Nieuwe chat! Zie dit topic.

Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Marijn »

Deze reactie van Sophie Schers op het artikel in Trouw waar deze thread mee begon is ook de moeite van het lezen waard:

https://www.oneworld.nl/opinie/hoe-kun- ... transfoob/

Stukje citaat, maar ik raad aan het hele artikel te lezen:

"In haar column wierp Breebaart zich op om Nederland te waarschuwen voor een ‘golfje genderneutraal denken’ van overzee dat vrouwen in de sport zou bedreigen. Voor de onoplettende lezer zal het hebben gelezen als de zoveelste column waarin genderneutraliteit onder vuur wordt genomen, maar Breebaart ging veel verder: als zij het heeft over ‘vrouwen’, bedoelt zij uitsluitend ‘cisgender vrouwen’. Het gevaar dat hen bedreigt komt volgens haar van transgender vrouwen af. Breebaart plaatst transgenderrechten niet alleen buiten, maar ook tegenóver vrouwenrechten. Dat is natuurlijk makkelijk, wanneer je transgender vrouwen niet als vrouwen ziet, maar als ‘mannen die vrouw willen zijn’."
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

@Lokien, ik gebruik die woorden "leek" en "onwetendheid" alleen in combinatie met de overheersende mening dat "een transvrouw een man is, en dus per definitie beter/sterker/krachtiger".
Daarmee stop ik niet de discussie, maar haal de wind uit de zeilen vandegen die DAT beweren.

Fantastisch, trouwens dat je data bijgehouden hebt van pre hormonen t/m nu. HAd ik ook willen bijhouden. :/

DAT soort data is trouwens essentieel in de onderzoeken naar:
"behoudt een transvrouw eerder opgedane krachten en voordelen na langdurige onderdrukking van T (danwel medicatie, of orchiectomie)".
Dat is een onderzoek wat op grotere schaal gedaan moet worden.
Cisman met cisvrouw vergelijken heeft weinig zin, transvrouw pre met transvrouw post vergelijken heeft extreem veel zin.

Jouw data geven aan dat je in veel opzichten gelijk bent gebleven (behalve T spiegel).
Vraagje: wat is je lengte? En was je gewicht ook ongeveer 67 pre zelf-acceptatie?

Bij mij was dat laatste de grote wisseling in gewicht, in 3 maanden tijd 14 kilo (permanent) afgevallen door wisseling eetgewoonte (koolhydraten bunkeren > portioncontrol met vooral veel groente, noten, vezels).

Bij mij is:
* T sterk gedaald (22 (0-meting) > 0.6 (langdurig gemiddelde sinds start HRT & SRS)
* gewicht/BMI sterk gedaald: van 87/26 (pre-transitie, door zelf-acceptatie kon ik stoppen met 4500kcal/dag, aug 2016) > 73/21.8 (langdurig gemiddelde sinds zelf-acceptatie vanaf dec 2016, dit is door HRT (dec 2017) of SRS (dec 2018) niet langdurig veranderd, direct na SRS zakte ik week of 3 lang naar 70kg)
* vet-massa en spier-massa (geen definiteve data, want slechts 1x bi VUmc BCA test gedaan, jun 2019. Buiten VUmc wordt die test voor zover ik weet niet gedaan)
Mijn gevoel zegt me dat vet-weefsel ongeveer gelijk gebleven is (van vetrol op buik naar wasbord naar vette dijen), en dat mijn spiermassa is afgenomen (armomvang is sterk gedaald, dijbenen nu vooral vet)
Ik heb me vooral gebaseerd op 2 zaken.
Qua vet, keek ik naar buik/zwembandje. Dat is sinds zelf-acceptatie van duidelijk grijpbaar zwembandje naar bijna wasbordje. Ik paste ook net niet meer in 32x34 spijkerbroek, nu glijd ik bijna met gemak in 28x32 spijkerbroek.
Mijn dijbenen en kuiten hebben qua spiermassa heel duidelijk ingeboet (ik had altijd fietsbenen); vooral dijbenen hebben heel veel ingeleverd; dit is nu qua volume en omvang weer bijna gelijk aan pre zelf-acceptatie, maar is nu vooral vetweefsel.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Jer158 schreef: 02 nov 2019, 18:55 - Het aantal trans vrouwen dat aanzienlijk beter gaat presteren na transitie vs. het aantal trans vrouwen dat slechter gaat presteren (relatief ten opzichte van de vrouwen/mannen). Als er daadwerkelijk geen voordeel is, zou je verwachten dat die aantallen grofweg hetzelfde zijn.
Heb je het hier over absoluut betere prestaties (verbeteringen van personal best) of over relatief betere prestaties (prestatiecurve gelijk gebleven maar schaal verandering (oftewel prestaite gelijk gebeleven maar gemeten langs mannen 'middelmatig' en langs vrouwen 'goed')?
Jer158 schreef: 02 nov 2019, 18:55 - Het geringe aantal trans mannen dat uberhaupt aan bod kan komen in de top bij de mannen.
Voor zover ik kan zien - los van eventuele prestaties - zijn transmannen in de sport zwaar ondervertegenwoordigd vergeleken met transvrouwen.

Ik denk dat daar vooral een sociaal component aan de orde is:
Even extreem versimpeld: Aan een jong jochie wordt makkelijker gezegd "ga maar met die bal spelen", terwijl aan het jonge meisje makkelijker wordt gezegd "ga maar met die poppen spelen".
Pas zodra het voor meisjes net zo normaal wordt om te sporten als voor jongens, gaat daar een strukturele verandering in komen.
Jer158 schreef: 02 nov 2019, 18:55Waar ik niet in kan komen, is ontkennen dat trans vrouwen naar alle waarschijnlijkheid wel degelijk een voordeel hebben ten gevolge van hun mannelijke puberteit. Dat vind ik persoonlijk erg naief en doet de zaak m.i. geen goed. Het is geen wonder dat mensen soms denken dat we in een sprookjeswereld leven.
Ik denk niet dat het hier gaat om ontkennen. Ik ontken het in ieder geval niet.
Ik refereer aan gepubliceerde achtergrondinformatie n.a.v. jarenlange onderzoeken die voorafgegaan zijn aan de opgestelde regelgeving door de onafhankelijke en overkoepelende organisaties (met name het IOC, vrijwel alle andere organisaties hebben deze regelgeving overgenomen; het IAAF heeft de regelgeving overgenomen, maar in aangescherpte vorm, om zo hyperandrogynisme en DSD beter te kunnen reguleren).
Zij, IOC en andere wereldwijde sportbonden in navolging, staan daarmee ("testosteron is de grote leveller") haaks op wat er algemeen gedacht wordt.

Waarom zouden zij dit stellen als dit onzin is?
Hebben zij een hidden agenda? Willen ze een absolute minority group tegemoet komen tegenover 'de helft van de bevolking'?
Als extra opmerking: T is wereldwijd een controlled substance (en strikt verboden binnen de sport), maar bij transmannen staan ze het toe.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20210626 »

Ik kan in mijn werk de ervaringen van Lokien onderschrijven , nu 3,5 jaar HRT is er weinig aan de spiermassa veranderd en doe ik nog steeds hetzelfde werk als ik deed en dat is niet licht

Die spiermassa wordt immers regelmatig gemeten in het VU
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Lokien »

In het huidige klimaat binnen de samenleving waarin alles vooraleerst politiek is, heb ik regelmatig gedacht dat het inderdaad een uitvoering kan zijn van een hidden agenda, maar hoe verder ik kwam in mijn hele transitie, hoe meer ik begreep hoe vreselijk veel er nog onbekend is over echt alles mbt transgenders. Eigenlijk is het groepje dat echt deskundig is nog steeds bedroevend klein en ik denk dan ook dat het vooral een gebrek aan kennis is, in combinatie met niet willen discrimineren.

Maar goed, ik krijg echt de kriebels van mensen die het mislukken van hun eigen leven gebruiken om eens even alle smerige taal die ze kennen, uit te gooien over iemand die ze helemaal niet kennen en die toevallig kampioen is geworden en helemaal toevallig transvrouw blijkt, ik wil die helemaal nergens verdedigen. En sowieso, ook als man zul je bij alles echt goed getraind moeten hebben om een kans te maken tegen de beste vrouwen. Gelukkig is ze nog geen 50, maar van bijvoorbeeld Leontien van Moorsel zou ik niet kunnen winnen. Maar ik zou zeker mijn wedstrijdjes gaan winnen.
Maar wat willen ze dan? Dat je als enige vrouw maar bij de mannen gaat? Maargoed, dat wilde ik nog wel gezegd hebben, dat er 5000 mensen zijn geweest die jouw zoete overwinning in een zure willen veranderen, stemt diep triest.

Ik ga later nog in op je andere stuk. Maar dat doe ik apart, anders wordt het zo'n lang verhaal.
The wisest men follow their own direction
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Lokien »

Nou, het lukt me niet om je bericht goed te citeren, en dan mijn eigen opmerkingen erbij te plaatsen. Ik doe het even zo.

De allereerste keer dat ik op dat apparaat bij de VU mocht staan vroeg ik direct of ze dat vaker gingen doen. Ik ben echt een cijferfetisjist en die uitdraaien heb ik allemaal bij elkaar.
Ik ben vanaf zelf-acceptatie gaan afvallen, net als jij :-) Ik woog meestal tussen de 82 en 85 kilo. Ik ben 1.78.
Ik ben vooral sterk dysforisch in mijn vorm, ik ben eerst afgevallen tot 76, voordat ik de huisarts heb gebeld, en zelf ook wel iets zag dat een vrouwenfiguur kon worden. Ik fietste, elke dag, eerst een half uur, later werd dat drie kwartier. Op tempo, maar verder niet snel (22 km), ik snoepte verder ook gewoon niet.
Bijna al mijn vet zat op mijn buik, en ook nu komt het daar als eerste. Evengoed, ik weeg 67 en als ik ergens niet over hoef te klagen is dat vet.
Ik ben in totaal 5 jaar bezig geweest, van zelfacceptatie tot nu. De laatste 2 1/2 jaar met hormonen, vanaf februari met srs.

Ik val heel goed binnen de stelling van Jer. Ik heb vanaf mijn 15e tot een jaar of 20 echt exceptioneel hard gesport. Zaalvoetbal. Steeds explosieve stukjes rennen, en dan trappen tegen een bal. Daar heb ik mijn spieren aan te danken. Ik blonk uit in de shuttle run test. Daarna ben ik goed gaan roken, concertjes, stappen, beetje studeren. Nouja, van alles, maar sporten helemaal nooit meer.

De laatste drie jaar ben ik gaan trainen om fit te worden voor de operatie. Ik heb toen een Tacx fietstrainer gekocht, met toeters en bellen en een hartslagmeter. En een aantal films gekocht, waaronder de Alpe dhuez, die fiets ik vanaf het begin, en vaak. Het eerste half jaar was zonder hormonen, de laatste twee-en-half jaar met hormonen. Ik ben nu 50.

En daar zag ik gewoon rare zaken.
-Mijn hartslag kon ik zonder problemen hoog krijgen tijdens een langdurige inspanning en dat ook lang volhouden. Mijn omslagpunt ligt rond de 185. Met 175 kan ik lang doorgaan. Bij rust gaat mijn hartslag snel naar beneden, en bij matige inspanning niet te snel omhoog. Ik heb een sporthart klaarblijkelijk, en kan mijn conditie zo weer op peil brengen. Die is uit mijn puberteit, dat kan niet anders.
-Het wattage dat ik kon trappen. Dat is in beginsel hard omhoog gegaan, ik voelde mijn oude spieren zich herstellen, maar mijn topwaardes zijn allemaal na begin hrt. En ook een paar na srs. Ik voelde me na een maand verplicht rusten na de operatie echt direct topfit. Hoe belabberd ik me ook voelde direct na de operatie..... De groei in spierkracht is 3 maanden na begin hrt gestopt volgens de machien.
-Ik heb de twee maanden voor mijn srs 6 dagen per week gefietst. Ik ging virtueel door de Pyreneeen vanaf de Middellandse zee naar de Atlantische oceaan. Ik denk dat ik toen op de toppen was van mijn kunnen. Mijn kracht was dezelfde, mijn hartslag ook, alleen kon ik nu ook lang doorgaan en elke dag. Ik denk dat ik mij toen in vrijwel alles had kunnen meten met de persoon die ik veel vroeger was. Dat had ik echt nooit verwacht.

In mijn armen heb ik eigenlijk nooit spieren gehad. Daar is de data ook dezelfde gebleven. In mijn eigen beleving kan ik tegenwoordig minder goed iets tillen dat eigenlijk te zwaar is, dat kon ik vroeger beter.
Mijn benen zijn atletisch en gespierd (ook volgens de VU-test). Als ik mijn spieren span dan voelt het echt hard aan, met een heerlijke zachte rand tegenwoordig, dat wel :-)
Als ik ze vergelijk met de benen van veel slanke sportsters die ik op televisie zie dan lijken ze op die van hun. Dat heeft bij mij nu een paar keer, tot de rare en ook wel gênante situatie geleid dat ik niet zozeer misgendered werd, maar mis-aged. Van achteren lijk ik veel jonger dan ik van voren in mijn gezicht ben. Ik heb nu al een paar keer een "hitsige" twintiger kloppend aan mijn schouder gehad, die zich daarna rotschrok..... De vorm van mijn lichaam is zeker vrouwelijk.

Ik denk dus dat er toch iets is met mijn puberteitsspieren die tot volle bloei zijn gekomen ooit, en die ik nu bijna dagelijks bijhoud, waardoor ik nu sterke vrouwenbenen heb. Ik zou het anders ook niet weten, na mijn puberteit heb ik mijn benen alleen gebruikt om te lopen, in de supermarkt, of te fietsen, naar diezelfde supermarkt. Ik ben pas iets weer gaan doen, 25 jaar later. Eerst rustig, de laatste drie jaar hard. Ik fiets wattages (per k) die getrainde vrouwen ook kunnen wegtrappen. Die hebben dan wel alleen vanaf hun jeugd tot nu, hard gefietst.
Ik heb, gelukkig, tijdens mijn transitie geleerd dat ik niet de enige ben die in transitie gaat. Hetzelfde denk ik hierover, als het voor mij geldt, dan geldt het ook voor meerderen.

Ik zou graag mee doen met onderzoeken hierover. Bij het VU ben ik ook altijd bereid om mee te werken. Of het nu om extra bloed gaat, of om opleidingen van artsen. Verder hou ik me vooral heel erg ver van wedstrijdsport, zeker ook om maar al die hoon te vermijden. Wat dat betreft vind ik je echt erg stoer!
The wisest men follow their own direction
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Anon20200101 »

Dat stoere valt misschien best mee.

Ik zie het ergens als mijn plicht en mijn pay it forward naar de community toe.
Ik snap dondersgoed dat je je van de wedstrijdssport vandaan houdt; dat is jammergenoeg voor transvrouwen en -mannen meer regel dan uitzondering.
En juist daarom - of transvrouwen die in de zwaarst mogelijke divisie gaan spelen om maar te voorkomen dat ze ooit zouden winnen, of zelfs gewoon helemaal stoppen.

Ik was voor mijn transitie in de sport een veel geziene persoon; met vooral 'overwinningen' achter schermen op nationaal, Europees, en wereld niveau; sportief was ik heel anoniem.
Toen begon mijn transitie; mijn daadwerkelijke skills, kracht, resultaten zakten langzaam in (van NL middenmoot in de NL competitie zakte ik naar de onderste regionen in de mixed (ie. mannen) divisie)
Zelfs de gedachte om na mijn transitie anoniem te gaan sporten - terwijl ook mijn werk achter de schermen doorging (zo heb ik iets meer dan 2 jaar het Europese kantoor gedraaid, en ben nu voor de 2e keer bestuurslid op wereldwijd niveau) - was niet eens ondenkbaar; minder dan dat zelfs.

Al ben ik vaak genoeg gevraagd door mensen die mij een paar jaar niet hadden gezien "hey, ben jij toevallig de zus van?"

Natuurlijk kon, wilde, zou ik dit niet anoniem gaan doen, en heb me zo openlijk opgesteld als maar kon (doe ik sowieso in het leven zelf, maar in de sport nog een stukje explicieter; ik heb in mijn verkiezingscampagne eerder dit jaar meerdere malen mijn transgender-zijn aangehaald, en in een 40 minuten podcast interview ivm die verkiezing is er zelfs in een vraag specifiek voor mij geschreven veel aandacht aan besteed.

Dus ja, ben ik mijn transgender-zijn gaan inzetten om voor LGBTQ+ (met name trans mensen) in sport (met name in disc golf) op de bres te gaan staan.
Willens en wetens van mijzelf een schietschijf maken, zodat ik - terwijk ik durf te beweren dat ik dat mentaal aankan - de anderen die wat minder sterk in hun schoenen staan de modder, hoon, ridicule, haat niet te hoeven laten ondergaan.

Ook daarin ben ik door mijn transitie sterker geworden.
Ik durfde vroeger nog niet eens te zeggen wat mijn favoriete band was, nu sta ik met gebalde (maar zwakgeworden ;) ) spieren op de bres voor zij die de kracht (nog niet / niet meer) hebben.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Lokien »

Ik heb helemaal niets met de individuele wedstrijdsport, maar mijn eigen grenzen verleg ik erg graag. Ik heb de grootste moeite met het naast elkaar leggen van prestaties tussen mensen en daar dan een rangschikking aan koppelen. Overigens begrijp ik dat ik hiermee enigszins raar overkom; iemand zien winnen van zichzelf vind ik iets prachtigs om te zien en ik coach graag mensen die dat willen gaan doen. Een wedstrijd winnen van anderen brengt in mijn ogen bijna overal haat en nijd mee. Vooral in de amateursectie van sporten trouwens. Dat heeft direct zijn invloed op mijn humeur.

Mijn allerbeste vriend behoort tegenwoordig tot de hardlooptop van Nederland (50 plus). En het rare is, als hij wint van een gewezen prof, dan wordt ie altijd gefeliciteerd door die profs. Als ie wint van top-amateurs, dan ontvangt ie geen hand, geen felicitatie, alleen maar rotopmerkingen over hoe onterecht het is dat ie heeft gewonnen. Bij hem geeft dat de kick om de volgende keer nog harder te rennen.
Toen ik zelf meedraaide in de top van de damwereld, leerde ik als eerste hoe dammen ook vooral een geestelijk gevecht is, waarbij je veel mag doen om je tegenstander af te leiden. Het dammen kwam pas daarna. Ik ben er toen direct mee gestopt.

Ik blijf je toch stoer vinden. Vooral omdat ik zo goed begrijp dat de transgendercommunity rolmodellen nodig heeft die laten zien hoe het ook kan. Als wij dat met onze leeftijd niet kunnen zijn, dan ben ik bang dat het ook niet meer goed gaat komen. En helaas verander je de wereld niet met fluwelen handschoenen aan.
De paar jaar dat ik in de wachtkamer heb gezeten in de VU, deed het me echt heel veel om vooral de adolescenten te zien, die geen idee hebben waar hun leven naartoe gaat en ondertussen een karrenvracht aan leed met zich mee torsen. Ik ben daarom ook compleet open over mijn situatie geworden, omdat ik weet dat het, al is het maar bij 1 persoon, kan helpen verzachten.

Ik probeer rolmodel te zijn met mijn gezin. Al doet onze zoon niet echt mee, die vindt het allemaal niet echt interessant. Maar mijn vrouw, ons dochtertje en ik, wij zullen altijd uitstralen dat we een hecht gezin zijn en dat je mag zijn wie je bent. We zijn gelukkig met elkaar, en ook met de keuze die ik heb gemaakt. Je hoeft niet iedereen te verliezen, tijdens je transitie. Ik denk dat dat belangrijk is om te weten. Overigens nofi! Ik weet hoe vele gezinnen geworsteld hebben met alle goede bedoelingen erbij, en het toch niet hebben gered.
Overigens maakt het verder niet uit, zodra mijn vrouw heeft verteld over ons, en over hoe wij daarmee omgaan, krijgt ze toch altijd nog als laatste woord "veel sterkte voor jou" toegewenst. En hoewel altijd goedbedoeld, is het natuurlijk veelzeggend; het gaat immers prima met ons en sterkte is iets dat we niet (meer) nodig hebben.
Als we samen over straat lopen, lopen we ook vaak hand-in-hand. We begrijpen dat we dat moeten doen, wat de consequenties ook zijn. Juist wij begrijpen dat, omdat toen we man en vrouw waren het ook de normaalste zaak van de wereld was dat we hand-in-hand liepen.

Ik heb ergens anders op het forum er wel een opmerking over gemaakt. Maar hier past het nu ook wel.
Mijn srs is opgenomen met een 3d-camera, en met de opnames worden artsen over de wereld opgeleid. Des te meer chirurgen, des te kleiner de wachtlijsten.

https://www.amsterdamgenderrounds.com/news/

Van wat ik heb begrepen konden chirurgen hiervoor alleen opgeleid worden door mee te kijken met een operatie. Nu is er eindelijk goede en zichtbare documentatie over hoe zo'n ingreep precies gaat. En voor zover ik weet is het ook wel een klein succes:

https://www.amsterdamgenderrounds.com/#

Op die manier probeer ik ook wat te doen, niet-zichtbaar want dat past mij beter. Hoewel niet-zichtbaar..... mijn vagina gaat de gehele wereld over.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Shonny
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 sep 2016, 14:37
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Shonny »

quote citaat:

"Sinds kort wordt vrou­wen dus niet meer alleen de mond gesnoerd door conservatieve mannen, maar ook door transvrouwen die zwaar beledigd reageren als vrouwen hun recht op gelijke behandeling verdedigen. En door bestuurders, die kennelijk zo doodsbang zijn hun status van progressiviteit te verliezen, dat ze geen moment stilstaan bij de gevolgen van hun beleid voor vrouwen."

Typisch Amerika, in Nederland zou zoiets nooit op die wijze t.a.v. het voorbeeld, kunnen, daar waren al direct 3 werkgroepen over heengegaan met inspraak procedures om uiteindelijk een compromis waar 'iedereen' mee kan 'leven' uit voort gekomen. Het land van de onbegrensde mogelijkheden ooit nu graven ze zich in met een muur en is rechts goed, links of democratisch een mietje, transgenders uit het leger geweerd en nog veel meer individuele verworfde voor je zelf uitkomen in wie je bent door de Trump politiek de kop ingedrukt. Waar Woodstock baanbrekend was als symbolische seksuele openbaring en afzetten tegen politieke ezelsmutsen, weet Trump dit terug te brengen op een kalifaat achtige wijze ... ik negeer dit soort berichten uit de 'States' , schouder ophalend in de zin, van lekker onbelangrijk, typisch iets van daar en waait wel weer over als er een democratische opvolger komt, wij zijn wij, wij zijn geen USA, snap ook niet dat de Volkskrant met zo'n bericht komt, of de redactie daar weet te weinig hoe het hier gaat, laten we het daar maar op houden, storm in glas water, die geen storm was.
Ik ben een mix uit genderqueer, non-binair of genderfluïde, om herkent te worden, maar wil je wel in een vakje geduwd worden? :snooty:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Er rolt een golfje gender-neutraal denken over de oceaan dat vervelende gevolgen kan hebben

Bericht door Vethrvolnir »

ik herrinner me van die trouw column ... dat de schrijfster denkt dat transvrouwen gevaarlijk zijn voor vrouwen. ( waarom? )

kan ze zich niet beter druk maken over de veiligheid van alle vrouwen? inclusief trans vrouwen?

er is veel geweld tegen vrouwen. ook tegen trans vrouwen.

jammer dat ze zo'n column schrijft.
:shock: