Nieuwe chat! Zie dit topic.

Haar knippen > FtM

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Haar knippen > FtM

Bericht door Caelan »

Vraagje aan de mensen die hun haar af hebben geknipt in hun transitie.

Hoe voelde het toen je het gedaan had?

In eerste instantie wilde ik namelijk mijn lange haar houden, heb het laatst een stuk korter geknipt omdat het echt moest, maar ik kwam de laatste tijd een paar keer hele vette kapsels bij een aantal mannen tegen die me ook wel wat lijken. De stap om dat te doen is alleen wat eng als je je hele leven lang haar hebt gehad. Opgroeien met langharige mannen doet dat met je :P

Maar goed, nu is dus mijn vraag: hoe voelde het toen je dat gedaan had en hoe ben je tot die stap gekomen? Kan me best voorstellen dat meer mensen het, net als ik, ietwat eng vonden/vinden.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Jer158 »

Ik ben 3x van heel lang naar kort gegaan (met 5, 12, en 22). De laatste keer was echt puur met het doel om beter te passen. Kort haar zorgt er toch voor dat de "default" gendering naar man gaat ipv naar vrouw, zoals met lang haar. Zodra je een tijdje aan de hormonen zit, kun je je weer meer veroorloven zonder dat het ten koste gaat van passen.

Overigens is er zoiets als een "sweet spot" voor passen. Te kort doet je gezicht er juist weer vrouwelijker (of jonger uitzien).

Waarom vind je het eng? Ben je bang dat je er spijt van gaat krijgen?
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Jer158 »

Hoe voelde me ik toen ik het gedaan had? Goed! (Die keer met 22, i.i.g., toen het duidelijk geen vrouwelijk kapsel was.) Ik werd gelijk de rest van de dag goed gegenderd. Wel zag ik er opeens jaren jonger uit (van 18/19 naar 14, op zijn best), en dat was met een redelijk gunstig kapsel. Je moet geen kapper hebben die er een "leuk" kort vrouwelijk kapsel van maakt, want dan ben je verder van huis.

EDIT: Ik ben trouwens naar een LGBT kapper geweest, zodat ik mezelf gewoon kon outen en vragen om een kapsel dat zou helpen bij passen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Caelan »

Jer158 schreef: 01 feb 2020, 23:11 Ik ben 3x van heel lang naar kort gegaan (met 5, 12, en 22). De laatste keer was echt puur met het doel om beter te passen. Kort haar zorgt er toch voor dat de "default" gendering naar man gaat ipv naar vrouw, zoals met lang haar. Zodra je een tijdje aan de hormonen zit, kun je je weer meer veroorloven zonder dat het ten koste gaat van passen.

Overigens is er zoiets als een "sweet spot" voor passen. Te kort doet je gezicht er juist weer vrouwelijker (of jonger uitzien).

Waarom vind je het eng? Ben je bang dat je er spijt van gaat krijgen?
Bedankt voor jouw reactie! Heb ik heel veel aan.

Ik denk dat ik het eng vind, omdat ik ten eerste altijd lang haar heb gehad en ten tweede misschien toch een beetje bang ben voor wat de buitenwereld gaat zeggen. Ik trek me daar normaal weinig van aan, maar je haar is wel iets dat behoorlijk opvalt... Haha.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door AJpoekie »

Mijn eerste korte kapsels was nog redelijk vrouwelijk, maar dat liet ik telkens wat korter knippen, totdat het er mannelijker uit zag.
Kwam ook, omdat ik toen nog niet uit de kast was als transgender, dus ging gewoon op een dag naar de kapper, kwam met kort (vrouwen)kapsel terug en daar kreeg mijn ma al een hartaanval van... Anyway, daarna steeds iets korter, dat viel ze wel op maar dan zei ik gewoon "ja dan hoef ik niet zo vaak terug". Ik weet al dat het korte vrouwelijke een verademing was! Voelde me echt 100x beter, hoewel eerst bang voor reacties van anderen. Het beeld dat ik in de spiegel zag klopte steeds meer met hoe ik me voelde.. Ik begreep er niks van, omdat ik nog niet helemaal voor mezelf had geaccepteerd dat ik wellicht trans was. Toen ik het steeds iets korter liet knippen naar een mannelijk kapsel voelde ik me NOG BETER en omdat het al kort was keken mensen niet meer zo raar op eigenlijk (omdat het bij mij allemaal geleidelijk ging). En de euforie die ik voelde, was duidelijk een teken dat ik qua transitie de goede richting op ging.. Gewoon, naar je gezicht kijken in de spiegel en dan denken: ja dit ben ik.
I.p.v jarenlang "oké hier moet ik het maar mee doen". xD
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Caelan »

AJpoekie schreef: 02 feb 2020, 11:38 Mijn eerste korte kapsels was nog redelijk vrouwelijk, maar dat liet ik telkens wat korter knippen, totdat het er mannelijker uit zag.
Kwam ook, omdat ik toen nog niet uit de kast was als transgender, dus ging gewoon op een dag naar de kapper, kwam met kort (vrouwen)kapsel terug en daar kreeg mijn ma al een hartaanval van... Anyway, daarna steeds iets korter, dat viel ze wel op maar dan zei ik gewoon "ja dan hoef ik niet zo vaak terug". Ik weet al dat het korte vrouwelijke een verademing was! Voelde me echt 100x beter, hoewel eerst bang voor reacties van anderen. Het beeld dat ik in de spiegel zag klopte steeds meer met hoe ik me voelde.. Ik begreep er niks van, omdat ik nog niet helemaal voor mezelf had geaccepteerd dat ik wellicht trans was. Toen ik het steeds iets korter liet knippen naar een mannelijk kapsel voelde ik me NOG BETER en omdat het al kort was keken mensen niet meer zo raar op eigenlijk (omdat het bij mij allemaal geleidelijk ging). En de euforie die ik voelde, was duidelijk een teken dat ik qua transitie de goede richting op ging.. Gewoon, naar je gezicht kijken in de spiegel en dan denken: ja dit ben ik.
I.p.v jarenlang "oké hier moet ik het maar mee doen". xD
Ik was inderdaad ook van plan om het steeds een stukje korter te knippen, hoewel ik het echt nog nooit echt kort heb gehad dus ik denk dat dat gewoon het enge is? Maar ik wil het wel, daar niet van, alleen de stap om het te doen is gewoon lastig. Terwijl het gewoon weer terug kan groeien, lol.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Matijs »

Ik had net als jij heel mijn leven lang haar gehad. Ik had gewoon het lef niet om iets aan mezelf te veranderen, ook al wilde ik het wel. Als ik hetzelfde bleef, konden mensen er ook niks van zeggen.

Op een gegeven moment wilde ik niet meer doen alsof ik iemand anders was. Omdat ik in mijn hoofd mezelf (of de persoon die ik wilde zijn) wel altijd met kort haar zag, besloot ik om dat lange haar eraf te knippen. Ik was het echt zat, het zat voortaan in de weg. In de maanden voordat ik naar kapper ging, bond ik voortaan vast in een staart of verborg ik het onder een pet.

Ik vond het ook reuzespannend. Allereerst was ik bang dat het me niet zou staan. Ik plakte daarom 'korte' heren- en unisexkapsels op mijn hoofd om zo in te kunnen schatten wat bij mij zou passen. Een aantal foto's nam ik mee naar een kapsalon (wel van vrouwen, mannen durfde ik nog niet) en vroeg aan hen of dat bij mij zou staan. Zij dachten van wel. In een vakantie van twee weken ging ik terug en liet toen mijn haren kort knippen (unisexkapsel). Ik koos voor een vakantie, zodat ik eerst tijd had om er zelf aan te wennen.

Dat gevoel toen ik het lange haar eraf ging, is bijna niet te beschrijven. Ik was zo blij. Totaal geen spijt. Ik zag eindelijk mezelf in de spiegel. Sindsdien hoeft mijn hoofd ook niet meer te raden hoe ik eruit zou zien of hoe ik eruit wil zien.

Het moeilijkste vond ik wel om het kapsel aan anderen te laten zien. Zoals je al zei, het valt op. Maar van de andere kant dacht ik ook: fck it, dit is hoe ik eruit wil zien, dit ben ik, en anderen moeten het maar accepteren.

Ik merk dat ik meer zelfvertrouwen heb sindsdien. Ik voel me minder kwetsbaar. Ik voel me sterker.
###
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Caelan »

Chivan schreef: 02 feb 2020, 16:40 Ik had net als jij heel mijn leven lang haar gehad. Ik had gewoon het lef niet om iets aan mezelf te veranderen, ook al wilde ik het wel. Als ik hetzelfde bleef, konden mensen er ook niks van zeggen.

Op een gegeven moment wilde ik niet meer doen alsof ik iemand anders was. Omdat ik in mijn hoofd mezelf (of de persoon die ik wilde zijn) wel altijd met kort haar zag, besloot ik om dat lange haar eraf te knippen. Ik was het echt zat, het zat voortaan in de weg. In de maanden voordat ik naar kapper ging, bond ik voortaan vast in een staart of verborg ik het onder een pet.

Ik vond het ook reuzespannend. Allereerst was ik bang dat het me niet zou staan. Ik plakte daarom 'korte' heren- en unisexkapsels op mijn hoofd om zo in te kunnen schatten wat bij mij zou passen. Een aantal foto's nam ik mee naar een kapsalon (wel van vrouwen, mannen durfde ik nog niet) en vroeg aan hen of dat bij mij zou staan. Zij dachten van wel. In een vakantie van twee weken ging ik terug en liet toen mijn haren kort knippen (unisexkapsel). Ik koos voor een vakantie, zodat ik eerst tijd had om er zelf aan te wennen.

Dat gevoel toen ik het lange haar eraf ging, is bijna niet te beschrijven. Ik was zo blij. Totaal geen spijt. Ik zag eindelijk mezelf in de spiegel. Sindsdien hoeft mijn hoofd ook niet meer te raden hoe ik eruit zou zien of hoe ik eruit wil zien.

Het moeilijkste vond ik wel om het kapsel aan anderen te laten zien. Zoals je al zei, het valt op. Maar van de andere kant dacht ik ook: fck it, dit is hoe ik eruit wil zien, dit ben ik, en anderen moeten het maar accepteren.

Ik merk dat ik meer zelfvertrouwen heb sindsdien. Ik voel me minder kwetsbaar. Ik voel me sterker.
Wat heb je dit duidelijk en fijn beschreven - dank daarvoor! Het is lastig om jezelf zo voor je te zien, hoewel ik wel inderdaad met van die apps bepaalde kapsels op mijn hoofd heb geplakt. Wat ik ook vaak doe is een capuchon op, zodat ik mijn haar niet zo overduidelijk zie. Aan de ene kant vind ik mijn haar namelijk helemaal niet storend hoe het nu is, zeker omdat het een stuk korter is (maar ik had het ook echt heel lang!) en ik vraag me vooral af of dit niet gewoon mezelf is die heel veilig doet, omdat dit is wat ik gewend ben. Net als wat jij een beetje hebt beschreven. Die "fck it" mentaliteit heb ik deels wel, deels nog niet. Het zou inderdaad een stuk makkelijker zijn om dat in een vakantie te doen.

Denk jij dat het makkelijker is om telkens een stukje korter te doen, of juist gewoon in een keer eraf?
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door AydenS »

Ik heb mijn lange haar 2 jaar geleden abrupt laten knippen, met undercut aan de onderkant en zijkanten en dan bovenop langer, eigenlijk wat alle mannen zo'n beetje hadden in die tijd. Wat een verademing was dat!
Ik had een foto meegenomen en ze heeft het precies geknipt zoals ik wilde.
Ik ben expres bij Kinki kappers gegaan, omdat zij altijd wel een uitdaging aandurven en eigenlijk nergens van opkijken. Nu ik er aan terug denk is het de beste beslissing die ik heb genomen. Zo'n bevrijding!
Sindsdien is het niet meer lang geweest hahaha.

Mocht je het aandurven zou ik het je absoluut aanraden, het groeit sowieso weer snel aan.
Gebruikersavatar
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door AydenS »

Overigens kreeg ik alleen maar goede reacties op mijn nieuwe kapsel. Ik kreeg voornamelijk te horen dat het zo veel meer bij me paste en nu kunnen collega's me niet meer voorstellen met lang haar. :dance: