Nieuwe chat! Zie dit topic.

Borst ontwikkeling

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Irene_de_Vreede »

Van de Andro krijg je ook borstgroei hoor, dat is de hoofdreden dat velen na de operatie, wanneer ze stoppen met Andro, de borsten achteruit gaan.
Overigens herken ik het gevoel van geen borsten willen niet.
Irene
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Marica »

Ik had al wat borstgroei door pillen uit Thailand, zeg een goede cup A. Nu aan de hrt begonnen ze pijnlijk te worden en flink te groeien zodat het nu een cup B is.

De gevoeligheid is nu voor %95 weg en ben ik voor nu erg tevreden met mijn eigen buste.

Maar een vriendin vond een cup D erg goed bij mijn lijf passen. Ik had toen cup D protheses.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Lise »

MaviPembe schreef: 06 feb 2020, 20:56 Dames heel iets anders..

ik zit pas aan het begin van mijn mtf traject. Ik wacht op een oproep van de psycholoog. Ik kreeg een folder over hormonen. Daarin zijn 2 hormonen vermeld; oestradiol en cyproteronacetaat. Oestradiol is verantwoordelijk voor de borstgroei. Ik begreep dat ik die hormonen me hele leven moet slikken na de srs operatie. Maar ik zit niet te wachten op de groeinde(grote) borsten, bh's enz. Omdat ik niet gewend ben. Ik weet dat dit raar klinkt maar zo is het bij me. Misschien dat ik ooit wel gewend kan raken.
Herkennen jullie dit ook bij jullie? Of in jullie omgeving? Hoe heb je dit aangepakt?
Ik herken het een beetje. Wat borstgroei lijkt me heel fijn (en kijk ik best wel naar uit), maar een grote cup lijkt me vooral erg onwennig en niet bij de rest van mijn lichaam passen. Helaas (of misschien voor ons gelukkig?) valt borstgroei door HRT bij transvrouwen vaak erg tegen, dus de vraag is of je je daar echt zorgen over moet maken.
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door MaviPembe »

Lise schreef: 07 feb 2020, 19:23
time=1581019002 schreef:

Ik herken het een beetje. Wat borstgroei lijkt me heel fijn (en kijk ik best wel naar uit), maar een grote cup lijkt me vooral erg onwennig en niet bij de rest van mijn lichaam passen. Helaas (of misschien voor ons gelukkig?) valt borstgroei door HRT bij transvrouwen vaak erg tegen, dus de vraag is of je je daar echt zorgen over moet maken.
Door hier ervaringen van andere leden te lezen probeer ik mijn gedachte te veranderen en mezelf klaar te maken daarop. Dat cup maten lijkt me moeilijk te visualiseren. ;)
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Borst ontwikkeling

Bericht door Irisaperture »

Jillian schreef: 30 jan 2020, 18:22 Maar waar ik benieuwd naar ben ... hoe verloopt de borst ontwikkeling als je aan de HRT begint, zoals ik in het begin schreef gebeurde er in het begin niet veel maar ineens was het daar kreeg ik een pijnlijk gevoel onder mijn tepels en werden mijn tepels zeer gevoelig ook begon de tepel omgeving wat op te zetten en de huid wat strakker aan te voelen. Dit hield zo'n week aan maar zakte daarna ook weer af.
Dit patroon heb ik nu drie keer meegemaakt er lijkt wat te gebeuren maar ebt dan ook weer weg.
Afgelopen dagen had ik gevoelige tepels en een wat pijnlijk gevoel daaronder maar sinds de sticker wissel gisteravond ebt het gevoel weer weg.
Is dit een normaal proces of kan het ook te maken hebben met schommelende bloedwaarden?

Jillian
Voor wat betreft de snelheid na het starten met de hormoontherapie denk ik dat er weinig "standaard" tijden zijn waarin de meeste mensen iets zullen merken.
Ik ben zelf met alleen AndroCur (Cypro) begonnen voor 4 maanden, en herkende de opgezette melkklieren die ik daar na ongeveer een maand door kreeg onmiddellijk van de periode toen in mijn jongenspuberteit de hormoonhuishouding dusdanig overhoop geschopt werd dat ik daar toen ook last van kreeg (dat voelt als een schijfvormige zwelling achter de tepel en is zeer gevoelig).

2-3 dagen na het plakken van de eerste pleister (systen100, met 50mg cypro die ik toen al 4 maanden gebruikte) kreeg ik hele heftige groeipijnen en werd daar vooral op geattendeerd omdat ik me om wilde draaien in bed en met m'n linkerborst het matras raakte en dat zo godsgruwelijk pijnlijk was dat ik de hele boel bij elkaar heb liggen vloeken.
Nu ben ik op estradiolpilletjes van 2mg overgestapt (noodgedwongen) waarvan ik er 's ochtends 1 en 's avonds 1 neem en van tijd tot tijd zijn er nog momenten waarop ik net als met de pleisters zeer felle steken ervaar in mijn borsten (tot het punt dat ik grandioos loop te vloeken en het liefst de kleding die ik draag even van het pijnlijke deel van mijn lijf houd, als dat mogelijk is).
Ik zou zelf wel eens proberen te onderzoeken hoe het beeld er in 1 maand, bijvoorbeeld per week uitziet.
Bij mij daalt mijn estradiol om ongeveer de 28 dagen vrij sterk en krijg dan last van allerlei ongesteldheids-achtige verschijnselen, waaronder vaak vrij pijnlijke borsten, stemmingswisselingen, maar vooral de laatste paar keren overgevoelig raken voor bepaalde geuren (rauw gehakt, bah) tot het punt dat ik daar bijna van moet overgeven, en de laatste 4-5 keer ook heftige buikkrampen.

Toevallig werd ik tijdens een periode waarin ik me ontzettend beroerd voelde geprikt en mijn estradiol was op dat moment toen ongeveer 3,5 keer zo laag als de waargenomen spiegel na de eerste maand aan de hormonen.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"