naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Vera M »

Oke dankjewel. En hoe weet je wanneer het RDW de zaken heeft verwerkt ?
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door marianne »

ik had ze gewoon even gebeld toen :-)
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Vera M »

Oke
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Maaikedegeest »

marianne schreef: 18 sep 2019, 22:12 De gemeente stuurt de naamswijziging naar een groot aantal instanties door, waaronde het RDW, verwerkingstijd, etc... als jij dan eerder een aanvraag doet voor een rijbewijs, en deze dan eerder het RDW bereikt dan de naamswijziging dan krijge je keurig een nieuw rijbewijs met nog je oude naam er op.
zo zit het , hier is al eens eerder voor gewaarschuwd,
Doe ermee wat je wilt, ik schrijf het niet zomaar op. omdat ik toevallig weet hoe het werkt omdat ik dit allemaal al achter de rug heb.
Hartelijk dank voor de reacties.
Marianne
Oke ik heb het ook meegemaakt en als je gemeente een brief stuurt dat je een nieuw paspoort kan aanvragen kan je OOK gelijk je rijbewijs aanvragen. De gemeente geeft je rijbewijs uit niet de RDW. Dus dat kan gewoon heel gemakkelijk tegelijk. Ik spreek uit ervaring.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Emma »

Ik zou even verder zoeken op het forum, Wendy. Je gooit nu opeens heel veel vragen over de schutting die allemaal al een keer behandeld zijn. Maar samengevat:

* de wijziging van geslacht en voornamen dien je in bij je geboortegemeente omdat de akte gewijzigd moet worden. Je geboortegemeente stuurt de wijziging dan naar je woongemeente die de wijziging binnen enkele werkdagen verwerkt in de BRP. Zijn je geboorte- en woongemeente dezelfde, dan kan de BRP direct aangepast worden.
* Je blijft juridisch dezelfde persoon dus contracten, akten, overeenkomsten en eigendomsbewijzen hoeven niet aangepast te worden en kunnen dat ook meestal niet. Je eigen testament hoeft dus niet aangepast te worden, wordt je ergens anders genoemd met je oude naam dan zal altijd duidelijk zijn dat jij bedoeld wordt. Ouderschapsplan en echtscheidingsconvenant idem dito. Anders zou opeens bijvoorbeeld een alimentatieverplichting kunnen vervallen, wat dus niet zo is. Dit principe werkt voor al je plichten, dus ook voor je rechten.
* Je paspoort, ID kaart en rijbewijs worden ongeldig omdat dat legitimatiebewijzen zijn die onjuiste gegevens bevatten. Zodra je woongemeente de BRP gewijzigd heeft krijg je daar bericht van en moet je nieuwe aanvragen bij je woongemeente. De aanvraag voor een nieuw rijbewijs stuurt de gemeente door aan de RDW.
* RDW gaf in 2014 een tijdje verkeerde nieuwe rijbewijzen af, omdat ze dat al deden terwijl de nieuwe gegevens nog niet binnen waren. Dat probleem is verholpen, je hoeft daar niet bang meer voor te zijn. Vertrouw je het desondanks niet, dan volstaat het om één werkdag met de aanvraag te wachten na wijziging van de BRP.
* RDW geeft geen nieuwe kentekencard af, dat is geen legitimatiebewijs en dus niet ongeldig geworden en er heeft ook geen overdracht van het voertuig plaatsgevonden. Bij verkoop is alleen van belang dat je de codes kent, een vrijwaringsbewijs wordt gewoon afgegeven aan jou, hoe je op dat moment in de BRP staat, dus met nieuwe gegevens.
* instanties die gebruik moeten maken van de BRP (bijvoorbeeld UWV, SVB, ziekenhuizen, zorgverzekeraars) zouden de wijziging automatisch moeten verwerken. Het komt echter regelmatig voor dat dat niet helemaal automatisch gebeurt. Let daar op.
* energiecontracten, andere verzekeringen, je bank, je abonnement op de Donald Duck weten niet van de wijziging in de BRP dus die moet je zelf informeren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Hielke »

Emma schreef: 19 sep 2019, 07:33 je abonnement op de Donald Duck weten niet van de wijziging in de BRP dus die moet je zelf informeren.
Dank, Emma! Hiermee heb je mijn allerbelangrijkste vraag rondom dat hele transitiegebeuren beantwoord! Ik lag er echt wakker van! :mrgreen:
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Vera M »

Super fijn Emma,
Dankjewel voor je antwoorden.
Waren er inderdaad best veel en verschillende, maar je antwoorden maken alles duidelijk.
Heb ook zelf al met RDW gebeld en zij hebben hetzelfde antwoord als jou
Even een ander vraagje:
Kan ik op dit forum mijn naam en e-mailadres wijzigen of moet ik dan een nieuw account aanmaken.
Per 26 sept wijzigt mijn naam in Vera en ook mijn e-mail verandert.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Eva »

Je e-mailadres kun je zelf aanpassen, Wendy. Je naam doet een van ons, zodra je dat vraagt :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Vera M »

Oke wat mij betreft mogen jullie mijn naam wijzigen in Vera.
Bedankt !
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: naamswijziging en verzekering/rijbewijs

Bericht door Emma »

We hebben al iemand met het account 'Vera' maar we kunnen er wel bijvoorbeeld 'VeraS' of 'Vera M' (of een andere combinatie) van maken...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie