17-BETA-OESTRADIOL levels

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Plaats reactie
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Elise »

Even een vraag. Bij het vumc heb ik laatst bloed laten prikken.

Bij de uitslagen staat de standaard range van waarden als man (12 - 136 pmol/L). Maar het vumc vermeldt niet wat de bovengrens is wanneer je wel in transitie bent. Weet iemand hier wat de bovengrens is als MtF?
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Amber moon »

Die bovengrens is nergens vastgelegd denk ik. Je zou naar de referentie voor vrouwen moeten kijken, en dan zegt wikipedia dat waarden > 1000ng/L (of 3700 pmol/L) enkel voorkomen bij zwangerschap. Waarschijnlijk is dit niet het geval bij jou ( ;) ), dus lijkt me alles onder deze waarden geen probleem.
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door marianne »

Over het algemeen zijn ze snel tevreden bij het VU met een onderwaarde van 140, 160 pmol/L , terwijl veel transvrouwen dit ongeveer al als 0 meting hebben.
De bovenwaarde is nogal aan discussie onderhevig, boen de 400 pmol/L wordt door het VU als hoog gezien,
Bij nog hogere waarden neemt het risico op bv trombose aanzienlijk toe,
Let goed op de grootheid waarin het wordt uitgedrukt, pmol/L , in Molen, picomol per liter, De andere waarden in ngram/liter , hiermee krijge e andere cijfers , die niet vergelijkbaar zijn, om het te kunnen omrekenen moet je het molecuulgewicht weten van oestradiol. lang geleden geleerd met scheikunde.
in Nederland wordt meestal in molen gerekend, nmol/L
Marianne
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Amber moon »

marianne schreef: 01 feb 2020, 20:16 Over het algemeen zijn ze snel tevreden bij het VU met een onderwaarde van 140, 160 pmol/L , terwijl veel transvrouwen dit ongeveer al als 0 meting hebben.
De bovenwaarde is nogal aan discussie onderhevig, boen de 400 pmol/L wordt door het VU als hoog gezien,
Bij nog hogere waarden neemt het risico op bv trombose aanzienlijk toe,
Let goed op de grootheid waarin het wordt uitgedrukt, pmol/L , in Molen, picomol per liter, De andere waarden in ngram/liter , hiermee krijge e andere cijfers , die niet vergelijkbaar zijn, om het te kunnen omrekenen moet je het molecuulgewicht weten van oestradiol. lang geleden geleerd met scheikunde.
in Nederland wordt meestal in molen gerekend, nmol/L
Marianne
Een handige online tool: http://unitslab.com/node/113
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Elise »

marianne schreef: 01 feb 2020, 20:16
De bovenwaarde is nogal aan discussie onderhevig, boen de 400 pmol/L wordt door het VU als hoog gezien,
Bij nog hogere waarden neemt het risico op bv trombose aanzienlijk toe,
Dankjulliewel voor de uitleg. Ik zit nu op 480 pmol/L . Dit leek me aan de erg hoge kant. MIsschien toch maar even contact opnemen met het vumc dan?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Emma »

Nee hoor, het zijn allemaal momentopnamen. Met 480 loop je normaal gesproken geen (extra) risico. VUmc beweegt ook wel mee de laatste tijd, als het echt langdurig te hoog is hoor je dat bij je volgende bezoek wel.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Elise »

Emma schreef: 02 feb 2020, 14:43 Nee hoor, het zijn allemaal momentopnamen. Met 480 loop je normaal gesproken geen (extra) risico. VUmc beweegt ook wel mee de laatste tijd, als het echt langdurig te hoog is hoor je dat bij je volgende bezoek wel.
Dank je Emma voor je reactie. Dat stelt me dan weer een beetje gerust. Het vumc zegt tegenwoordig dat ze na de bloedafname alleen nog maar een belafspraak maken als er iets niet goed is. Maar ik merk dat ik zelf dan snel denk: "ze zullen toch niet vergeten zijn mijn waardes te checken".
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Amber moon »

Elise schreef: 02 feb 2020, 14:11 Dankjulliewel voor de uitleg. Ik zit nu op 480 pmol/L . Dit leek me aan de erg hoge kant. MIsschien toch maar even contact opnemen met het vumc dan?
hoeveel dagen na het aanbrengen van je pleister had je de bloedprik? Dat heeft mogelijks invloed op de waarde. Naar het einde toe, als je pleister wat is uitgewerkt, zal de waarde wel lager liggen. Maar ok, 480 pmol/L is sowieso niet te hoog hoor. Bij hogere waarden dan 1500 pmol/L, kan je je eventueel eens vragen stellen, maar dan nog

edit: ik zie net dat ik ook op TG-Belgie heb geantwoord op je vraag :icon-wink:
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: 17-BETA-OESTRADIOL levels

Bericht door Elise »

Amber moon schreef: 02 feb 2020, 15:23
hoeveel dagen na het aanbrengen van je pleister had je de bloedprik? Dat heeft mogelijks invloed op de waarde. Naar het einde toe, als je pleister wat is uitgewerkt, zal de waarde wel lager liggen. Maar ok, 480 pmol/L is sowieso niet te hoog hoor. Bij hogere waarden dan 1500 pmol/L, kan je je eventueel eens vragen stellen, maar dan nog
Even in mijn agenda kijken. Ik heb woensdag avond mijn pleister geplakt, en de dag erna rond 15:00 was de bloed afname. Dus je theorie zou kunnen kloppen.
Amber moon schreef: 02 feb 2020, 15:23 edit: ik zie net dat ik ook op TG-Belgie heb geantwoord op je vraag :icon-wink:
Wederom bedankt voor je hulp! ;)
Plaats reactie