Nieuwe chat! Zie dit topic.

Borst ontwikkeling

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Borst ontwikkeling

Bericht door Jillian »

Hoi

Sinds half november ben ik begonnen met de HRT en in de eerste maand gebeurde er niet zoveel in mijn borsten pas tegen eind December begon ik een wat pijnlijk gevoel te ontwikkelen vooral onder de tepels.

Nu heb ik hier gelezen dat de borst ontwikkeling bij ons transgender vrouwen afhankelijk is van je genetische blueprint natuurlijk en leeftijd speelt ook rol heb ik begrepen, zelf ben ik inmiddels al in de vijftig.
Ik las ook dat onderzoek heeft uitgewezen dat slechts een klein deel van de transgender vrouwen daadwerkelijk een bevredigende borst ontwikkeling doorgemaakt.
Overigens verwacht ik zelf ook geen wonderen op dit vlak maar iets meer dan helemaal plat zoals nu zou prettig zijn.

Maar waar ik benieuwd naar ben ... hoe verloopt de borst ontwikkeling als je aan de HRT begint, zoals ik in het begin schreef gebeurde er in het begin niet veel maar ineens was het daar kreeg ik een pijnlijk gevoel onder mijn tepels en werden mijn tepels zeer gevoelig ook begon de tepel omgeving wat op te zetten en de huid wat strakker aan te voelen. Dit hield zo'n week aan maar zakte daarna ook weer af.
Dit patroon heb ik nu drie keer meegemaakt er lijkt wat te gebeuren maar ebt dan ook weer weg.
Afgelopen dagen had ik gevoelige tepels en een wat pijnlijk gevoel daaronder maar sinds de sticker wissel gisteravond ebt het gevoel weer weg.
Is dit een normaal proces of kan het ook te maken hebben met schommelende bloedwaarden?

Jillian
Gebruikersavatar
Denise
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 nov 2015, 11:26
Gender: Vrouw
Locatie: Apeldoorn

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Denise »

Hallo Jilian,
Al vrij snel nadat ik enkele jaren geleden met hrt begonnen mijn borsten zich enigzins te ontwikkelen en nam vooral de gevoeligheid behoorlijk toe,
voor mij ook een duidelijk signaal dat de pleisters hun werk goed deden, de gevoeligheid van vooral de tepels komt en gaat, er is geen vast patroon denk ik, misschien heeft ook te maken met de stemming van de dag, inmiddels heb ik een kleine cup A en meer zal het denk ik ook niet worden, bij alle controle, s zijn mijn bloedwaarden altijd stabiel.

groetjes van Denise.
Geloof wat je zelf denkt dat goed voor je is, niet wat anderen je voorhouden.
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Gauloise »

Bij mij persoonlijk (en ik weet niets of je hier iets aan hebt; ben begonnen met 25 jaar, weet niet of dit uitmaakt) begonnen mijn borsten eigenlijk al binnen 1 week wat gevoeliger te worden. Soms gepaard met 'pijn' (maar nooit echt ondraaglijk zoals sommigen het meemaken/omschrijven) vooral als ik er tegen aankwam of ergens tegen aan liep. Tegen een maand of zes kon ik een soort van een 'schijf' onder de tepel voelen die mettertijd groter werd en ook minder een schijf dan meer een soort 'bol'. De 'pijn' periodes kwamen en gingen, meestal met een maand of twee van die gevoeligheid en ook opgezette, gezwollen tepels (nooit een moment gehad dat ze niet knuppelhard waren; dat is de tijd om te beginnen met bh's want je gaat het echt zien, ook door dikke kleding heen). Deze periodes werden afgewisseld met soms weken van helemaal geen gevoel en dat gaat tot nu toe zo door.

Ik zit nu 19 maanden aan de HRT en zit op een goede A-cup en denk ook eerlijk gezegd niet dat hier nog heel veel meer bij gaat komen. Ook ben ik deels door de HRT en deels door een enorm luie zak te zijn de afgelopen maanden wat aangekomen, wat ik weer kwijt wil, dus ik denk daar gaat dan waarschijnlijk weer een beetje van de cupmaat af. :-(
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door JustMe »

Bij mij is het de eerste paar maanden gevoelig geweest, met af en toe een flinke pijnscheut. Hoe lang dat precies duurde weet ik niet meer. De gevoeligheid begon bij mij ook na ongeveer een week.
Ik ben blijven steken op minder dan een A cup (21 maanden HRT). Dit had ik bereikt na een maand of drie/vier.
Gebruikersavatar
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Amber moon »

Jillian schreef: 30 jan 2020, 18:22Dit hield zo'n week aan maar zakte daarna ook weer af.
Dit patroon heb ik nu drie keer meegemaakt er lijkt wat te gebeuren maar ebt dan ook weer weg.
Afgelopen dagen had ik gevoelige tepels en een wat pijnlijk gevoel daaronder maar sinds de sticker wissel gisteravond ebt het gevoel weer weg.
Is dit een normaal proces of kan het ook te maken hebben met schommelende bloedwaarden?
Dat het gevoel wisselt tussen gevoelig/pijnlijk en dan weer niets, lijkt me normaal, groei gaat meestal in zgn groeispurten. Maar dat het gevormde weefsel ook steeds weg ebt, is ongewoon. Wat neem je van HRT en wat waren je laatste bloedwaarden?
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door JustMe »

Een hoge estradiol waarde kan er voor zorgen dat je vocht vast houdt en tevens kan het gevoeligheid in borsten veroorzaken. Het kan dus inderdaad met schommelende waarden te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Jillian »

Amber moon schreef: 01 feb 2020, 19:28
Jillian schreef: 30 jan 2020, 18:22 Maar dat het gevormde weefsel ook steeds weg ebt, is ongewoon. Wat neem je van HRT en wat waren je laatste bloedwaarden?
Of het echt gevormd weefsel is wat weg ebt dat geloof ik niet.
Ik heb 25 mg spironolacton en en de 100 mg estradiol pleister.
Van de week voor het eerst bloedprikken sinds het begin van de HRT.
Gebruikersavatar
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Jillian »

JustMe schreef: 02 feb 2020, 09:40 Een hoge estradiol waarde kan er voor zorgen dat je vocht vast houdt en tevens kan het gevoeligheid in borsten veroorzaken. Het kan dus inderdaad met schommelende waarden te maken hebben.
Dan ben ik benieuwd wat mijn waarde zal zijn, pas voor het eerst prikken van de week sinds de start van de HRT.
Gebruikersavatar
Denise
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 nov 2015, 11:26
Gender: Vrouw
Locatie: Apeldoorn

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Denise »

Van erg groot belang is ook de waarden van de organen, het eerste jaar van mijn hrt werd er elk kwartaal bloed afgenomen om daar de waarden van vast te stellen, gelukkig waren die steeds heel goed, nu gebeurt dat nog elk jaar, daar hoef ik niet meer voor na de VU maar in het Rijnstate in Arnhem, lekker dichtbij.
Geloof wat je zelf denkt dat goed voor je is, niet wat anderen je voorhouden.
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door MaviPembe »

Dames heel iets anders..

ik zit pas aan het begin van mijn mtf traject. Ik wacht op een oproep van de psycholoog. Ik kreeg een folder over hormonen. Daarin zijn 2 hormonen vermeld; oestradiol en cyproteronacetaat. Oestradiol is verantwoordelijk voor de borstgroei. Ik begreep dat ik die hormonen me hele leven moet slikken na de srs operatie. Maar ik zit niet te wachten op de groeinde(grote) borsten, bh's enz. Omdat ik niet gewend ben. Ik weet dat dit raar klinkt maar zo is het bij me. Misschien dat ik ooit wel gewend kan raken.
Herkennen jullie dit ook bij jullie? Of in jullie omgeving? Hoe heb je dit aangepakt?