Modest fashion: trend?

Make-up, kleding, en zo voort
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Modest fashion: trend?

Bericht door Benjamin »

Afgelopen weekend las ik in de krant over modest fashion. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is dus:
De definitie van modest fashion is niet overal dezelfde. In feite is het bedekt kleden. Maar wat moet je precies bedekken? Dat is de vraag die al eeuwen gesteld wordt binnen verschillende culturen en religies.
En blijkbaar is het dus een ware trend. Ik moet zeggen dat me wel was opgevallen dat in het straatbeeld minder halfnaakte mensen rondliepen, en ik zag dat als een teken van plots ontspruitend collectief gezond verstand, en niet veel meer dan dat. Maar er blijkt dus een heel #metoo-systeem achter te steken. Baas in eigen buiktruitje.

Nu vraag ik me hierover een paar dingen af:
1. Herkennen de mensen die dameskleren dragen dit sentiment? Is het echt een soort neofeminisme?
2. Ik neem zelf deze trend niet waar onder transvrouwen. Sterker, als ik sommige (!) dames hier of elders zie, zie ik veel decolleteeën en kortgeroktheid. Streven transvrouwen daarmee een beeld (of: een cliché?) van vrouwelijkheid na wat allang niet meer bestaat? Of begint modest fashion daar ook op te komen?
3. Wat vinden we van modest fashion vs. niet-modeste mode?

Het schieten kan nu aanvangen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Jer158 »

In mijn woonland is "modest fashion" eigenijk altijd een referentie naar de kleding van religieuze mensen (M/V). Er zijn inmiddels ook modellenbureaus die zich daar specifiek op richten. Het idee: je hoeft niet half naakt te zijn om mooi te zijn. Ik ken de uitdrukking alleen vanuit dat segment en niet vanuit een seculier danwel #metoo segment, maar het sentiment geldt natuurlijk voor iedereen
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Anon20200101 »

Als ik kijk naar mijzelf, dan kan ik dit zeggen, en dat is misschien te vergelijken met transmannen die in het begin de meest houthakkerige flanellen blouses dragen ;)

In een eindelijk ervaren gevoel van vrijheid en rust, en "eindelijk mogen/kunnen/durven" kocht ik de eerste keer dat ik van het universum (lees: mijn verloofde) vrouwenkleding mocht dragen/kopen, kleding die het beste zou passen op de dansvloer; korte zwarte, sensuele jurkjes (nooit gedragen, trouwens).
Al heel snel daarna, vanuit een overdreven onzichtbaar zijn, en via overdreven zichtbaar zijn, is een mooi midden gevonden.
Ik draag zeker rokjes en jurkjes, maar ik zou ze niet 'te kort' of 'teveel laten zien' noemen, maar 'modest fashion' zijn ze ook niet.
De meeste dagen kleed ik me "gewoon, normaal" maar zeker vrouwelijk.
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Hielke »

Een van de redenen dat ik altijd vooral herenkleding heb gedragen is dat ik geen zin heb om er als een slagers-etalage bij te lopen.
En voor mijn gevoel had je dan, tot voor kort, verdomd weinig keus qua (betaalbare) dameskleding. Zo goed als alle dames t-shirts hadden een diepe/wijde hals (want anders natuurlijk geen inkijk tijdens het bukken, en dat zou toch jammer zijn), veel te korte mouwen ('wil je m'n oksels ook zien?'), veel te weinig lengte (want rug en buik moeten natuurlijk ook bloot/koud) en veel te weinig wijdte (want het moet natuurlijk wel strak gespannen staan). Broeken, overhemden, jasjes etc etc: vergelijkbare ellende.

Momenteel (jaren '80 revival?) zie ik veel hooggesloten, wijdere t-shirts, truien enz. En broeken met hoge tailles (wel nog strak om de kont). Valt me echt op.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Als ik naar mezelf kijk, dan zie ik wel dat ik minder korte rokjes, minder hoge hakken draag etc. Dat heeft deels met mijn leeftijd te maken en deels met mijn ontwikkeling. Bijna iedere trans slaat in het begin van de transitie een beetje door, dat verandert meestal wel op termijn.
Irene
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Benjamin »

@dames

Herkennen jullie in het dragen van minder blote kleding dat terugveroveren van je eigen lichaam en integriteit op (laten we het maar zo noemen:) De Mannen die de baas over De Vrouwen willen zijn?

Ik herken wat Hielke zegt dat het dragen van mannenkleding een oplossing kan zijn om te ontkomen aan het tonen van bloot. Ik heb me nooit erg bloot gekleed, voel me beter bij iets meer bedekking. Voor mij heeft dat ook te maken met een tikkeltje narcisme misschien: ik vind mezelf leuk genoeg zonder, heb dat niet nodig vind ik. En ben mezelf altijd bewust geweest van de noodzaak om iets aan de verbeelding over te laten. Dat werkt beter.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Anon20200101 »

@Benjamin , nee, dat niet zozeer.
Ik ervoer het vooral als een "equilibrium gevonden hebben".
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Hielke »

Benjamin schreef: 25 sep 2019, 22:02 Herkennen jullie in het dragen van minder blote kleding dat terugveroveren van je eigen lichaam en integriteit op (laten we het maar zo noemen:) De Mannen die de baas over De Vrouwen willen zijn?
Mensen zoals bijv Madonna schijnen/schenen te vinden dat je 'sexy' kleden, je macht geeft. Je zou zo macht hebben over Die Mannen (en lesbiennes?) die zo wanhopig graag je (onder)broek in willen.

Anderen vinden dat de macht bij de 'bekijker' ligt, niet bij de 'bekekene'.
De bekijker kan immers nog steeds beslissen je niet aantrekkelijk te vinden, ondanks al jouw inspanningen, onkosten en ongemak (want 'sexy' is zelden comfortabel).
Een lot dat Madonna inmiddels vast ten deel gevallen is. Alleen al vanwege haar leeftijd. Want zo gaat dat in iig de hedendaagse westerse cultuur, bij mijn weten...

Bovendien kan de bekijker vinden dat je op andere gebieden niet serieus te nemen bent, vanwege je sexy uiterlijk (wat natuurlijk onzin is, maar ja...)

Dus ja, ik denk dat je de touwtjes in eigen handen houdt door je juist niet 'sexy' te kleden. Of alleen voor speciale gelegenheden.
Zeker wanneer je een vrouwenlijf hebt. In onze cultuur waar de objectificatie van vrouwen alomtegenwoordig is.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Vethrvolnir »

@Hielke agree
:shock:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Anon20200101 »

Hoeveel van ons kleden zich om de mening van die ander, of om een boodschap naar die ander uit te brengen?
Hoeveel van ons kleden zich op een bepaalde manier om onszelf een bepaald gevoel te geven?


Ik behoor zeer overduidelijk in die laatste groep.
De enige 2 personen voor wie ik in deze 3 jaar een uitzondering heb gemaakt waren mijn moeder (niet te korte jurkjes/rokjes), en voor mijn zoon (op verzoek van z'n moeder, toen ik mij nog niet mocht outen naar hem, en ik wel vrouwenkleding droeg, maar op een zo androgyne mogelijke manier)
Plaats reactie