Transgender eist excuses overheid: ‘Om vrouw te worden, moest ik me laten steriliseren’

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Transgender eist excuses overheid: ‘Om vrouw te worden, moest ik me laten steriliseren’

Bericht door DelicateFlower »

Vandaag verschenen op de website van de Volkskrant:

Willemijn van Kempen wist al op jonge leeftijd dat ze eigenlijk geen man was. Maar om echt vrouw te mogen worden, moest ze zich verplicht laten steriliseren – zo stond dat tot 2014 in de wet. Nu strijdt ze voor erkenning van het haar aangedane leed.

Eerst tien weesgegroetjes, dan tien Onze Vaders, nog even wat hemelse hulpvragen voor tante Annie en tante Ria, en dan was ze zelf aan de beurt. Of ze morgen dan alsjeblieft wakker mocht worden als meisje, bad ze tot God. Het gebeurde niet. Sterker nog: voordat Willemijn van Kempen (58) in 1998 op papier een vrouw mocht worden, moest ze zich verplicht laten steriliseren en opereren.

Die praktijk lijkt nu, een maand na de veelbesproken en geprezen coming-out van youtuber Nikkie Tutorials, tot een ver verleden te behoren. Maar het was tot de wijziging van de Transgenderwet in 2014 dat mensen die formeel van geslacht wilden veranderen, definitief werden veroordeeld tot onvruchtbaarheid.

Lees hier het hele artikel.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Transgender eist excuses overheid: ‘Om vrouw te worden, moest ik me laten steriliseren’

Bericht door DelicateFlower »