naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Vera M »

Komende donderdag wordt mijn naam en geslacht aangepast in het geboorte register.
Als het goed is ontvang ik op 8 oktober mijn nieuw paspoort en rijbewijs.
Ik ben regelmatig onderweg in Duitsland.
Mijn vraag:
wat als ze me tussen 26 sept en 8 okt aanhouden in Duitsland en vragen om legitimatie ?
wat als ik betrokken raak bij een aanrijding en ik mijn rijbewijs moet laten zien ?
hoe zit het verzekering technisch als er iets gebeurt ???????
Wie heeft er ervaring en een antwoord ?
Bedankt
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Maaikedegeest »

@Wendy
Tegen mij is het volgende gezegd toen ik mijn gegevens liet wijzigen in mijn geboorte gemeente:
Ga niet op vakantie want je komt het land niet meer in/uit.
Je ID is officieel niet meer geldig. Je kan het risico lopen maar beter is om te wachten tot je je ID of paspoort weer hebt.
Als je in Duitsland aangehouden word ben je in principe illegaal want je kan je niet legitimeren.
In Nederland blijft je rijbewijs wel geldig en uiteraard ook in het buitenland maar in het buiten land is je rijbewijs geen geldig legitimatie bewijs waar het in Nederland dus wel is.
Ik heb maar 1 week zonder geldig ID bewijs gezeten dus dat is wel te overbruggen lijkt me?
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Alice »

Als je naar het buitenland gaat gaat aljtijd zorgen dat je geldige documenten bij je hebt. Anders kan het je een nachtje cel en een fikse boete opleveren.
Paspoort rijbewijs versneld aanvragen, kenteken overschrijven, verzekering informeren groenekaart laten aanpassen.t
Laatst gewijzigd door Alice op 18 sep 2019, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door marianne »

eigenlijk schiet de regelgeving hierin tekort, je mag niet zonder ID, dus MAG je niet over straat, in feite mag je je nieuwe paspoort niet ophalen bij de gemeente, want je moet over straat
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Maaikedegeest »

marianne schreef: 18 sep 2019, 18:09 eigenlijk schiet de regelgeving hierin tekort, je mag niet zonder ID, dus MAG je niet over straat, in feite mag je je nieuwe paspoort niet ophalen bij de gemeente, want je moet over straat
Je kan je nog steeds legitimeren als je een rijbewijs hebt dus wat je zegt klopt niet helemaal. Als je geen rijbewijs hebt word het een ander verhaal maar dan kan je altijd nog je brief die je hebt gekregen van je gemeente meenemen dan gaan ze echt niet moeilijk doen.
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Sander »

Je rijbewijs is formeel ook niet meer geldig, in geval van een ongeluk kan het zo zijn dat de verzekering dan niet tot uitkeren overgaat.

Je zou het proces mogelijk kunnen versnellen.
Ik heb mijn geboortegemeente van te voren gevraagd of ze mijn geboorteakte bij de hand wilden houden tijdens de afspraak.
Na wijziging ervan (tijdens de afspraak) hebben ze mijn woongemeente gemaild met akkoord voor wijziging in de BRP en verzocht dit met spoed op te pakken.
Mijn woongemeente had ik daarover ook van te voren ingelicht.
Ik had, als ik dat gewild had, dezelfde dag nieuwe documenten kunnen aanvragen. Ik heb dat de volgende ochtend gedaan.
Met een spoedaanvraag heb je ze (tegen meerkosten) de volgende dag.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Anon20200101 »

Ik heb aanpassing geboorteakte (in Maarssen) en aanvraag nieuw ID (in Utrecht) binnen 2 uur compleet afgehandeld, zonder enige melding vooraf.
In Utrehct wilden ze eigenlijk de nieuwe ID aanvraag pas doen nadat BRP door Maarssen was aangepast, maar met kopie van wijziging in de hand, hebben ze dit in Utrecht zelf ter plekke gedaan, en zo de nieuwe ID aanvraag verwerkt. en volgende dag 11, had ik nieuw ID in de hand (voor paspoort, ook tegelijk aangevraagd, heb ik dit zonder spoed gedaan, en had dat week erna in de hand)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Anon20200101 »

Maaikedegeest schreef: 18 sep 2019, 18:11
marianne schreef: 18 sep 2019, 18:09 eigenlijk schiet de regelgeving hierin tekort, je mag niet zonder ID, dus MAG je niet over straat, in feite mag je je nieuwe paspoort niet ophalen bij de gemeente, want je moet over straat
Je kan je nog steeds legitimeren als je een rijbewijs hebt dus wat je zegt klopt niet helemaal. Als je geen rijbewijs hebt word het een ander verhaal maar dan kan je altijd nog je brief die je hebt gekregen van je gemeente meenemen dan gaan ze echt niet moeilijk doen.
Niet helemaal correct. Als is dit wel de praktijk.
Je hebt geen draagplicht in Nederland, maar wel een legitimatieplicht.
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Sander »

In mijn geboortegemeente gaven ze juist aan dat alleen de woongemeente de BRP mag/kan aanpassen.
Heel uniform allemaal 😉
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Danielle »

Sander schreef: 18 sep 2019, 19:19 In mijn geboortegemeente gaven ze juist aan dat alleen de woongemeente de BRP mag/kan aanpassen.
Heel uniform allemaal 😉
Dat klopt ook. Je geboortegemeente neemt de aangifte aan en voegt de notitie op je geboorteakte toe. De gegevens worden vervolgens naar je woongemeente gestuurd die formeel de BRP aanpassing doorvoeren.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Plaats reactie