Nieuwe chat! Zie dit topic.

Modest fashion: trend?

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Marijn »

Benjamin schreef: 25 sep 2019, 18:24 Nu vraag ik me hierover een paar dingen af:
1. Herkennen de mensen die dameskleren dragen dit sentiment? Is het echt een soort neofeminisme?
2. Ik neem zelf deze trend niet waar onder transvrouwen. Sterker, als ik sommige (!) dames hier of elders zie, zie ik veel decolleteeën en kortgeroktheid. Streven transvrouwen daarmee een beeld (of: een cliché?) van vrouwelijkheid na wat allang niet meer bestaat? Of begint modest fashion daar ook op te komen?
3. Wat vinden we van modest fashion vs. niet-modeste mode?
1. Ik volg nogal wat feministen op social media en middels podcasts, maar die vinden over het algemeen toch niet dat vrouwen zich meer modest moeten kleden. Die zijn meer van het dragen wat je zelf wilt.
2. Persoonlijk heb ik tot nu toe buitenshuis geen korte rokken gedragen, ik vind lange mooier. Meestal beetje bohemien/hippy stijl wijde rokken. Ik heb wel wat kortere, maar daar zou ik dan wel iets van een legging onder dragen denk ik.
Het is moeilijk om je niets aan te trekken van wat je omgeving zegt over je kledingstijl, vooral als je een beetje onzeker bent geworden door de hoeveelheid commentaar die je als vrouw krijgt. Omdat je kritiek wil vermijden, ga je je meer modest kleden, dus minder ­opvallend
Ik vind het een kwalijke zaak als dit gebeurt als gevolg van victim blaming eerlijk gezegd.
We zijn vooral eentonig en saai.
Daar doe ik dus niet aan mee, maar waar ik woon (Twente) gaat dat voor de grote meerderheid helaas zeker op.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Vethrvolnir »

kleding en andere uiterlijkheden zijn dingen op basis waarvan mensen zich een beeld vormen van je. ze kunnen er van uitgaan dat je je daar bewust van bent en dat je er ook rekening mee houdt dat het een signaal is endat men verwacht dat het dat us endat jij dat weet dat zij dat weten etcs. hoe dan ook zegt je uiterlijk altijd iets over de persoon. (haar gekamd, schone kleren, wel of niet goed feslapen, rimpelig , veel bloot been of weinig bloot been) maar degene die het uiterlijk leest mist bijna alle relevante informatie dus vult die in naar eigen kunnen/smaak/opvattingen/wat toevallig goed uitkomt.

wat je ook doet met je uiterlijk je hebt weinig te zeggen over hoe het overkomt in het brein van iemand anders.
maar oo grond van gangbare stereotypen valt er wel een beetje te sturen grofweg.

er niet opvallend anders dan de rest van de groep uitzien is meestal lekker rustig.

persoonlijk werd ik nogal kriegel van kijkende mannen en heb ik een burkini gekocht. tot het kwartje viel zeg maar dat dat niet de oplossing van mijn persoonlijke puzzel was. ( borsten zijn echt verschrikkelijk)

naar vrouwen starende mannen zijn verschrikkelijk.
:shock:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Anon20200101 »

Mee eens, @Vethrvolnir , maar dan ook..

In hoeverre laat je jouw mentale gestel door die mening of het staren van die ander bepalen?
Hoever dring je jezelf in een slachtoffer rol, door je kleding aan te passen om maar niet op te vallen, of om maar met rust gelaten te worden?

Ik zeg niet "we moeten allemaal lekker bloot en provocerend over straat kunnen.
Ik zeg, als jij je lievelings jurk/broek niet meer draagt omdat je je minder prettig voelt door het gedrag van die ander, moet jij je dan aanpassen, of zou die ander erop gewezen moeten worden dat diens gedrag ongewenst is?
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Vethrvolnir »

dat laatste natuurlijk. :) @LauraHeleneN
maar idd soms wil een mens gewoon met rust gelaten. en geen campagne voeren.
:shock:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Anon20200101 »

Snap ik ook.
Het verschil zit hem misschien dna ook in het feit dat ik he tniet zie als campagne voeren, maar als het "voor mijzelf opkomen"; iets wat ik voor m'n coming out niet kon.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Marica »

Ik kleed mij vrij conservatief op mijn werk. Grijs mannenshirtje XXL ook in lengte :hbeat:
Daaronder als broek een zwarte of grijze harembroek omdat die zo heerlijk zacht zijn. Prima als ik veel achter het stuur zit in de vrachtwagen.
Dat shirtje valt over mijn kont , dus toch lekker vrouwelijk

In mijn vrije tijd draag ik of een leuke jurk, of de practische rok met veel zakken zodat ik geen tas mee hoef.

Ik loop thuis vaak zonder bh, draag overdag op mijn werk wel opvullingbreastforms om van een kleine eigen B een volle D te maken.

Lange shirts en tunieken zijn mijn favoriete items in de kledingkast.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Jeste »

LauraHeleneN schreef: 27 sep 2019, 13:03 Ik zeg niet "we moeten allemaal lekker bloot en provocerend over straat kunnen.
Ik zeg, als jij je lievelings jurk/broek niet meer draagt omdat je je minder prettig voelt door het gedrag van die ander, moet jij je dan aanpassen, of zou die ander erop gewezen moeten worden dat diens gedrag ongewenst is?
Mensen laten zich jammer genoeg erg leiden door dingen te doen zoals het "hoort", of zoals het "moet". Maar wie bepaald dat dan? We beperken onze vrijheden vaak, omdat we ons laten beïnvloeden door anderen. Maar.... die anderen worden waarschijnlijk ook weer beïnvloed. De een maakt het moelijk voor de ander en de ander maakt het moelijk voor de één.

Kort geleden las ik nog een paar artikelen uit kranten over hoe je te kleden op het werk tijdens warm weer. Daar kwamen een aantal mensen aan het woord die, op een met trots overkomende manier, zeiden: "dat kan echt niet". Dan denk ik waarom kan dat niet? En legt diegene die die gedachte "dat kan echt niet" heeft zichzelf niet heel veel beperkingen op?
Hetl lijkt voor veel mensen wel een soort sport te zijn om het elkaar moelijk te maken. Dat gebeurd op zo veel vlakken. We maken ons echter druk om niks. Het is allemaal emotie :(.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Marica »

Jeste schreef: 29 sep 2019, 03:51
LauraHeleneN schreef: 27 sep 2019, 13:03 Ik zeg niet "we moeten allemaal lekker bloot en provocerend over straat kunnen.
Ik zeg, als jij je lievelings jurk/broek niet meer draagt omdat je je minder prettig voelt door het gedrag van die ander, moet jij je dan aanpassen, of zou die ander erop gewezen moeten worden dat diens gedrag ongewenst is?
Mensen laten zich jammer genoeg erg leiden door dingen te doen zoals het "hoort", of zoals het "moet". Maar wie bepaald dat dan? We beperken onze vrijheden vaak, omdat we ons laten beïnvloeden door anderen. Maar.... die anderen worden waarschijnlijk ook weer beïnvloed. De een maakt het moelijk voor de ander en de ander maakt het moelijk voor de één.

Kort geleden las ik nog een paar artikelen uit kranten over hoe je te kleden op het werk tijdens warm weer. Daar kwamen een aantal mensen aan het woord die, op een met trots overkomende manier, zeiden: "dat kan echt niet". Dan denk ik waarom kan dat niet? En legt diegene die die gedachte "dat kan echt niet" heeft zichzelf niet heel veel beperkingen op?
Hetl lijkt voor veel mensen wel een soort sport te zijn om het elkaar moelijk te maken. Dat gebeurd op zo veel vlakken. We maken ons echter druk om niks. Het is allemaal emotie :(.
Daarom voor ik nog steeds een strijd met PostNL over het verbod op het dragen van een rokje door mij. Ik werk voor Randstad bij PostNL, en PostNL heeft dat laten weten aan Randstad. Korte broek is wel toegestaan, vandaar mijn strijd voor de rok.

Het maakt voor mijn werk namelijk helemaal niets uit of ik een korte broek draag of een spijkerstofrokje dat ik graag draag wegens de diepe zakken die dat rokje heeft.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Modest fashion: trend?

Bericht door Sara »

Ik vind het verhaal in het artikel een beetje warrig. Eerst gaat het erover dat ‘modest fashion’ (of volgens mij in het goed Nederlands ‘eerbare kleding’) tegenwoordig een uiting van je religieuze/culturele identiteit is en niet per se een teken van onderdrukking. Vervolgens gaat het erover dat de Nederlandse vrouw zich vaker ‘eentonig en saai’ kleedt. Moet ik hieruit opmaken dat de interviewer of geïnterviewde modest fashion eentonig en saai vindt? Dat herken ik zelf in ieder geval niet. Als ik uitga van alle ‘modest fashionistas’ die ik tegenkom op Instagram e.d. kun je je best ‘eerbaar’ en tegelijk vlot en vrolijk kleden. Ik vind het ook niet gek dat ze het huidige modebeeld (beginnen te) beïnvloeden.

Wat betreft de eentonige en saaie kledingstijl van de Nederlandse vrouw: die ontwikkeling herken ik niet echt. Grijzemuizenmode is van alle tijden, maar daarentegen is er tegenwoordig juist een enorm divers (en betaalbaar) aanbod. Dat de grote massa kiest voor ‘praktisch en comfortabel’ is volgens mij ook niet nieuw.

Zelf zorg ik ervoor dat ik er niet eentonig en saai uitzie, maar wel altijd netjes. Ik heb geen probleem met opvallen, als het maar om de goede redenen is. Een beetje kleur, een leuk partroontje, jurkje of rok of broek, soms plat en soms een hak, etc. Het palet heb je dus waarom zou je het niet gebruiken?