Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vertellen aan collega's?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Chivan schreef: 11 feb 2020, 19:17 Ik vond dat ik het eerst aan mijn leidinggevende moest vertellen en dat heb ik ook gedaan. Het is namelijk wel handig als je leidinggevende achter je staat.

Daarna heb ik ervoor gekozen om de rest van het team na een vergadering in te lichten. Dat leek me makkelijker dan iedereen apart te nemen. Ik wilde er ook gauw vanaf zijn.
Heel verstandig! Hoe ging het?
Irene
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Matijs »

Caelan schreef: 11 feb 2020, 19:23
Chivan schreef: 11 feb 2020, 19:17 Ik vond dat ik het eerst aan mijn leidinggevende moest vertellen en dat heb ik ook gedaan. Het is namelijk wel handig als je leidinggevende achter je staat.

Daarna heb ik ervoor gekozen om de rest van het team na een vergadering in te lichten. Dat leek me makkelijker dan iedereen apart te nemen. Ik wilde er ook gauw vanaf zijn.
Slim ja! Ik denk dat ik ga voor eerst mijn leidinggevende (moet ik alleen kijken bij wie, want ik heb er meerdere en wil even kijken welke het fijnst is). Mijn huidige leidinggevende is er wel maar tijdelijk, dus weet niet of het handig is om het eerst bij haar te doen. Misschien doe ik het wel bij mijn vorige leidinggevende, want die wordt weer mijn leidinggevende als mijn huidige weer weggaat.

Daarna aan collega's die dichtbij me staan en daarna wellicht iedereen, maar dat bekijk ik dan wel. Eerst maar eens bij het begin beginnen.
Doe inderdaad wat voor jou goed voelt!
###
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Vertellen aan collega's?

Bericht door Matijs »

Irene_de_Vreede schreef: 11 feb 2020, 19:43 Heel verstandig! Hoe ging het?
Ik heb de coming-outs op het werk in september 2019 gedaan en dat ging eigenlijk heel goed. Ik ben toen speciaal voor dat gesprek met mijn leidinggevende naar mijn werk gereden. Ze reageerde heel fijn. Tegenwoordig houdt ze nog steeds artikelen over transgenders bij. Het mooiste vond ik dat ze me een langerdurend contract gaf na dat gesprek. Aangezien mijn vader bang was dat ik geen werk zou vinden meer, was dit een bevestiging dat hij niet per se gelijk had.

Tijdens de vergadering was ik wel behoorlijk zenuwachtig. Ik heb het laatste halfuur niet meer gehoord wat er gezegd was. Na de vergadering was mijn leidinggevende vergeten dat ik nog iets wilde vertellen, dus ik onderbrak haar afsluiting. Ik wilde het toen gewoon doen. Ik heb het verhaal kort gehouden en gezegd dat ik me geen vrouw voelde, dat ik in transitie wilde gaan en dat ze altijd vragen mochten stellen. Ze reageerden allemaal heel fijn. Af en toe stellen ze nog steeds vragen. Ze willen me ook zeker beschermen voor eventueel nare reacties van studenten (die weten het nog niet).
###