Nieuwe chat! Zie dit topic.

Transgender + GGZ Psychiatrie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door schizo »

Tiffan schreef: 13 okt 2019, 19:45 Hier ook een complexe PTSS die tot verschillende psychiatrische dingetjes heeft geleid: angststoornissen, depressies, een burn-out en daarmee zo lang doorlopen (lees: overleven) in extreme omstandigheden dat ik een korte psychose kreeg (waar ik overigens zonder medicijnen uit ben gekomen, goddank). Fijn om te lezen dat ik hier niet alleen in ben!

Inmiddels ben ik ook al jaren stabiel, ik doe vrijwilligerswerk sinds mijn crash en heb dagbehandeling gevolgd. Ik heb nog veel last van lichamelijke restsymptomen van de burn-out, en dat ik mega snel gespannen ben helpt daar niet bij.
Ik heb ook een tijdje op een zorgboerderij gewerkt, heerlijk is dat! Echt rustgevend. Helaas kon ik het lichamelijk niet aan dus ik moest weer stoppen.
Ik kan wel leven met mijn bijstandsuitkering. Heb ook een tijdje kunnen leven zonder inkomen of huis, en nu is het leven toch flink comfortabeler met een dak boven mijn hoofd, een warme douche, riolering, en geld om eten te kopen. Dus ik klaag niet. Al heb ik nog steeds bepaalde dromen waar ik geen geld voor heb hoor.

Ik ben nog middenin mijn herstel. Ik hoop dat ik in de toekomst toch nog een betaalde baan aan kan. We zullen zien.
De diagnose cptss laat wel alles op zijn plek vallen. Behalve mijn genderquestioning dan... dat kreeg ik er onlangs ook nog ff bij. :mrgreen: Het lijkt tot nu toe soms wel wat verlichting te geven in mijn sociale angst (straatvrees) als ik de juiste outfit vind, en dat ik er nu meer opties in genderexpressie bij heb helpt dan zeker, maar verder heeft het volgens mij niet zo veel met elkaar te maken. Mijn cptss is veel breder en raakt heel misschien een heel klein stukje 'gender'.
Ja we hebben het maar goed in NL. Een dak boven ons hoofd. Geld om van te leven. Maar geluk kun je niet kopen. En gezondheid ook niet..
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door Benjamin »

@schizo
Nee godzijdank niet zeg. Ik krijg die macrogol bij iets anders.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door schizo »

Goedzo.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door Benjamin »

Tiffan schreef: 13 okt 2019, 19:45 Heb ook een tijdje kunnen leven zonder inkomen of huis, en nu is het leven toch flink comfortabeler met een dak boven mijn hoofd, een warme douche, riolering, en geld om eten te kopen. Dus ik klaag niet. Al heb ik nog steeds bepaalde dromen waar ik geen geld voor heb hoor.
Ondanks dat ik nooit in jouw situatie ben geweest van geen inkomen en geen huis, ben ik ook regelmatig dankbaar voor wat ik nog heb. Het is echt goed geregeld in Nederland voor mensen die ziek zijn. Nog wel ... Je gaat er als je gewerkt hebt wel in inkomen flink op achteruit, maar je krijgt tenminste wat. Ik was zo blij bv. toen ik via het tv-programma Max Meldpunt erachter kwam dat wanneer je in de WIA zit, je zelfs kunt regelen dat je pensioenopbouw doorgaat, zodat je na je pensionering toch nog wat extra´s hebt. Wel jammer dat je dat zelf in gang moet zetten. Maar ik was zo dankbaar en opgelucht.
Tiffan schreef: 13 okt 2019, 19:45 Ik ben nog middenin mijn herstel. Ik hoop dat ik in de toekomst toch nog een betaalde baan aan kan. We zullen zien.
De diagnose cptss laat wel alles op zijn plek vallen. Behalve mijn genderquestioning dan... dat kreeg ik er onlangs ook nog ff bij. :mrgreen: Het lijkt tot nu toe soms wel wat verlichting te geven in mijn sociale angst (straatvrees) als ik de juiste outfit vind, en dat ik er nu meer opties in genderexpressie bij heb helpt dan zeker, maar verder heeft het volgens mij niet zo veel met elkaar te maken. Mijn cptss is veel breder en raakt heel misschien een heel klein stukje 'gender'.
Ken jij deze groep op Facebook al? Misschien ook wat voor je.
https://www.facebook.com/groups/704863236293669/
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door Tiffan »

schizo schreef: 13 okt 2019, 20:05 Ja we hebben het maar goed in NL. Een dak boven ons hoofd. Geld om van te leven. Maar geluk kun je niet kopen. En gezondheid ook niet..
Mits je de weg weet en de kracht hebt om hulp te vragen, anders val je zo door de gaatjes van het sociaal vangnet heen, ook hier in Nederland. Maar ik koester geen wrok. Ondanks dat ik hele zware tijden gehad heb rond die psychose, heb ik ook de mooiste herinneringen aan die periode en heb ik er veel kracht uit gehaald.
Benjamin schreef: 14 okt 2019, 11:12 Ondanks dat ik nooit in jouw situatie ben geweest van geen inkomen en geen huis, ben ik ook regelmatig dankbaar voor wat ik nog heb. Het is echt goed geregeld in Nederland voor mensen die ziek zijn. Nog wel ... Je gaat er als je gewerkt hebt wel in inkomen flink op achteruit, maar je krijgt tenminste wat. Ik was zo blij bv. toen ik via het tv-programma Max Meldpunt erachter kwam dat wanneer je in de WIA zit, je zelfs kunt regelen dat je pensioenopbouw doorgaat, zodat je na je pensionering toch nog wat extra´s hebt. Wel jammer dat je dat zelf in gang moet zetten. Maar ik was zo dankbaar en opgelucht.
Dat is tof!! Ik heb geen pensioen op kunnen bouwen maar ik kan gelukkig leven van mijn bijstand. Ik heb 'alleen maar' zorgen of de aow over 30 jaar nog bestaat. :roll: Maar als dat zo is dan komt het wel goed. Het scheelt wel dat ik nooit gewend ben geraakt aan een goed inkomen, geen koophuis heb etc. Maar ik hoor het ook van mensen om me heen: 70% van je laatst verdiende loon is dan flink slikken en echt dubbeltjes omdraaien.
Benjamin schreef: 14 okt 2019, 11:12 Ken jij deze groep op Facebook al? Misschien ook wat voor je.
https://www.facebook.com/groups/704863236293669/
Thanks! :) Ik kende 'm al, ben er weer uit gegaan. Ik heb een andere (Engelstalige) groep gevonden die ik prettiger vind.
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door schizo »

Woensdag weer Nebido prik gekregen.
Ik krijg 1 keer per 14 weken de injectie.
Van de assistente van de huisarts.
Ze spoot het snel erin. Zo klaar, maar deed heel erg pijn.
2 dagen later nog een stijve, pijnlijke kont.
Volgende keer maar even vertellen dat ze het langzaam doen.

Verder net mijn avondmedicatie genomen in het kantoor van de begeleiding.
Zelf neem ik altijd minder tabletten (clozapine) die voorgeschreven zijn.
Als ik ze al op mijn kamer heb.
Dus moet ik ze onder toezicht van de begeleiding nemen...
Naja geeft niet.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door Benjamin »

schizo schreef: 19 okt 2019, 20:21 2 dagen later nog een stijve
Ik vond deze zin de eerste keer dat ik hem las heel verwarrend.

Waarom neem je niet alle clozapine in? Ik ken dat trouwens hoor. Gelukkig heb ik geen begeleiding die daar wat van zegt.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Transgender + GGZ Psychiatrie

Bericht door schizo »

Ik zou liever minder medicatie (clozapine dan) willen omdat ik er zo moe van raak. Ga 22:30, een uur na inname, mijn bed in. Soms heb ik gewoon de behoefte om het lekker laat te maken. In het weekend bijvoorbeeld. Dan neem ik wat minder in. Is niet goed, maar ja.
Maar ja ik moet in totaal 400mg Clozapine nemen. Ik neem het normaliter op kantoor dus dan moet het wel.