Kleding voor FtM op eigen maat

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Jacob »

Ik zit al weer een aantal jaar op naailes en ben redelijk goed in patroontekenen.
Nu ga ik een herenoverhemd op mijn eigen maten tekenen en kijken wat de valkuilen zoal zijn die je tegenkomt bij de twee verschillende maatnemingen. Bij dames meet je en bij heren bereken je namelijk een boel maten. Bij vergelijk gisteren liep ik al tegen wat dingetjes aan, die ik direct hoop te tackelen. Zodra ik een patroon heb, maak ik eerst een proefmodel om eventuele aanpassingen te kunnen doen.

Doel is uiteindelijk tot een maatsysteem te komen om op een eenvoudigere wijze herenkleding op een lichaam met duidelijke rondingen te laten passen. Mijn eigen dysforie blijven de heupen en het bovengedeelte. Binden geeft mij bijna nog meer dysforie want uniboob...
Eventueel zou ik voor 1 of 2 andere mensen een overhemd kunnen maken, zodat we het systeem goed kunnen gaan ontwikkelen, pm bij interesse. Ik kan helaas dat niet voor iedereen doen, want er gaat een boel tijd in zitten.
In eerste instantie dus een overhemd, daarna bv een klassiek vest, pantalon, spijkerbroek etc. Wie weet een hele lijn!
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Anon20200101 »

Mooi dat je dit doet. Voor jezelf, en uiteindelijk mogelijk ook voor anderen.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Jacob »

Bedankt. Uiteindelijk komt dit uit een grote frustratie. Wil je er uit zien als man, blijkt dat je eruit ziet als schoffie met slecht passende kleding. Dat moet toch anders kunnen, dacht de kleermaker in mij.
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door AstroNoud »

Gaaf idee Jacob! Ben heel benieuwd naar het resultaat. Ik ben gezegend met redelijk dezelfde lichaamsbouw als m’n vader en kan mijzelf goed redden met de ‘standaard’ herenkleding maar wat je al zegt, als dit lukt heb je verwacht ik echt een goede markt! Succes in ieder geval
I will not yield!
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Hal »

Supergoed idee, Jacob. Ik kijk alttijd vol jaloezie naar de toffe overhemden van WAM Denim en weet dat ik daar tenminste de onderste drie knopen nevernooit van dicht ga krijgen... tenzij ik er vanboven in verzuip. Ya boy has hips, zullen we maar zeggen.

Ben benieuwd naar je conclusies en wil te zijner tijd graag eens met je praten over wat een op maat gemaakt overhemd of gilet zou moeten kosten. Zelf maken zal me wel niet lukken. Ik ben geen vriendjes met de naaimachine.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Hielke »

Ik vind het ook een super idee, Jacob!

Doet me denken aan de eerste vrouwencollectie van Dirk Bikkembergs: Homme Pour La Femme, in 1993. Herenkleding voor vrouwenlijven. Man, wat vond ik dat geweldig! (niet dat ik het betalen kon)

Doet me ook herinneren dat ik ooit een 'bespoke' overhemd heb laten maken bij F.G. van den Heuvel, toen ik nog in Den Haag werkte. Toen was Savile Row nog het centrum van het universum voor mij.
Iemand met een vrouwenlijf die een op maat gemaakt herenoverhemd wil...dat maakten ze niet vaak mee! :mrgreen:

Sowieso geweldig dat je het kleermakersvak in ere houdt, Jacob! Patroontekenen...goddomme, da's nog eens hogere wiskunde...serieus!
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Hielke »

Hal schreef: 01 okt 2019, 19:23 Supergoed idee, Jacob. Ik kijk alttijd vol jaloezie naar de toffe overhemden van WAM Denim en weet dat ik daar tenminste de onderste drie knopen nevernooit van dicht ga krijgen... tenzij ik er vanboven in verzuip. Ya boy has hips, zullen we maar zeggen.
Ken je de overhemden van Europann?
https://www.europann.com/en/3-shirts?co ... ory=3&n=94

Helaas wel flink duurder maar wel redelijk rechte modellen (itt, zo te zien, die van WAM denim. Dank voor die tip trouwens!) En ook meerdere in linnen! Ik heb van 1 model van hen maar liefst 3 stuks, exact dezelfde, zó mooi vind ik 'm (en, helaas, zo snel slijt linnen... :( )
Laat maar horen als je mijn ervaring wil weten met hun maten.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Hal »

Hielke schreef: 01 okt 2019, 23:56 Laat maar horen als je mijn ervaring wil weten met hun maten.
Ik zal vanavond eens op het forum zoeken naar een shoptopic voor herenkleding of iets dergelijks. Ben inderdaad zeker benieuwd naar je ervaringen, en kan me zo voorstellen dat je ook niet de enige bent met waardevolle tips.

Qua de overhemden van Europeann: mooi! Daar kun je nog eens een avondje in op stap, zeg.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door kwax »

Zelf nog niets besteld maar heb ashanderie.com nog op het lijstje staan om te proberen.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Kleding voor FtM op eigen maat

Bericht door Jacob »

Bedankt voor de inspiratie, iedereen! Op pinterest heb ik ook al een boel leuke dingen gevonden.
Eerste overhemd wordt een blauw-witte batik print met contrasterende boorden en kraag. Eventueel met nog wat accenten.

@Hielke , ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring met die maten, vooral mbt de mouwlengte.