Interne criticus

Pas ik nou in een hokje of niet?
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Interne criticus

Bericht door Tiffan »

@Simão Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik ben veeeeeeeeeel kritischer naar mezelf dan naar anderen.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Interne criticus

Bericht door Simão »

Tiffan schreef: 28 nov 2019, 15:38 @Simão Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik ben veeeeeeeeeel kritischer naar mezelf dan naar anderen.
En waarom?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Interne criticus

Bericht door Tiffan »

Omdat ik van jongs af aan heb geleerd dat ik niet oké ben zoals ik ben en met mijn perfectionisme probeer ik wel goed genoeg te zijn/worden. Hopend dat ik dan wel de liefde en goedkeuring van anderen waard ben.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Interne criticus

Bericht door Irene_de_Vreede »

Tiffan schreef: 28 nov 2019, 15:52 Omdat ik van jongs af aan heb geleerd dat ik niet oké ben zoals ik ben en met mijn perfectionisme probeer ik wel goed genoeg te zijn/worden. Hopend dat ik dan wel de liefde en goedkeuring van anderen waard ben.
Die valkuil komt me helaas heel erg bekend voor, heeft me weinig goed gedaan en ik heb er nog altijd last van.
Irene
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Interne criticus

Bericht door Simão »

Ik denk dat er niet veel zijn die een perfectionist willen, die zorgen voor enorme stress. Daar staat tegenover dat bijna iedereen mensen accepteert die niet voldoen aan een ideaal.
Het is bovendien niet je taak om mensen tevreden te stellen. Je kunt het toch niet goed doen voor iedereen. Je moet vooral doen waar je blij van wordt. Je hebt maar 1 leven. Richt dat vooral naar jouw zin in en niet naar wat je denkt dat anderen verwachten. Zo trek je ook mensen aan die jouw leuk vinden om wie je bent. Dat zijn de enige die tellen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Interne criticus

Bericht door Tiffan »

Simão schreef: 29 nov 2019, 10:52 Ik denk dat er niet veel zijn die een perfectionist willen
Ik ga er van uit dat je het niet zo bedoelde, zoals het bij me binnenkomt, want de rest van je bericht heeft een aardige toon. Helaas kan ik je goede bedoeling niet voelen omdat ik blijf haken op deze eerste zin. Ik heb namelijk al een slecht zelfbeeld, het gevoel dat ik niet goed genoeg ben, en daar bovenop nog een bergje zelfstigma. Het is voor mij wel pijnlijk als mensen me er dan op wijzen dat ik (ja, onder andere een perfectionist) voor weinig mensen wenselijk ben... Ook al is dat misschien wel zo. Maar misschien bedoelde je het anders?
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Interne criticus

Bericht door Simão »

Wat ik bedoel, is dat men geen perfectionist hoeft te zijn. Dat staat gewoonlijk niet in de lijstjes van eigenschappen die men wenst in een partner.
Waarschijnlijk heb je gewoon een heleboel andere eigenschappen die er wél op staan. Dus waarom zou je het jezelf lastig maken en naar perfectie streven?
Los daarvan: Één eigenschap die sommgen niet aanstaat wil nog niet zeggen dat je als mens veroordeeld of afgedaan wordt.
Ik heb ook eigenschappen die ik liever niet had. Een daarvan is dat ik direct ben, soms buitengewoon taktloos, maar ik heb toch gewoon vrienden...
Je bent als mens meer dan 1 eigenschap, en verschillende mensen kunnen je om verschillende dingen waarderen en sommigen waarderen je om het hele pakket.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Interne criticus

Bericht door Tiffan »

Helaas is het geen keuze. Als het een keuze was, had ik het allang afgezworen. Jaren van therapie hebben me er nog niet van af kunnen brengen. Dus ik probeer nu maar te accepteren dat het niet weggaat, en dat ik mijn hele leven waarschijnlijk moet blijven oefenen en leren omgaan met mijn angst voor falen en afwijzing.

Ik probeer hier niet in de slachtofferrol te stappen. Wel wil ik (ook en misschien nog wel meer voor de meelezers) wat tegenwicht bieden aan de boodschap 'doe maar gewoon zus of zo en dan komt alles goed'. Vaak wordt mij dit verteld, maar zo makkelijk is het soms niet.Veel mensen met bijvoorbeeld PTSS, angststoornissen en/of persoonlijkheidsproblematiek hebben hier chronisch last van, ondanks alles wat ze proberen. De beste therapeuten en medicijnen kunnen hen maar beperkt helpen.

Wellicht gaat het andere (normale?) mensen wel goed af om zoiets 'gewoon' los te laten. Het is vast en zeker goed en lief bedoeld, maar slaat de plank soms mis. Dan kan ik me erg ongezien en onbegrepen voelen.

Ja, zelfs, ironisch genoeg, ongewenst om hoe ik ben.

Maar misschien hebben we het eigenlijk over hetzelfde: zelfacceptatie.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Interne criticus

Bericht door Simão »

Iemand kan ik weet niet waar last van hebben, maar dat wil niet zeggen dat er geen eigenschappen aan je zitten die je zeer aantrekkelijk maken. Het is mogelijk om je focus te verleggen van "ik kan niks" naar "ik kan in elk geval goed..."
Ik wéét dat het mogelijk is om je focus te verleggen. Ik wéét dat je van zelfkritiek naar zelfvertrouwen en zelf liefde kunt gaan. Ik heb het zien gebeuren bij een aantal kinderen en tieners die ik onder mijn hoede heb gehad.
Het is een geestestoestand die je kunt beïnvloeden. Dat zal niet voor iedereen even makkelijk zijn.
Mensen die bekritiseerd worden zullen veel moeilijker zelfvertrouwen opbouwen dan mensen die geprezen worden.
En geprezen worden maar het vervolgens niet geloven helpt dus ook niet, je moet wel het gevoel hebben dat je het verdiend hebt.

Overigens zijn faalangst en angst voor afwijzing deel van een complexer pakket waar niet iedereen die zefkrititisch is last van hoeft te hebben. Sterker nog, zelfkritiek op zich hoeft niet eens hinderlijk te zijn en kan soms positief zijn.
Uiteraard kan iemand die een heel "hinder" pakket heeft, niet zomaar fluitend veranderen.
Maar zelfkritiek op zich, daar valt echt iets aan te doen door zelfvertrouwen te krijgen. Zelfvertrouwen valt op te bouwen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie