Nieuwe chat! Zie dit topic.

Podcast: Mounir Samuel over de angst voor 'de ander'.

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Podcast: Mounir Samuel over de angst voor 'de ander'.

Bericht door DelicateFlower »

Politicoloog, auteur, theatermaker, journalist én transgender Mounir Samuel heeft het in de nieuwe en laatste aflevering van De Angststudio over hoe vreemden, zijn omgeving én hijzelf moeite hadden met zijn anders-zijn. Mounir werd geboren als Mounira, werd bekend als Monique, wist dat (toen nog) ze op vrouwen viel maar trouwde desondanks met een man. Na de scheiding volgde al snel de coming out en ging Mounir zijn jarenlange transitie aan.

“Ik heb uiteindelijk wel de grote sprong gemaakt om te zeggen: ik ben Mounir. Ik ben genderqueer, ik ben een feminiene man, ik ben een man van de toekomst, ik ben man+. Noem het wat je wil. En alle angsten die ik had, zijn uitgekomen. Ik ben mijn partner verloren, ik ben mijn ouders jarenlang kwijtgeraakt, ik heb mijn werk en opdrachtgevers verloren, ik was mijn carrièrereputatie helemaal kwijt, ik raakte mijn huis kwijt. Je kunt het zo gek niet bedenken of het gebeurde. Mensen lachten me uit, bespotten me. De artsen vonden me zelfs gek, op de genderpoli werd ik misgendert. Het was nergens veilig, ik voelde me aangeschoten wild. Wat dat betreft heb ik heel veel rust gevonden, heel veel ontspanning. In die tijd kon ik het nergens vinden.”

Het verhaal is via Spotify te beluisteren. Je kunt 'm ook hier beluisteren.

Over deze aflevering:
“In deze laatste podcastaflevering gaat Angststudio-presentator Mounir in gesprek met… zichzelf. Politicoloog, auteur, theatermaker en journalist Mounir Samuel heeft bijna al zijn angsten realiteit zien worden, maar wist toch een leven te vinden voorbij (en na) die angst. Hij groeide als kind van een Egyptische vader en Nederlandse moeder op in Amersfoort, de geboorteplaats van Piet Mondriaan die aanvoelde als een levend schilderij met strakke hokjes en nette lijnen. Hij werd jarenlang gepest, kreeg te maken met discriminatie en onbegrip – vanuit vreemden, zijn omgeving én zichzelf. Zelfs God leek hem te straffen, maar nu is Mounir tot de conclusie gekomen dat God hem zo gemaakt heeft en we dus ten alle tijden trouw moeten blijven aan onszelf. Als publiek opiniemaker, denker en spreker die door Winq magazine recent nog dé change maker van het decennium werd benoemd roept zijn unieke en multi-identitaire bestaan veel reactie, bijval maar ook ongemak op. Deze podcast is niet slechts een levensverhaal. Mounir reflecteert vlijmscherp op de samenleving en toont aan hoe met ‘de ander’ om te gaan. 'Mijn verhaal slaat ook op jou - op jouw reactie op mijn zijn.''. Zijn verhaal toont waarom dichtbij elkaar komen en met elkaar in gesprek gaan zo belangrijk is (en zo moeilijk). En een les waarin we leren dat angst voor de angst uiteindelijk altijd erger is dan de angst zelf en dat zelfs de ergste pijn overwonnen kan worden.”

4 jaar geleden was Mounir al te gast bij '24 uur met'. Je kunt deze aflevering hier terugkijken.

Voor degenen die nooit eerder van Monique dan wel Mounir Samuel hebben gehoord:
Image
Image
Gebruikersavatar
féj
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:20
Gender: Vrouw
Locatie: Berlijn

Re: Podcast: Mounir Samuel over de angst voor 'de ander'.

Bericht door féj »

Wow wat een mooie uitzending van die 24u met. Erg fijn naar gekeken. Nu de podcast nog horen.

Dankje voor het delen (:
My Story Féj Hyacinthe - My life in Berlin
HRT Started 19-12-2017 SRS 14-01-2019 @ Dr. Chettawut
I feel so much more with my body after this operation, verry happy with the results and setisfection in feelings (:
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Podcast: Mounir Samuel over de angst voor 'de ander'.

Bericht door DelicateFlower »

féj schreef: 24 feb 2020, 12:24 Wow wat een mooie uitzending van die 24u met. Erg fijn naar gekeken. Nu de podcast nog horen.

Dankje voor het delen (:
Ah, wat goed! Graag gedaan! :D