Nieuwe chat! Zie dit topic.

Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

Van de week kwam een kennisje bij me op visite. De huisarts, de praktijkpsycholoog en psycholoog niet meegerekend was ze de zesde waar ik aan vertelde geen homoseksueel maar transgender te zijn. Ze zei: “O, daar schrik ik niet van. Daar ben ik ook te nuchter voor.” Haar reactie leek daarmee goed te zijn. Toch kwamen er ook vervelende dingetjes, zoals “Je kunt het altijd aan transgenders zien dat ze een man geweest zijn” en “Soms zie je slecht opgetuigde kerstbomen op straat lopen”. Ik reageerde met: “Er zijn juist veel transgenders waar je anders graag op zou willen lijken, hoor.” Later dacht ik er steeds weer over na en vroeg me af: wat had ik beter kunnen zeggen? Hoe kun je het beste reageren? Kun je überhaupt goed reageren?

Ik heb in mijn leven heel veel met homofobie moeten dealen, ben vaak gediscrimineerd (niet alleen op school en straat, maar ook op de werkvloer en zelfs tijdens sollicitatiegesprekken) en in elkaar geslagen, gespuugd en noem het allemaal maar op. Ik weet dus hoe verrot mensen kunnen reageren op mijn feminiene uiterlijk en gedrag. Toch voelt het alsof ik — nu ik er voor mezelf niet langer omheen kan dat ik gewoon transgender ben — opnieuw moet uitvinden hoe je het beste op foute opmerkingen reageert.

Ik heb het nu aan bijna twee handjes vol mensen verteld en de reacties lopen erg uiteen. De professionals reageerden (vanzelfsprekend?) professioneel, mijn omgeving heel erg gemixt.

De eerste vriendin waar ik het aan vertelde dat ik spijt heb dat ik 20 jaar geleden mijn transitie niet heb doorgezet, reageerde met “Dan had je nu vast niet gelukkiger geweest”. Niet alleen is dit een domme conclusie, simpelweg omdat niemand hier het antwoord op heeft, ze ontkende hiermee tevens mijn transgender-zijn. Ze zei letterlijk dat ik voor haar “gewoon homo” zou blijven en als ik nu wel de transitie zou doorzetten, ik een “omgebouwde homo” zou zijn. Ik had een enorme kater van dit zeer korte gesprek. Zeer kort, want niet veel later na mijn coming-out vertrok ze. En heb ik haar niet meer gezien (morgen 7 weken geleden voor het laatst) en nog maar sporadisch gesproken.

Omdat het zo hoog zat, vertelde ik het de volgende dag aan vriendin numero 2. Zij reageerde met: “Nou, dan heb ik vanaf nu een vriendin in plaats van een vriend, hoe wil je dat ik je noem?”. Ze reageerde heel begripvol en we hebben nog altijd dagelijks contact. We zijn afgelopen zaterdag zelfs make-up gaan shoppen.

Vriendin numero 3 vroeg zich af of het “geen fase” is (huh, een fase die 20 jaar duurt?) en of ik niet “gewoon in de war” ben, omdat ik volgens haar “niet weet wat ik wil”. Verder reageerde ze wel goed, door te zeggen dat ik met mijn 35 jaar niet te oud ben om alsnog in transitie te gaan. Ze moedigde het echt aan om naar de huisarts te gaan. Maar ook haar heb ik net als vriendin numero 1 niet meer gezien (vandaag precies 6 weken geleden voor het laatst) en de appjes werden steeds korter en nu is het al een paar weken stil.

Kennis numero 1 (die ik al heel mijn leven ken) reageerde met “Niets gek aan toch?”, “Ik heb je altijd als meisje gezien”, “Je wordt vast een mooie vrouw”, “Gewoon doen, hoor”.

Kennis numero 2 reageerde dus met “O, daar schrik ik niet van. Daar ben ik ook te nuchter voor.” Maar had ondertussen wel haar bedenkingen over hoe ik er straks uit zal zien. Volgens haar kon je het aan de meeste transgenders zien en gebruikte daarbij de verkeerde woorden. Zo had ze het dus over slecht geklede transvrouwen als in “slecht opgetuigde kerstbomen”.

Mijn moeder, waar ik — o.a. door haar angststoornis en eeuwig durende depressies — altijd een moeizame relatie mee heb gehad en nu een half jaar geen contact mee heb, belde me gisteren op. Ze wilde iets belangrijks weggooien en vroeg of ik het wilde hebben. Dus toen ben ik het gaan ophalen. Ik vertelde meteen dat ik me alsnog heb aangemeld en dus in transitie wil gaan. Ze reageerde zoals verwacht: vol begrip en acceptatie. Mijn moeder heeft nooit een ding gemaakt van mijn transgender-zijn. Ze zei bijvoorbeeld: “Als je denkt dat je er gelukkiger van wordt, dan moet je het doen”, “Je hebt het eigenlijk altijd geweten dat je geen homo bent, maar volledig vrouw wilt zijn”, “Je hebt zo’n fijn gezicht, dus je gaat er vast mooi uitzien” en ga zo maar door.

Al met al merk ik nu al dat je als transgender duidelijk heel andere dingen te horen krijgt dan wanneer je homoseksueel bent. Bij homoseksualiteit is er natuurlijk ook nog veel onbegrip en discriminatie, maar transgenderisme is echt nog een heel vaag iets voor de meeste mensen. Dat is in ieder geval hoe ik het tot nu toe heb ervaren.

Dat ik nu 2 van de 3 vriendinnen al weken niet meer spreek, vind ik best zorgelijk. Ik vertelde het aan mijn psycholoog, die mij vroeg of ik er bang of boos van word. Geen van beiden eigenlijk, ik ben alleen maar hartstikke verbaasd. Verbaasd dat ze nu geen contact meer met me zoeken, verbaasd dat ik ze zo ontiegelijk verkeerd heb ingeschat, verbaasd dat homoseksualiteit nooit een ding voor ze was maar mijn transgender-zijn blijkbaar een brug te ver is. Maar ik heb ook meteen voor mezelf besloten: ik ga er niet om rouwen als dit soort ‘vriendschappen’ sterven.

Dit is een veel te lang verhaal geworden dat ik graag van me af wilde schrijven, vooral omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen. Wat waren de meest opvallende reacties van jullie familie, vrienden, kennissen en collega’s? En hoe reageerde je erop? Lukt het je om er ‘goed’ op te reageren? Hoe leerde je er beter op te reageren?

Kortom: ik weet dat iedere situatie anders is en dat je steeds weer anders reageert, maar gebruik(t)en jullie oneliners om de ander op zijn of haar plek te zetten?
vickyblauw
Berichten: 296
Lid geworden op: 24 sep 2014, 10:40
Gender: Transgender

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door vickyblauw »

De reacties lopen inderdaad van links naar rechts.

Mijn dagelijkse ik is een hele lelijke vent met totaal geen besef voor mode of uiterlijk vertoon. Maar regelmatig ben ik dus, in mijn ogen, een redelijk knappe vrouw.
Maar een volledige transitie zie ik zelf niet zitten vanwege bepaalde gezondheidsissues.
Eigenlijk ben ik tevreden zoals ik nu mezelf ben.

Mijn moeder voorziet mij van advies over kleding en make-up. Ik leen haar sieraden af en toe. En ze vind het knap dat ik zo makkelijk schakel tussen man en vrouw.
Mijn vader moet er niks van hebben, die vind het vreemd.
De reactie van mijn broer was duidelijk negatief, "je bent toch geen homo?!".
Mijn zusjes bekijken het van de zijlijn als een rare hobby van mij.

Een buurvrouw vind het geweldig. Ik heb haar laatst op verzoek ook eens opgemaakt, met een verbluffend resultaat.

Een andere buurvrouw roddelt er op los. Heb haar op een straatfeestje net hard genoeg horen zeggen tegen weer een andere buurvrouw dat ze denkt dat ik homo ben, omdat ik wel eens in een jurk loop.

Ik trek me er niet heel veel van aan. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En zolang ik niemand verantwoording hoef af te leggen, vind ik het voor mezelf eigenlijk wel prima.

Contact is met overigen iedereen goed. Daar heb ik geen veranderingen in gemerkt.
You can't run away from the person you are in your heart. Just be!
Mamamaria
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2020, 12:47
Gender: Vrouw

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Mamamaria »

wat een interessant topic. Ik ben heel benieuwd, ik (als moeder van ftm) hoor in negatieve zin, maar ze lijkt niet op een jongen of ze houdt niet van voetbal. Het feit dat men nog ze gebruikt doet dan al pijn en dat verbeter ik dan gelijk maar.

En ik zeg heeel vaak, Hij IS een jongen, na opmerkingen over, "jongen willen worden", " Jongen willen zijn".

Maar als ik heftige dingen hoor of lees dan kruip ik weg en huil, hopelijk worden mensen uiteindelijk gewoon geaccepteerd als mens want ik ga me niet aanpassen aan de harde maatschappij door "me eroverheen te zetten" of "niet zo gevoelig te reageren", ik ben wie ik ben.
Maar een paar goede one liners of opmerkingen zijn altijd handig!
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door MichelleB »

Ik maakte van een aantal dingen maar een grap. Zoals dat ik "na de srs gewoon de boel in een zakje mee naar huis kreeg voor de hond"

Mijn zus bleef ook volhouden dat je het altijd bleef zien. En het is heel flauw, maar het is nu dus mijn missie er op feestjes beter uit te zien dan zij 😛 Toch een lekker puh
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik hou niet zo van oneliners, dus gebruik ze zelf ook niet. Mensen die de moeite waard zijn wil ik wel een beetje opvoeden, maar voor de rest interesseert het me maar matig.
Irene
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Hal »

DelicateFlower schreef: 03 mar 2020, 12:30 Kortom: ik weet dat iedere situatie anders is en dat je steeds weer anders reageert, maar gebruik(t)en jullie oneliners om de ander op zijn of haar plek te zetten?
Nee, ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk te reageren met een retourvraag. Bij iemand die zou zeggen 'dat je het altijd ziet' zou ik bijvoorbeeld vragen hoe ze dan zeker weten dat er niet ook gewoon veel transgender mensen zijn bij wie ze het niet gezien hebben. Ook bij mensen die me hgevraagd hebben of ik niet 'gewoon gelukkig kon zijn als een vrouw in mannenkleding' reageer ik liever met een oprechte uitleg en een vraag dan met korte statements. Ik heb liever het gesprek dan dat ik mensen met een gevatte opmerking gelijk de verdediging induw. Hoe ontwapenender ik ben, hoe meer ik denk dat mensen me wel zullen willen accepteren. Is niet altijd waar, natuurlijk, maar bij de echt intolerante mensen kan ik altijd nog m'n mond open doen met een vlotte opmerking.

Ik gebruik juist one-liners bij mensen die wel leuk reageren, en maak dan vaak grapjes. Zo is een van mijn beste vrienden nog niet zo heel goed met de voornaamwoorden (terwijl ik weet dat hij dat wel wil zijn). Na de tweede of derde keer op een avond vertel ik 'm dan poeslief (hij is Amerikaan) "I'll just assume you mean that in the gay way..." Wel een bijdehandte correctie dus, maar wel een die duidelijk maakt dat ik donders goed snap dat z'n hart op de juiste plek zit, en dat ik me niet gekwetst voel. Zo vertel ik ook nog wel eens een anecdote waarin ik mezelf misgender als ik het idee heb dat iemand ermee in de knoop zit dat ze het 'verkeerd' gezegd hebben. Hoe relaxter we met z'n allen zijn des te eerder gaat het straks goed, denk ik dan.

One-liners gebruik ik wel graag bij alledaags seksisme. Zo zei een collega laatst dat de vergadering waar ik bij aanschoof dat die niet 'voor meisjes' was (m'n werk is de enige plek waar ik nog niet uit de kast ben). Dus riep ik dan maar dat ik m'n baard wel zou laten staan. Een beetje zo. Ze zijn daar ook nog echt wel homofoob, en ik maak me dus wel een beetje zorgen om de reacties daar. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat ik uit de kast kom genoeg respect verworven heb dat mensen me gewoon gaan accepteren. Zo niet, dan kon ik hier misschien nog wel eens terug voor ammunitie ;)
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Citizen Erased »

‘Buk maar voorover, dan merk je het vanzelf’.
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Marijntje »

MichelleB schreef: 03 mar 2020, 19:26 Ik maakte van een aantal dingen maar een grap. Zoals dat ik "na de srs gewoon de boel in een zakje mee naar huis kreeg voor de hond"
Oh. Mijn. Hemel. Die onthoud ik voor na mijn eigen srs.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Marica »

Ben ik zo gelukkig dat ik geen enkele negatieve dingen meemaak? Mijn transitie gaat/ging van een leien dakje lijkt het wel. Op het werk geen enkele wanklank te horen, of ze moeten het achter mijn rug om doen, maar dat idee heb ik helemaal niet. En dat in die 'mannenwereld' die het truckerswereldje nog steeds een beetje is.

Ik doe normaal tegen iedereen, en hoop dat ik normaal behandeld word door iedereen.

Dat gaat prima.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Hielke »

Citizen Erased schreef: 04 mar 2020, 13:19 ‘Buk maar voorover, dan merk je het vanzelf’.
:D :handgestures-thumbupright:
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie