Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door KeepzD »

Hoi,

Mijn traject start als het goed is begin komend jaar, ik hoop deze of volgende maand gebeld te worden voor de intake bij het VU.
Zorgt uiteraard wel voor wat vragen voor de zorgverzekering.
Ik weet dat ik voor het traject bij het VU prima af ben met mijn naturapolis, maaarrrrr.... Ik wil graag bij Dr. van Loenen geopereerd worden evt.
Ik heb begrepen dat ik hiervoor een restitutiepolis nodig heb.

- Wanneer moet ik die restitutiepolis afsluiten, zit er een bepaalde wachttijd op voor ze dan alles vergoeden? Bijv. als ik deze in 2021 afsluit, en ik zou in jan/feb/maart ergens geopereerd worden, kijk ik dan nog tegen extra kosten aan?

- Moet ik het bedrag voor de operatie voorschieten, of wordt deze wel rechtstreeks bij de zorgverzekeraar ingediend?

Nu zit ik op dit moment bij Menzis. Zit daar ook nog verschil tussen tussen de zorgverzekeraars?
Forever myself
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door Lise »

je kan per 1 januari van verzekeraar maar ook van verzekering wisselen. dus als je van een normale polis naar een restitutiepolis gaat, gaat dat in per die datum. er is geen wachttijd of verandertijd ofzoiets.

normaal gesproken schiet je bij zorg die niet in het pakket zit inderdaad voor en krijg je het na afloop terug. ik weet niet of dat altijd zo gaat, maar dat moet je makkelijk kunnen navragen bij je dokter. check ook goed wat wel en wat niet vergoed wordt en hoeveel dan.

een restitutiepolis is (bij mijn verzekeraar ten minste) bijna even duur als een naturapolis, en het geeft veel meer vrijheid. als je financiële situatie dat toe laat is het misschien geen gek idee het nu al te doen. het lijkt me ontzettend vervelend als je zou moeten wachten op je polis als je operatie opeens al wel in 2020 zou kunnen..
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door Sander »

Je hoeft Van Loenen niet voor te schieten
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door Vethrvolnir »

ik heb nog nooit iets hoeven voorschieten met zilverenkruis restitutiepolis. alles gaat buiten mij om net als toen ik nog een 'normale' polis had
:shock:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door Vethrvolnir »

als er een rekening betaald moet schrijf zk dat gewoon af van mijn rekening.
:shock:
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door Emma »

Zorg hoeft, als je verzekerd bent, bijna nooit voorgeschoten te worden. De meeste zorgverleners kunnen nagaan of je verzekerd bent en bij wie, zodat de rekening direct bij de verzekeraar ingediend kan worden. Er zijn wat uitzonderingen, maar niets om van wakker te liggen. En zelfs als je voor moet schieten kun je zelf eerst de rekening naar de verzekeraar sturen en de zorgverlener pas betalen als je de declaratie vergoed gekregen hebt. Bij dat laatste moet je alleen oppassen als je vaak geld tekort komt, dat de uitbetaling van de verzekeraar niet een zorgvuldig gecultiveerd gat in je huishoudboekje dicht waardoor je van je ongeoorloofde roodstand bij de bank af bent maar nooit meer de zorgverlener kunt betalen (BTDT)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door KeepzD »

Bedankt voor de reacties!

Ik moest lachen Emma, om je huishoudboekje-gat. :P Gelukkig is dat hier absoluut niet zo, maar een rekening van dik 8000 euro zou ik niet zo neer kunnen leggen, vandaar de vraag.
Ik ga me eens verdiepen verder in de kosten/verschillen :)
Forever myself
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door AnneCeleste »

Hoe zit dat dan eigenlijk met operaties in het buitenland?

De epilatie behandelingen bij 2pass moet ik namelijk wel voorschieten van ZK, en dan gaat het om bedragen die voor mij eigenlijk net te doen zijn om een paar maanden te missen (moet namelijk betalen als ik de afspraak maak, en kan pas declareren ná de behandeling).
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door Emma »

Buitenland moet je over het algemeen wel voorschieten helaas. Die hebben geen toegang tot het systeem van zorgverzekeringen en zo.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Restitutiepolis, hoe zit dat nou?

Bericht door Alice »

En waarvoor is een S2 - E112 formulier geschapen?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie