Nieuwe chat! Zie dit topic.

Twijfelen.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Twijfelen.

Bericht door Caelan »

Over het algemeen ben ik een onwijs twijfelachtig persoon. Dat wil zeggen, even voor de beeldvorming, dat ik soms meerdere keren in de week naar een winkel kan gaan waar ik een leuke trui gezien heb, omdat ik niet kan kiezen of hij wel leuk genoeg is. Enfin, dat maakt dit hele proces niet gemakkelijker.

Veel met mensen praten is belangrijk, maar de keuze maken met wie ik ga praten is lastig. Allereerst heb ik een lieve vriendin waar ik altijd mee kan praten. We zijn inmiddels bijna een jaar samen een hebben veel meegemaakt, wat onze band onwijs versterkt. Verder heb ik een collega die op mannen valt (als man) en daardoor een stuk begripvoller is naar de hele situatie. Ik heb een andere vriendin die in hetzelfde schuitje zit als ik en ook ontzettend twijfelt over wat ze nu wil in haar leven.

Nu is er een vraag vanuit mijn kant die denk ik vaker gesteld wordt: hoe wisten jullie dat je een juiste keuze maakte toen je in transitie ging? Ik merk namelijk dat ik graag overal verklaringen voor zoek, wellicht omdat ik bang ben voor iets nieuws. Bijvoorbeeld dat ik mijn keuze voor mannen schoenen altijd heb verklaard met: ik heb grote voeten voor een vrouw. Dat valt tegenwoordig best mee, maar het is een verklaring die er in mijn hoofd voor zorgt dat ik niet nog verwarder word over de situatie.

Dus, hebben jullie tips op het gebied van een duidelijker beeld krijgen van je gender? Er zijn ontelbaar veel dingen waardoor ik weet dat FTM de juiste 'keuze' is, maar er is altijd een klein ding (zo onbenullig klein!) waardoor mijn hele kijk op de situatie uit proportie wordt getrokken en de twijfels alleen maar meer komen. Het is immers geen keuze die je 'eventjes' gemaakt hebt, ook al ben je nog zo zeker...
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Twijfelen.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Oh, ik ben ook hartstikke goed in twijfelen hoor. Ik ben het pas zeker gaan weten door het doen en toen merkte ik hoe prettig het voelde om niet opgesloten te zitten.
Irene
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Twijfelen.

Bericht door Caelan »

Irene_de_Vreede schreef: 08 okt 2019, 15:56 Oh, ik ben ook hartstikke goed in twijfelen hoor. Ik ben het pas zeker gaan weten door het doen en toen merkte ik hoe prettig het voelde om niet opgesloten te zitten.
Dat lijkt me heel fijn om te hebben! Heb je het gewoon echt gedaan, met alles erop en eraan, of ben je op een bepaalde manier begonnen?
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Twijfelen.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dat is stapje voor stapje gegaan, in het begin was het het nog spannend, maar dat gaat op den duur over.
Irene
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Twijfelen.

Bericht door Marica »

Na de coming out was er geen twijfel meer mogelijk, bij familie, mijn vrouw, en mijn behandelaar bij Stepwork.

Ik ben een veel blijer persoon geworden na mijn keuze om er voor te gaan.

Een jaar ervoor droeg ik al rokken in het openbaar, dus zo groot was de overgang eigenlijk niet.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Twijfelen.

Bericht door Hielke »

Ik sluit me helemaal aan bij Irene: dingen uitproberen en kijken hoe dat voelt. Je gevoel vertelt je altijd meer over jezelf dan je gedachten, denk...eh...voel ik ;)

Verder: ken je het (werk)boek "You and your gender identity" van Dara Hoffman-Fox?
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Twijfelen.

Bericht door Caelan »

Hielke schreef: 08 okt 2019, 17:06 Ik sluit me helemaal aan bij Irene: dingen uitproberen en kijken hoe dat voelt. Je gevoel vertelt je altijd meer over jezelf dan je gedachten, denk...eh...voel ik ;)

Verder: ken je het (werk)boek "You and your gender identity" van Dara Hoffman-Fox?
Het boek ken ik niet, maar ik ga hem zeker opzoeken als dit mij zou kunnen helpen. Dankjewel voor de tip!
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Twijfelen.

Bericht door Marijn »

Ik twijfelde eerst ook nog wel. Maar inderdaad, stap voor stap dingen proberen helpt. Kleding, haar. En als je medisch in transitie gaat begin je eerst met de hormonen, dan kan je kijken wat dat met je doet en of je daar blij van wordt.

Ik merk in ieder geval dat ik een stuk gelukkiger ben met mezelf en ook een stuk zelfverzekerder, ietsje extraverter enzo,
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Twijfelen.

Bericht door Hielke »

Caelan schreef: 08 okt 2019, 18:10
Hielke schreef: 08 okt 2019, 17:06 Ik sluit me helemaal aan bij Irene: dingen uitproberen en kijken hoe dat voelt. Je gevoel vertelt je altijd meer over jezelf dan je gedachten, denk...eh...voel ik ;)

Verder: ken je het (werk)boek "You and your gender identity" van Dara Hoffman-Fox?
Het boek ken ik niet, maar ik ga hem zeker opzoeken als dit mij zou kunnen helpen. Dankjewel voor de tip!
Mocht het boek je wat lijken dan mag je mijn exemplaar wel hebben. Ik bleek al te zeker van mijn zaak voor dit boek ;)
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Twijfelen.

Bericht door Anon20200101 »

Ik twijfelde eigenlijk niet *, en ben meteen all-in gegaan. Ik wist na 30 jaar lang mijn identiteit onderdrukken, dat ik ZO niet verder kon, wilde, mocht.
Dus dan maar iets anders proberen.
De volgende dag (na dat moeilijke gesprek met mijzelf) had ik zelfwaarde, -vertrouwen, -acceptatie, -liefde... Ik had eindelijk een "zelf", een "ik".
The rest is history. 😁


* en dat terwijl ik echt alles van alle mogelijke kanten onderzocht wil hebben voordat ik iets beslis.
Nu is DAT trouwens ook makkelijker, want IK besta, dus ik hoef mijzelf niet continue te second-guess-en.