Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wat maakt iemand man?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
EvaTheOneAndOnly
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2020, 23:21
Gender: Onzeker

Wat maakt iemand man?

Bericht door EvaTheOneAndOnly »

Ik zit na te denken over de vraag wat man of vrouw zijn precies inhoudt. Je kan je mannelijk of vrouwelijk gedragen, maar ik ken genoeg mannen die zich vrouwelijk gedragen en vrouwen die zich mannelijk gedragen zonder dat dat hen minder man of vrouw maakt. Of je kan kleding aandoen die feminien of masculien is, maar er zijn mannen die rokken dragen zonder vrouw te zijn. En dan is er ook nog het concept nonbinair zijn, iets waar ik me mee kan identificeren maar wat ik niet snap.

Maar als er ergens een plek is met mensen die veel hebben nagedacht over man of vrouw zijn, is dat hier. Dus ik zou jullie graag willen vragen: kunnen jullie uitleggen wat in jullie ogen het man zijn of vrouw zijn inhoudt? Of wat die woorden voor jullie betekenen?
Be proud of your place in the universe. It is small, but yet, it is
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door Mr.X »

In min ogen is er onderscheid tussen wat maatschappelijk gezien wordt als man (of vrouw) en wat persoonlijk gezien wordt als man (of vrouw). In de maatschappij hebben we te maken met een soort van gemiddeld maatschappelijk idee van wat een man is. Dus dan kom je al snel uit op de stereotype (macho gestuurde) ideeën van een kerel die weinig emoties toont, zich niet kwetsbaar opstelt en hetero is en z'n vrouw beschermd. Stereotype dus, maar dat stereotype is wel gebaseerd op algemene maatschappelijke ideeën.

Persoonlijk is de definitie een stuk minder scherp. Maar dat kan aan mij liggen.

En oh ja, dan heb je ook nog de biologische definitie.....let's not open up that can of worms.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door Jer158 »

EvaTheOneAndOnly schreef: 23 jan 2020, 20:07Dus ik zou jullie graag willen vragen: kunnen jullie uitleggen wat in jullie ogen het man zijn of vrouw zijn inhoudt? Of wat die woorden voor jullie betekenen?
Weinig.

Man is waar ik me goed bij voelt; vrouw is wat me dysforie geeft. Als kind dacht ik over mezelf als jongetje. In de toekomst zag ik mezelf als opa.

Gender/geslacht is geen politiek statement. Dat ik binair man ben wil niet zeggen dat ik achter genderrollen en -stereotypes sta.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door Marica »

Als ik terugkijk op mijn leven wat 53 jaar man spelen inhield, ben ik blij dat ik eindelijk mijzelf kan zijn, en niet meer hoef te doen alsof.
Het heeft mij ontzettend veel moeite gekost om die mannenrol te spelen, iets wat zover van mijn eigen identiteit afstond. Ik kon er vaak niet meer tegen en verloor mijzelf in drank en drugs, speelde zelfs met de gedachte om mijzelf van het leven te beroven. Maar ik herpakte mijzelf, en dacht, je hebt een mannenlijf, leef als een man. En zo kwam het dat ik mijzelf maar 1 keer in de week 'scheerde', nou ja scheren, eventjes de tondeuse over de kin en klaar. Want gezichtshaar is wel erg mannelijk vond ik, en mijn lange haar werd teruggebracht tot een gemillimeterde coupe. Zo heb ik jaar na jaar geleefd, tot ik er niet meer tegen kon. dat toneelspel moest stoppen, want zo zag ik het, als een toneelrol.

Man zijn. Ik moest een muur optrekken om maar niet als vrouwelijk gezien te worden. Emoties tonen kon echt niet meer, dat was nog het moeilijkste.
Nu laat ik alles maar gaan en snik en snotter er op los, maar toen kon dat echt niet, ik was toch een man?
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door KeepzD »

Man/vrouw zijn. Lastig.
Wat ik vooral aan mezelf merk ik dat ik, net als jij, een complete aversie heb tegen alles wat vrouwelijk is. Ik gruwel van make-up, hakken, extreem hoge stemmetjes die er af en toe opgezet worden, gegiechel enz enz… (dit betekent niet dat het constant een irritatie is trouwens he, geen aanval naar de dames hier... :) )
Wat maakt dan mannelijk?
Gevoelsmatig is wat moeilijker te omschrijven denk ik. Ik voel mij mannelijk, maar niet masculien, zoals wel vaak gedacht wordt. Ik ben nuchter, maar soms ook emotioneel, wat bij een man meestal meer op de achtergrond verdwijnt. Opvoeding kan hierin ook een heel verschil maken. Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit wat het is om man te zijn. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat het goed voelt, toch? :)
Forever myself
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door Marica »

DennisH schreef: 25 jan 2020, 09:47 Man/vrouw zijn. Lastig.
Wat ik vooral aan mezelf merk ik dat ik, net als jij, een complete aversie heb tegen alles wat vrouwelijk is. Ik gruwel van make-up, hakken, extreem hoge stemmetjes die er af en toe opgezet worden, gegiechel enz enz… (dit betekent niet dat het constant een irritatie is trouwens he, geen aanval naar de dames hier... :) )
Wat maakt dan mannelijk?
Gevoelsmatig is wat moeilijker te omschrijven denk ik. Ik voel mij mannelijk, maar niet masculien, zoals wel vaak gedacht wordt. Ik ben nuchter, maar soms ook emotioneel, wat bij een man meestal meer op de achtergrond verdwijnt. Opvoeding kan hierin ook een heel verschil maken. Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit wat het is om man te zijn. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat het goed voelt, toch? :)
Dit ^ Helemaal mee eens. Man zijn voelde nooit goed, vrouw zijn des te beter.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door Jer158 »

Marica schreef: 25 jan 2020, 00:48Man zijn. Ik moest een muur optrekken om maar niet als vrouwelijk gezien te worden. Emoties tonen kon echt niet meer, dat was nog het moeilijkste.
Nu laat ik alles maar gaan en snik en snotter er op los, maar toen kon dat echt niet, ik was toch een man?
Grappig, want dat had ik min of meer andersom. Voordat ik mijn naam en voornaamwoorden veranderde, deed ik juist een boel (onbewuste) moeite om niet als vrouwelijk te worden gezien. Was zelfs ongemakkelijk over een randje paars of een enkele bloem op mijn mannenkleding. Is misschien ook een verschil tussen FTM en MTF. Als FTM kun je vaak vrijwel alles stereotypisch mannelijk doen zonder dat dat raar over wordt opgekeken.

Sinds transitie doe ik veel minder moeilijk over bloemen, roze, etc. Ik ben nog steeds niet flamboyant, maar voel me prima bij dat soort details die toch als vrouwelijk worden gezien. Mensen zien mij namelijk nu makkelijker voor wie ik ben, dus het maakt veel minder uit hoe ik me kleed en gedraag.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door MaviPembe »

Een goede vraag;

Voor mij is het meer het lichamelijke en geestelijke; je gevoel, het denken dat het allemaal samenloopt. Dan noem ik het man of vrouw. Dus niet alleen het lichamelijke of de mentale kant.
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door Vethrvolnir »

extern man is door anderen gezien worden als man
en
intern man is je identificeren met anderen die door anderen als man gezien worden . je niet indentificeren met een vrouwelijk lichaam en hoe dat voelt ook al is het je eigen lijf.
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Wat maakt iemand man?

Bericht door Vethrvolnir »

gerelateerd hieraan een link naar een mooie long read in de New York Times
https://nyti.ms/2tCBpu2
:shock: