Winkelen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Winkelen

Bericht door zuidwest »

Wat zijn jullie ervaringen om als MtF te gaan winkelen in echte winkels? Wanneer hebben jullie die stap gezet? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Ik heb nog baardschaduw dus ik als ik het huis uitga breng ik een dikke laag make up aan. Verder draag ik een haarwerk buitenshuis. Ik durf nog niet op die manier dameskleding te gaan kopen. Maar wellicht is het angst voor niets. Dus graag jullie ervaringen.

Mijn garderobe kan wel wat extra's gebruiken (een paar leuke rokken, jurkjes, een paar mooie broeken (jeans en pantalons), vestjes, topjes en natuurlijk nieuwe schoenen). Online shoppen vind ik niet fijn. Ik moet heel vaak dingen terugsturen omdat ze te groot of te klein zijn en aan het opnieuw verpakken en opnieuw bij een bezorgdienst afleveren vind ik teveel tijd kosten. Dan ga ik liever ergens in een stad winkelen zodat ik meteen weet of het past en leuk staat.

By the way. Ik had wat nieuwe make up nodig en die vandaag gewoon als man gekocht bij de Hema. Wel bij de zelfscankassa afgerekend maar geen heel vreemde blikken gehad. Athans niet gemerkt. :)
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Winkelen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik draag steeds minder make-up. Te veel gedoe en bovendien vallen die lagen meer op dan de baardschaduw zelf. Winkelen heeft mij nog nooit problemen opgeleverd. In mijn opinie zijn alle winkels T-vriendelijk. Dus ik zeg, gewoon doen. Het valt in de praktijk alleemaal reuze mee.
Irene
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Winkelen

Bericht door zuidwest »

Irene_de_Vreede schreef: 19 feb 2020, 21:43 Ik draag steeds minder make-up. Te veel gedoe en bovendien vallen die lagen meer op dan de baardschaduw zelf. Winkelen heeft mij nog nooit problemen opgeleverd. In mijn opinie zijn alle winkels T-vriendelijk. Dus ik zeg, gewoon doen. Het valt in de praktijk alleemaal reuze mee.
Dus ik kan rustig een winkel binnenstappen als vrouw (ik prefeer toch wel make-up op dit moment) en tussen de dameskleding kijken wat zou passen. Komt er meestal iemand helpen en wens je dat? Ooit (negatieve) reacties gehad van andere vrouwen?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Winkelen

Bericht door Emma »

Wat natuurlijk minder op prijs gesteld wordt is als je met passen die make-up op de kleding achterlaat...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Winkelen

Bericht door zuidwest »

Emma schreef: 20 feb 2020, 19:10 Wat natuurlijk minder op prijs gesteld wordt is als je met passen die make-up op de kleding achterlaat...
Ja dat kan ik me inderdaad goed voorstellen. Dus dan inderdaad een lichte make up of inderdaad geen make up. Dat laatste is op dit moment waarschijnlijk nog erg moeilijk voor mij. In dat geval zie je een behoorlijke baardschaduw, zelfs indien ik me goed geschoren heb.
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Winkelen

Bericht door DelicateFlower »

Ik ben onlangs begonnen met winkelen en heb gekozen voor grotere winkels waar personeel je niet aanspreekt en waar je opgaat in de massa. Denk aan winkels als Primark, HEMA en Action. Ik sta trouwens nog helemaal aan het begin, heb zelfs nog een baard. ;) Het valt dus erg op als ik op een make-up afdeling rondloop. Een enkeling kijkt me aan, omdat ik ‘in de weg’ sta of omdat ze het een beetje apart vinden. Maar verder dan aankijken gaat het absoluut niet. Wellicht dat dat verandert zodra mijn uiterlijk zichtbaar verandert. Ik vind het trouwens wel spannend! :)
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Winkelen

Bericht door Irene_de_Vreede »

zuidwest schreef: 19 feb 2020, 22:02
Irene_de_Vreede schreef: 19 feb 2020, 21:43 Ik draag steeds minder make-up. Te veel gedoe en bovendien vallen die lagen meer op dan de baardschaduw zelf. Winkelen heeft mij nog nooit problemen opgeleverd. In mijn opinie zijn alle winkels T-vriendelijk. Dus ik zeg, gewoon doen. Het valt in de praktijk alleemaal reuze mee.
Dus ik kan rustig een winkel binnenstappen als vrouw (ik prefeer toch wel make-up op dit moment) en tussen de dameskleding kijken wat zou passen. Komt er meestal iemand helpen en wens je dat? Ooit (negatieve) reacties gehad van andere vrouwen?
In den beginne zou ik dat ongemakkelijk hebben gevonden, daar ben ik ook wel overheen, je kan prima een praatje maken met het personeel. Hoe gewoner je je gedraagt hoe gewoner je wordt behandeld. Van andere vrouwen heb ik ook nooit negatieve reacties gehad, die zijn doorgaans ook niet met mij bezig, maar met zichzelf.
Irene
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Winkelen

Bericht door Sara »

Ik winkel en ga over straat met een ‘dikke’ laag make-up (ik denk zelf dat ik er beter en verzorgder uitzie met dan zonder). Geen vegen achterlaten op de kleding die je past is wel een aandachtspuntje, maar als je de boel goed afpoedert heb je daar in mijn ervaring al wat minder last van (en je ziet er uiteraard ook beter uit).

Ik denk niet dat er per se een goed moment is om ermee te beginnen, zelfvertrouwen komt met dingen doen en je gast dingen doen door zelfvertrouwen. Probeer kleine stapjes te maken of ga samen met iemand, dat kan ook behoorlijk helpen.
Mathilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:20
Gender: Genderfluid
Contacteer:

Re: Winkelen

Bericht door Mathilda »

Ik draai de zaken vaak om en bedenk hoe ik het doorgaans vind als ik vrouwen op de mannenafdeling zie en andersom. Ik vind het ten eerste nooit raar. En ten tweede ben ik er bijna altijd vanuit gegaan dat er niks raar aan de hand is (dat is natuurlijk ook zo). Maar een sis vrouw op de mannenafdeling koopt vaak kleding voor haar man (zeker in de biblebelt waar ik vaak in de winkel kom). En een man op de vrouwenafdeling heb ik eigenlijk ook nooit iets raars bij gedacht. Wat wij denken over wat een ander van ons vindt dat denken we natuurlijk zélf!

Alleen ondanks dit heb ik ook nog geen lef gehad om gewoon jurkjes, rokjes of shorts te passen terwijl ik dit wel graag zou willen. Ik wil ook weten of het comfortabel zit want draagcomfort is bij mij erg belangrijk. Daarom gaat kleding uitzoeken in een winkel bij mij ook wel een beetje oncomfortabel en gehaast terwijl ik dit juist op mijn gemak wil doen.

Mijn ervaring is juist op de make up afdeling (van de Hema want B.A.E. is vegan) dat niemand tot nu toe er raar van opkijkt. Toen we nog geen anderhalve meter maatschappij hadden kwamen mensen ook vlakbij mij staan zonder raar op te kijken. Winkelpersoneel ook niet en deze beantwoorden al je vragen ook gewoon.

Op het moment ben ik juist bezig met gedragsexperimenten waarbij je jezelf uitdaagt om dingen te doen die buiten je comfortzone liggen maar waar je wel gewoon recht op hebt om te doen net als ieder ander. Hierbij reflecteer je achteraf op deze situaties door een formulier in te vullen, want nuchter er over nadenken is achteraf vaak wat makkelijker dan tijdens de situatie zelf. Zo kun je bepaalde gedachten bijsturen naar positief en realistisch. En bij de assertiviteitscursus die ik volg wordt je ook verteld dat hoe meer zekerheid je uitstraalt, hoe normaler anderen het vinden wat je doet (zoals in comments hierboven vermeldt). En als anderen er niet mee om kunnen gaan of er wat van zeggen (en dat gebeurt volgens mij vrijwel nooit) dan is dat hun probleem. Deze mensen zie je hoogstwaarschijnlijk toch nooit meer terug.
"No amount of money ever bought a second of time." Howard Stark
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Winkelen

Bericht door Marica »

En bij de assertiviteitscursus die ik volg wordt je ook verteld dat hoe meer zekerheid je uitstraalt, hoe normaler anderen het vinden wat je doet (zoals in comments hierboven vermeldt). En als anderen er niet mee om kunnen gaan of er wat van zeggen (en dat gebeurt volgens mij vrijwel nooit) dan is dat hun probleem. Deze mensen zie je hoogstwaarschijnlijk toch nooit meer terug.
Juist dit, zelfvertrouwen hebben, en dat uitstralen.

Ik ben als man al rokjes gaan dragen in het openbaar, dus met dat zelfvertrouwen zat het gelukkig al goed. Ook ik heb in het verleden zo'n assertiviteitscursus gedaan waar ik veel aan heb gehad. Echt, doe het als je onzeker bent. Je leert er veel van. Ook in een rollenspel waarbij je in een winkel staat en een vraag hebt. Hoe treffender wil je het hebben?

Nu koop ik alles zelf, ook mijn bh's, mijn topjes, jurkjes alles. En rare blikken heb ik nooit gehad, of ik zie ze gewoon niet.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie