet zo ver met lezen om te weten of er ook echt causale verbanden worden gelegd. Voor je zo je mening geeft over een document als een SCP rapport dan verdienen de onderzoekers die het schreven iets meer eer, verdiep je een beetje in onderzoeksmethoden en statistiek.
Ik heb het in grote lijnen gelezen en ik spreek over mijzelf dat ik mij er niet in kan vinden,dat anderen zich er wel in kan vinden of de mening deelt van de onderzoekers dat is hun keuze.Ik vind wel dat de T gemeenschap veel kleiner is dan de cis gemeenschap en dat problemen eerder opvalt.Ik ga het ook niet verder lezen omdat de informatie in mijn leven niks toevoegt.Wellicht ga ik mijn boekje te buiten maar ik begrijp ook niet wat een mens er toe drijft om tot een zelfmoord poging over te gaan.Het leven is gewoon te leuk hoe moeilijk het soms ook is/lijkt.Dat T,s moeilijker aan het werk komt daar kan ik mij wat bij voorstellen.De maatschappij is er ook nog niet aan toe om iedereen te accepteren hoe hij of zij is.Hoe jammer ik dat ook vind maar dat is de realiteit.Het is aan ons om daar verandering in te brengen.Bij mijn werkgever is ook geen actief roze beleid en mensen als ik/wij hebben het gewoon moeilijk om acceptatie voor elkaar te krijgen.Ik ben wel begonnen in samenwerking met de arbo arts,personeel zaken om de tekortkomingen aan de kaak te stellen.Bij mij werken ruim 1500 mensen en er is maar 1 homoseksueel bekend en dat is volgens ingewijden op mijn werk te weinig.Er was ook nooit een pest beleid tot 2 maand geleden iemand bijna overleden is door het pesten door collega,s.Dus als ik mijn zin krijg word er een actief roze beleid ingevoerd om acceptatie en uitsluiting van mensen te voorkomen.Over een week of 3 heb ik mijn 1e gesprek met mijn personeel manager en een functionaris van personeel zaken.
Arike

Bericht door Arike »

Mijn arbo-arts had nog nooit eerder een trans op spreekuur gehad en ze wist dus ook weinig van transseksualiteit. Volgens haar waren er ook geen bijscholingsmogelijkheden voor artsen op dit terrein...
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Aafke schrijft;
.Wellicht ga ik mijn boekje te buiten maar ik begrijp ook niet wat een mens er toe drijft om tot een zelfmoord poging over te gaan.Het leven is gewoon te leuk hoe moeilijk het soms ook is/lijkt
Wellicht ga ik mijn boekje te buiten maar ik begrijp ook niet wat een mens er toe drijft om in transitie te gaan. Het leven is gewoon te leuk hoe moeilijk het soms ook is/lijkt.
Ik hoop dat je je zo kan voorstellen dat ondanks hoe leuk het leven ook is dat dat geen garantie is dat dat voor iedereen dan wel zo zal zijn, Aafke. Voor de duidelijkheid, ik snap dus wel dat niet iedereen kan begrijpen waarom sommigen overgaan op suicide(-pogingen)

Ik heb zelf ook meegewerkt aan het tot stand komen van de uitkomsten van het onderzoek onder transgenders van het SCP. Veel van wat uit het onderzoek naar voren is gekomen is herkenbaar voor mij maar ik mis een groot probleem (waar ik zeker niet als enige tegenaan ben gelopen) en dat is de werkwijze van, en het onverantwoord spelen met de gezondheid van transgenders door, het VUmc-genderteam. Waar ik de ruimte had in de enquette heb ik uitgebreid verslag gedaan van mijn persoonlijke ervaringen met het VUmc en welke schrijnende gevolgen die hadden voor mij en indirekt ook voor mijn kinderen.
Zo schrijnend als de gevolgen voor mij waren zo ver is het natuurlijk niet bij iedereen gekomen, maar de basis die hieraan ten gronslag lag zijn niet uniek te noemen voor mij en -hopelijk maar - een handjevol anderen.
Hierover heb ik niets teruggelezen in de uitkomsten van het onderzoek. Behalve de lange wachttijden/lijsten worden de genderteams uit de wind gehouden. Terwijl er ook daar veel meer winst valt te behalen waar transgenders baat bij zullen hebben. Als ook de misstanden in de werkwijze van de genderteams onder de loep waren genomen en onder de hamer waren gekomen hadden we eindelijk een onderzoek gehad dat voor iedereen iets zou opleveren, een gemiste kans.

Liefs, Daniela
Danielle

Bericht door Danielle »

Het doel van het scp onderzoek was ook niet de werkwijze of de effectiviteit van het genderteam. Evenmin was het doel een weergave van de mening van één persoon. Het doel was informatie en statisteken en cijfers te krijgen over de transgenders in Nederland in het algemeen. Omdat er signalen waren dat er iets niet goed gaat en als daar iets aan gedaan moet gaan worden moet er natuurlijk wel een basis zijn zodat er zinvolle verbeteringen kunnen worden voorgesteld en de effectiviteit daarvan meetbaar is.
Mijn transitieblog: Fading Gender