Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Emma »

Inderdaad. Waarom maken we het elkaar zo moeilijk, waarom kunnen we elkaar niet een beetje meer licht in de ogen gunnen? Moeten we nu werkelijk een nieuwsbericht waar best een goede discussie over gevoerd zou kunnen worden gaan sluiten omdat het verzandt in persoonlijke aanvallen en herhalen van non-argumenten van Amerikaanse TERFs? Echt?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Emma »

Overigens, de award voor meest zure opmerking tot nu toe gaat naar Eveliene.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door zuidwest »

Emma schreef: 11 dec 2019, 22:07 Overigens, de award voor meest zure opmerking tot nu toe gaat naar Eveliene.
Als die Award dan een grote zak Napoleon-zuurtjes is ga ik ook mijn best doen om zuur te zijn .... ;)
Die snoepjes zijn te zalig om te kopen, want dan eet ik in een uur een hele zak op.

Maar even serieus. De internet-consultatie van dit wetsvoorstel staat open op de volgende pagina:
https://www.internetconsultatie.nl/wijz ... nggeslacht

Hier kan iedereen dus zijn zegje doen en dat wordt zeker gelezen door de betrokken (wetgevings)ambtenaren. Reageren kan tot 12 februari 2020
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Citizen Erased »

Even los van de ethische discussie: doordat er geen tussenkomst van die deskundige is krijg je nu een 'bedenktijd' van minimaal vier en maximaal twaalf (!) weken voordat je daadwerkelijk iets kunt laten wijzigen, daar waar die deskundigenverklaring voorheen voor de meesten min of meer zat ingebakken in het traject wat ze al volgden, geen enkele extra moeite kostte en voor de enkeling betekende langskomen voor een gesprek en aftikken; in beide gevallen kon je effectief binnen één week na ontvangst van het papiertje al met je nieuwe identiteitsbewijs op de bank zitten.
Ook technisch gezien vind ik dit geen vooruitgang.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Anon20210626 »

Wijziging procedure vermelding geslacht in geboorteakte:
1. De deskundigenverklaring vervalt.
2. Personen van zestien jaar en ouder kunnen terecht bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van hun woonplaats voor een eerste of tweede wijziging.
3. Een volgende wijziging kan via de rechtbank.
4. Ook voor kinderen jonger dan zestien jaar wordt het mogelijk de vermelding van het geslacht te wijzigen. Dit kan via de rechtbank.

Een eerste OF TWEEDE WIJZIGING!!!!!!


Hoe gek moet je het maken ?

En ze verwachten hier geen rare dingen mee?


Het wordt al gekker
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
hildehildehilde
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 apr 2019, 21:16
Gender: Trans MtF
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door hildehildehilde »

Renée schreef: 12 dec 2019, 10:07 Een eerste OF TWEEDE WIJZIGING!!!!!!


Hoe gek moet je het maken ?

En ze verwachten hier geen rare dingen mee?


Het wordt al gekker
Heb je de MvT gelezen? Daarin wordt uitgelegd dat onder het huidige systeem uit een groep van ~2000 mensen precies zes het geslacht op een later moment hebben laten terugwijzigen. In landen met zelfbeschikkingsrecht is er ook "zelden tot nooit" sprake van. Ik denk dat het voorgestelde systeem prima is, fouten hoe weinig ze ook voorkomen moeten hersteld kunnen worden, en als het een terugkerend iets is (3e wijziging) gaat er alsnog wat extra controle overheen via een rechter.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Emma »

Renée schreef: 12 dec 2019, 10:07
Een eerste OF TWEEDE WIJZIGING!!!!!!


Hoe gek moet je het maken ?

En ze verwachten hier geen rare dingen mee?


Het wordt al gekker
Nee hoor, juist niet. Je kunt het 1 keer wijzigen, je kunt je 1 keer bedenken, en daarna is het over en uit, dan ga je maar naar de rechter als je een derde wijziging wilt. En die zal daar ongetwijfeld iets van vinden, nog los van de kosten die je dan moet maken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door AnneCeleste »

Echt vreemde reacties hier af en toe hoor, pfoeh... Waarom zou je het in hemelsnaam zo moeilijk willen maken (of houden)?

Wat mij betreft is dit een fantastische stap in de juiste richting! Op naar informed consent 😃
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door zuidwest »

Het zal wel nog even duren voor het in het parlement behandeld wordt. Ik zie het wetsvoorstel nog niet bij de Kamerstukken staan dus het duurt nog wel even vermoed ik.

Bij de vorige wijziging van het Burgerlijk Wetboek i.v.m. wijziging van geslacht is het wetsvoorstel op 24 augustus 2012 bij de 2e kamer ingediend in de demissionaire periode van het kabinet Rutte I (VVD, CDA, gedoogsteun PVV).
Is het wetsvoorstel op 9 april 2013 in de 2e kamer aangenomen (Ten tijde van Rutte II, dat was VVD, PVDA). In de 2e kamer stemden voor: CDA, VVD, 50PLUS, D66, GroenLinks, PvdA, PvdD en SP.

Is op 16/17 december het wetsvoorstel doorheen de stemming gekomen in de 1e kamer. In de 1e kamer stemden voor: SP, D66, GroenLinks, VVD, PvdA, PvdD, OSF en 50PLUS.

Merk op dat het CDA in de 1e kamer, in tegenstelling tot de 2e kamer, niet voor stemde. Het CDA verzocht in de eerste kamer om een zogenaamde novelle waarbij opgeroepen werd om "verzoekt de regering om zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen drie maanden na aanvaarding van deze motie een reparatiewetsvoorstel in te dienen bij de Staten-Generaal,waarin wordt bepaald dat een verzoek tot wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte moet worden ingediend bij de rechtbank"; oftewel laat alles lekker bij het oude.
Deze motie werd gesteund door leden van PVV, CDA, ChristenUnie, SGP en SP.

(zie parlementaire behandeling )

De wet is vervolgens in werking getreden op 1 juli 2014.

Ik voorzie nu meer problemen om het wetsvoorstel er snel door te krijgen omdat 1) ChristenUnie in de coalitie zit en misschien niet toestaat dat het wetsvoorstel naar de kamer wordt gestuurd of in ieder geval probeert de boel op te houden 2) dit voorstel weer iets verder gaat dan het vorig wetsvoorstel en dus de vraag is hoe het CDA zich in de 2e kamer gaat opstellen en 3) hoe lang houdt deze regering nog stand? Maar dat laatste kan ook wel eens zorgen dat het wetsvoorstel sneller wordt behandeld omdat dan de kamer meestal de regie naar zich toetrekt.

Hoewel nog niet in transitie, maar wel op de wachtlijst voor diagnostiek, verwacht ikzelf dat ik nog gebruik zal maken van de huidige wet om juridisch als vrouw door het leven te gaan.
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Voorstel voor wetswijziging: afschaffing deskundigenverklaring voor geslachtswijziging?

Bericht door Vethrvolnir »

al met al was/is het een mooi gebaar en informed consent ben ik helemaal voor en dit is een vorm van informed consent. helaas is een x blijkbaar vergeten als optie of nog te outlandish gevonden of zoiets vaags. jammer. mogelijk komt het er gewoon doorheen op redelijk snelle wijze. dat zou mooi zijn. en helemaal geen geslachtsregistratie meer was nog mooier geweest. maar whatever. er is progressie zeg maar. en dit gebaar heeft een effect in de maatschappij.
:shock:
Plaats reactie