Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vertellen aan collega's?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Vertellen aan collega's?

Bericht door Caelan »

Hoe hebben jullie aan je collega's verteld over je situatie?

Zelf werk ik voor een groot overheidsbedrijf en dat betekent dat mijn afdeling heel veel medewerkers kent die mijn collega's zijn. Er zijn een paar collega's waar ik goed mee om ga, maar ik vind het eng om het aan hen te vertellen. Ik ben sinds ik hier werk eigenlijk altijd wel 'mannelijk' geweest qua kleding, dus ze kennen me niet anders. Toch denk ik dat het heel anders voor de meeste gaat zijn om dit van mij te weten.

Ik zou natuurlijk kunnen beginnen met mijn manager het vertellen - zij is wel een persoon waar ik gemakkelijk mee praat.

Iemand tips of ervaringen?
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Beginnen met je direct leidinggevende of met de HR-afdeling lijkt mij een goede stap.
Irene
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door anna_ »

kan je helaas nog niet helpen...die uitdaging heb ik ook nog voor de boeg...en vind dat misschien wel de meest spannende "hobbel" nog

hoop voor je dat het soepel verloopt maar snap heel goed dat je het eng vind.
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Caelan »

anna_ schreef: 10 feb 2020, 12:19 kan je helaas nog niet helpen...die uitdaging heb ik ook nog voor de boeg...en vind dat misschien wel de meest spannende "hobbel" nog

hoop voor je dat het soepel verloopt maar snap heel goed dat je het eng vind.
Ja, dat is het ook inderdaad. Jij ook heel veel succes! Hoop dat het ook voor jou soepel gaat verlopen.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
monique fisher
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 15:27
Gender: Trans MtF

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door monique fisher »

Cealan, je zegt dat je bij de overheid werkt, heb je al binnen je organisatie rond gekeken of er geen orgaan is die je kan helpen. De overheid heeft een actief beleid om ook minderheden aan te nemen en wil een positief genderbeleid voeren daar horen ook transgenders bij. Als er zo’n orgaan bestaat binnen jouw organisatie bestaan dan kunnen zij jou helpen en begeleiden in een gesprek met je leidinggevende. En van daaruit ligt de weg vrij om je collega’s in te lichten. Zij kunnen je ook helpen bij gevallen van “mogelijke” discriminatie. Veel succes en geluk.

Liefs Monique
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door MaviPembe »

Daar heb ik ook nog geen ervaring mee maar begin met kleine stapjes. Bijvoorbeeld eerst met je leidinggevende en daarna met je collega's met wie je allemaal goed mee overweg kan.

En vooral niet iedereen hoeft dit te weten, vind ik.
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Caelan »

monique fisher schreef: 10 feb 2020, 21:13 Cealan, je zegt dat je bij de overheid werkt, heb je al binnen je organisatie rond gekeken of er geen orgaan is die je kan helpen. De overheid heeft een actief beleid om ook minderheden aan te nemen en wil een positief genderbeleid voeren daar horen ook transgenders bij. Als er zo’n orgaan bestaat binnen jouw organisatie bestaan dan kunnen zij jou helpen en begeleiden in een gesprek met je leidinggevende. En van daaruit ligt de weg vrij om je collega’s in te lichten. Zij kunnen je ook helpen bij gevallen van “mogelijke” discriminatie. Veel succes en geluk.

Liefs Monique
Hoi Monique,

Klopt! Dat was ik vergeten. Wij hebben een “roze” orgaan voor HLBTQ medewerkers. Dankjewel voor de tip!
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Marica »

Vertel het eerst aan je leidingevende, dan aan je collega's die dicht bij je staan, zodat je misschien geen lacherige reacties krijgt. Geintje moet kunnen, reageer daar niet te sterk op is mijn ervaring in een keet met 24 bouwvakkers toen ik mijn MtF kenbaar maakte, en daar als Marica weer op de hijskraan klom.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Matijs »

Ik vond dat ik het eerst aan mijn leidinggevende moest vertellen en dat heb ik ook gedaan. Het is namelijk wel handig als je leidinggevende achter je staat.

Daarna heb ik ervoor gekozen om de rest van het team na een vergadering in te lichten. Dat leek me makkelijker dan iedereen apart te nemen. Ik wilde er ook gauw vanaf zijn.
###
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Caelan »

Chivan schreef: 11 feb 2020, 19:17 Ik vond dat ik het eerst aan mijn leidinggevende moest vertellen en dat heb ik ook gedaan. Het is namelijk wel handig als je leidinggevende achter je staat.

Daarna heb ik ervoor gekozen om de rest van het team na een vergadering in te lichten. Dat leek me makkelijker dan iedereen apart te nemen. Ik wilde er ook gauw vanaf zijn.
Slim ja! Ik denk dat ik ga voor eerst mijn leidinggevende (moet ik alleen kijken bij wie, want ik heb er meerdere en wil even kijken welke het fijnst is). Mijn huidige leidinggevende is er wel maar tijdelijk, dus weet niet of het handig is om het eerst bij haar te doen. Misschien doe ik het wel bij mijn vorige leidinggevende, want die wordt weer mijn leidinggevende als mijn huidige weer weggaat.

Daarna aan collega's die dichtbij me staan en daarna wellicht iedereen, maar dat bekijk ik dan wel. Eerst maar eens bij het begin beginnen.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."