Nieuwe chat! Zie dit topic.

Coming out in therapie

Gevoelens die je met de wereld deelt
Blikkerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2019, 20:09
Gender: Genderqueer

Coming out in therapie

Bericht door Blikkerd »

Niet iets heel bijzonders, maar even een geluksmomentje wat ik wil delen. Ik loop nu ongeveer 1,5 jaar bij mijn therapeut (niet gerelateerd aan gender problemen) en vandaag was dan de grote dag. Ik heb haar verteld dat ik nonbinair ben. Wonder boven wonder, iemand uit haar eigen kring is dat ook. Geen eindeloze uitleg nodig en geen "Maar als je X doet kun je toch geen Y zijn" onzin. Hallelujah!

Daarnaast biedt ze een heel verfrissend perspectief. Mijn moeder worstelt nog best wel met deze kwestie en mijn therapeut helpt me haar kant van het verhaal wat beter inzien. Ik zou het liever van mijn moeder zelf horen, maar ze is nu eenmaal niet zo handig met haar gevoel bespreken.

De therapeut wil een arts bij mijn behandelteam betrekken die een verwijzing kan uitschrijven voor een genderpsych. De wachttijden zijn heel bar I know, maar de eerste stap is nu toch echt gezet! Ik sluit vandaag af met mn koppie in de wolken. Da's ook weer eens iets anders dan de hevige dysforie van de laatste tijd :dance:
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Coming out in therapie

Bericht door Marica »

Die allereerste stap is erg fijn ja.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Coming out in therapie

Bericht door Tiffan »

Tof!! :D Ik ben dat moment bij mijn psych nog even aan het uitstellen. Ze vroeg laatst wel heel geïnteresseerd of er wat bijzonders achter mijn plotseling korte haar zat. Euh... :roll:
Blikkerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2019, 20:09
Gender: Genderqueer

Re: Coming out in therapie

Bericht door Blikkerd »

Tiffan schreef: 24 sep 2019, 20:49 Tof!! :D Ik ben dat moment bij mijn psych nog even aan het uitstellen. Ze vroeg laatst wel heel geïnteresseerd of er wat bijzonders achter mijn plotseling korte haar zat. Euh... :roll:
Mijn therapeut zei dat ze zelf al zo'n vermoeden had dat ik niet een vrouw was. Ik heb mezelf een tijd lang overdreven vrouwelijk uitgedost omdat ik zo hard op zoek was naar wat nou de manier was. Ik heb me ook lang verzet tegen nonbinaire gevoelens. Blijkbaar is het (zeker voor een getrainde professional) toch te merken als je niet goed in je vel zit en zoekend of in ontkenning bent over jezelf. Ze zei dat ze het heel bewust niet gezegd heeft omdat ze het me zelf wilde laten ontdekken en zodat ik het zo ook kon vertellen zodra ik het gevoel had dat ik het wilde delen. Ik was er een beetje ontroerd van haha. Hopen dat jouw psych een soortgelijke insteek heeft. Het is uiteraard volledig aan jou wie het mag weten en wie niet. En of je je natuurlijk veilig genoeg voelt om ervoor uit te komen. Ik ben benieuwd hoe het voor jou gaat lopen!
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Coming out in therapie

Bericht door Tiffan »

Wat gaaf dat ze het doorhad en je jouw weg wilde laten wandelen. Dat zijn de goeien :) Kan me helemaal voorstellen dat je er ontroerd door was. Het is zo fijn als iemand je echt ziet he.

Ik denk dat het bij mij ook niet heel lang gaat duren voordat ik het haar vertel. Misschien nog een paar maanden, max. Ik hoorde laatst fijn advies: je hoeft er nog niet 100% zeker van te zijn voor je het iemand vertelt, je mag ook zeggen dat je er over aan het nadenken bent.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Coming out in therapie

Bericht door Anon20200101 »

Blikkerd schreef: 24 sep 2019, 21:08
Tiffan schreef: 24 sep 2019, 20:49 Tof!! :D Ik ben dat moment bij mijn psych nog even aan het uitstellen. Ze vroeg laatst wel heel geïnteresseerd of er wat bijzonders achter mijn plotseling korte haar zat. Euh... :roll:
Mijn therapeut zei dat ze zelf al zo'n vermoeden had dat ik niet een vrouw was. Ik heb mezelf een tijd lang overdreven vrouwelijk uitgedost omdat ik zo hard op zoek was naar wat nou de manier was. Ik heb me ook lang verzet tegen nonbinaire gevoelens. Blijkbaar is het (zeker voor een getrainde professional) toch te merken als je niet goed in je vel zit en zoekend of in ontkenning bent over jezelf. Ze zei dat ze het heel bewust niet gezegd heeft omdat ze het me zelf wilde laten ontdekken en zodat ik het zo ook kon vertellen zodra ik het gevoel had dat ik het wilde delen. Ik was er een beetje ontroerd van haha. Hopen dat jouw psych een soortgelijke insteek heeft. Het is uiteraard volledig aan jou wie het mag weten en wie niet. En of je je natuurlijk veilig genoeg voelt om ervoor uit te komen. Ik ben benieuwd hoe het voor jou gaat lopen!
Zo blij om te horen dat je dit verhaal over je therapeut deelt. <3 <3 <3
Er zijn vaker stemmen op dot forum over "mijn therapeut begrijpt me niet" of zelfs "mijn therapeut loopt me alleen maar te pesten, en vertraagt de boel om meer geld te verdienen"
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Coming out in therapie

Bericht door Tiffan »

Ik heb het ook verteld aan mijn psych!! Ze reageerde echt super tof en geïnteresseerd, en wist er wel wat van af omdat een paar andere cliënten er ook mee bezig zijn. Dus dat was heel fijn. Gek genoeg voelde ik me achteraf toch niet zo jofel.
Blikkerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2019, 20:09
Gender: Genderqueer

Re: Coming out in therapie

Bericht door Blikkerd »

Tiffan schreef: 02 okt 2019, 22:51 Ik heb het ook verteld aan mijn psych!! Ze reageerde echt super tof en geïnteresseerd, en wist er wel wat van af omdat een paar andere cliënten er ook mee bezig zijn. Dus dat was heel fijn. Gek genoeg voelde ik me achteraf toch niet zo jofel.
Wat geweldig dat je het hebt durven vertellen! Heel fijn dat ze prettig reageerde en dat je ook niet alles hoeft uit te leggen. Dat wat je zegt van achteraf rot voelen, herken ik wel. Ik denk dat het bij mij was omdat ik het heel eng vond. Alle angst en op dat moment ook het verdriet (omdat ik me door de meeste mensen niet begrepen voel hierover) kwam er in een keer uit. Ik heb ook echt even flink zitten huilen achteraf. Gelukkig was het de volgende dag weer beter.
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Coming out in therapie

Bericht door Tiffan »

Dat klinkt als een flinke ontlading inderdaad, fijn dat het los kwam! Dat lucht op. ♡
Ik denk dat ik last kreeg van m'n interne criticus die het er allemaal niet mee eens was/is. Maar dat is niet nieuw voor me, kan er redelijk goed mee omgaan tegenwoordig.
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coming out in therapie

Bericht door ReneeCross »

Geweldig he als mensen je niet behandelen als een vreemd gek iemand.. ken het heel erg. ik loop bij het genderteam van Compass. Zij hebben overigens helemaal nog niet zo'n lange wachtlijst. Weet niet waar je vandaan komt en of het een optie voor je is. Ik heb mijn dingetjes allemaal o p geschreven op een blog. reneecrossdresser.wordpress.com (was nog uit de tijd dat ik dacht dat dat de lading wel dekte). Misschien heb je er wat aan en mocht je meer willen weten je weet me te vinden toch hihihi. succes xxx