progesteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Sandra215
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2017, 17:53
Gender: Transgender

progesteron

Bericht door Sandra215 »

Hallo,

ben 3 jaar aan de hrt. Androcur ben ik sinds 1 jaar gestopt omdat ik er geen goede ervaring mee heb met uitzondering van het feit dat de Androcur bij mij het neveneffect had dat ik prolactine aanmaakte, en er dus melk geproduceerd werd. Geeft een super vrouwelijk gevoel!!!
Ben nu alleen aan de eostrogeen, Lenzetto aangezien de gel bijna niet meer te krijgen is.
Beetje vervelend is dat mn borstgroei 'symbolisch' (AAAA... ) is en voorlopig weiger in 'neppers' te laten inplanten.
Lees hier en daar dat progesteron een oplossing zou bieden. Probleem is oa dat dit in België niet de voorkeur heeft. Iemand ervaring mee?

Sandra
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: progesteron

Bericht door Eva »

In Nederland ook niet (meer), Sandra. Mijn Endo vertelde me onlangs dat het AUMC (v/h VUmc) het onderzoek daarnaar heeft stilgelegd. Desondanks heb ik het weer van haar voorgeschreven gekregen.
Uit ervaring weet ik dat mijn knoppen snel naar de knoppen gaan zonder Progesteron. Ik gebruik al een jaar of vijf Utrogestan, met redelijk resultaat.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Sandra215
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2017, 17:53
Gender: Transgender

Re: progesteron

Bericht door Sandra215 »

Hoi,

dank voor je feedback! vraag is voor mij, is er een echt verschil in borstgroei of niet, of speelt leeftijd hier een rol ? ben inmiddels wel 63...
Misschien genetisch? vrouwen id familie zijn niet bepaald rondborstig!

Sandra
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: progesteron

Bericht door Janice »

nu al stil gelegd? het onderzoek was nog geen eens begonnen een paar maanden terug toen ik er naar informeerde. Krijg jij je progesteron via het aumc eva? en zo ja via welke endo?
Anon20191227
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:43
Gender: Trans MtF

Re: progesteron

Bericht door Anon20191227 »

Dag Sandra,
Ik weet nog toen ik aan mijn endo vroeg om progesteron dat ze antwoordde dat progesteron mijn oestrogeen omlaag zou duwen.
Toch gaf ze het me na lang aandringen.
Ik heb het maar een jaar gebruikt. Ik merkte geen verschil qua borstgroei. Oestrogeen heeft voor mij mijn borsten ontwikkeld tesamen met Androcur. Die Androcur heb ik wel mijn borsten aan te danken gehad moet ik bekennen. Inmiddels neem ik geen Androcur meer omdat ik ook onderdrukking van mijn testosteron heb zonder die Cypro. Mijn endo zei dat ik daarmee een uitzondering ben. Meesten hebben te veel testosteron en moeten absoluut Androcur hebben. Mijn borstgroei is wel snel en fors gegaan. Wel maar het eerste anderhalf jaar. De laatste tweeënhalf jaar heb ik geen groei meer gezien. Schijnt normaal te zijn bij transvrouwen. Implantaten heb ik ook geen nood aan omdat ik tevreden ben met mijn behaalde cup. Toch zou ik je aanraden om eens te gaan informeren bij plastisch chirurgen. Borstvergroting kan tegenwoordig ook met lichaamseigen vet. Je hoeft dan geen silicone in je lichaam. Overigens kan borstvergroting wel natuurlijk ogen als een competent dokter je opereert.
Het is dus niet zo dat het er nep uit zal zien. Het kan heel mooi zijn. Een cis vriendin van mij heeft borstvergroting ondergaan en die ogen gewoon heel natuurlijk hoor.

Om terug te komen op jouw vraag : borstgroei heeft met je genen te maken.
Ook met leeftijd want op latere leeftijd maak je minder groeihormoon aan.
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: progesteron

Bericht door Amber Vlinder »

Dag meiden,
Eva schreef: 18 dec 2019, 14:43 Mijn Endo vertelde me onlangs dat het AUMC (v/h VUmc) het onderzoek daarnaar heeft stilgelegd.
Toen ik op 24 januari mijn endo vroeg over de test met progesteron vertelde ze dat ze het wel gaan onderzoeken, maar zonder proefpersonen.

Groetjes,
Amber
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: progesteron

Bericht door Anon20230219 »

Ik ga deze week beginnen met Progesteron maar via de reguliere kanalen welke er zijn zoals het VU of Haga ziekenhuis die weigeren elke medewerking ondanks je al maanden aangeeft dat je van de Androcur echt problemen krijgt lichamelijk.

Dus hier in Nederland moet je er ook best moeite voor doen het te verkrijgen.
Maar ben nu ruim een maand gestopt en mijn cupje AA is nu echt geslonken dus zodoende dat ik op het middel ga overstappen.
Over 3 maanden gaat de arts dan bekijken of mijn hormoon waarde nog steeds zo goed zijn.

Moet er wel bij zeggen dat ik sinds oktober al begonnen ben met afbouwen van de Androcur om uit te vinden of misschien een kleinere dosering wat minder klachten zou geven maar dat bleef eigenlijk hetzelfde of werd soms erger.
In mijn dagboekje ga ik bijhouden wat deze medicatie voor mij zoal doet.
Leeftijd heeft zeker wel invloed op de borst groei, rond mijn 30ste met hormoon tabletten in de weer geweest maar had er toen veel meer profijt van dan 16 jaar later.

Groetjes,
Lisa
JoannBigCastle
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2014, 14:36
Gender: Trans MtF

Re: progesteron

Bericht door JoannBigCastle »

Ik begrijp niet waarom ziekenhuizen zo moeilijk doen wat betreft progesteron. Er is al genoeg bekend over de positieve effecten van progesteron waaronder het de productie van testosteron remt:

https://academic.oup.com/jcem/article/1 ... 81/5270376

Mijn advies: Doe onderzoek en probeer je huisarts ervan te overtuigen dat ziekenhuizen alleen werken volgens protocollen, en dat er veel anecdotisch bewijs en in de wetenschappelijke literatuur bekend is dat het meerdere positieve effecten heeft.
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: progesteron

Bericht door SuzanneLemm »

Lisa1973 schreef: 26 jan 2020, 20:18 Ik ga deze week beginnen met Progesteron maar via de reguliere kanalen welke er zijn zoals het VU of Haga ziekenhuis die weigeren elke medewerking ondanks je al maanden aangeeft dat je van de Androcur echt problemen krijgt lichamelijk.

Dus hier in Nederland moet je er ook best moeite voor doen het te verkrijgen.
Maar ben nu ruim een maand gestopt en mijn cupje AA is nu echt geslonken dus zodoende dat ik op het middel ga overstappen.
Over 3 maanden gaat de arts dan bekijken of mijn hormoon waarde nog steeds zo goed zijn.

Moet er wel bij zeggen dat ik sinds oktober al begonnen ben met afbouwen van de Androcur om uit te vinden of misschien een kleinere dosering wat minder klachten zou geven maar dat bleef eigenlijk hetzelfde of werd soms erger.
In mijn dagboekje ga ik bijhouden wat deze medicatie voor mij zoal doet.
Leeftijd heeft zeker wel invloed op de borst groei, rond mijn 30ste met hormoon tabletten in de weer geweest maar had er toen veel meer profijt van dan 16 jaar later.

Groetjes,
Lisa
Hi Lisa,
Mag ik vragen wat die klachten waren tgv Androcur ? Heb zelf al 1.5 jaar last van nachtelijk transpireren en een vd opties van endo is stoppen met Androcur.
Groetjes,
Suzanne
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: progesteron

Bericht door Anon20230219 »

SuzanneLemm schreef: 24 mei 2020, 14:09

Hi Lisa,
Mag ik vragen wat die klachten waren tgv Androcur ? Heb zelf al 1.5 jaar last van nachtelijk transpireren en een vd opties van endo is stoppen met Androcur.
Groetjes,
Suzanne
Ik had vooral last van duizeligheid, extreme vermoeidheid en soms erge hoofdpijn.
Op gegeven moment ben ik zelf de dosering nog verder naar beneden gaan schroeven naar 12,5 mg maar dat hielp maar weinig.
In december gestopt omdat ik het lichamelijk gewoon niet meer aan kon.
Januari gestart met progesteron omdat mijn borst volume helemaal weg was.
Had in eerste instantie niet echt het idee dat het werkte maar na 2 maanden gebruik begon de borstvorming weer te herstellen.
Als je er mee stopt dan zou ik het over een langere periode gaan afbouwen, ineens stoppen is mij niet goed bevallen.

Ik moest deze medicatie wel via het Maxima MC laten voorschrijven, het HAGA ziekenhuis wilde mij niet meer verder helpen.

Hoop dat je voldoende geinformeerd ben en anders hoor ik het wel.

Liefs:
Lisa
Plaats reactie