Nieuwe chat! Zie dit topic.

Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door MichelleB »

Zoals de titel zegt.
Ik ben vandaag op controle geweest in het VU en van de twee benodigde commissies is het onderzoek goed gekeurd door de eerste. Nu de 2e nog.
De arts die ik hierover sprak had het over de eerste helft van dit jaar, dus vrij snel.
Als er post-op trans vrouwen zijn die bij het VU zitten en mee willen doen, graag (namens dr Blok). Gewoon contact opnemen met je endocrinoloog en je kan op de lijst komen. Ze sturen je dan de informatie toe zodra ze die hebben.
Ze willen er kennelijk toch wel serieus naar kijken en ik dacht "ik geef het maar even door"
-Life is a work in progress-
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door Lokien »

Héé wat fijn te horen, Michelle.
Ik moet er zo heen (vroege afspraak...), en dit staat wat mij betreft hoog op de agenda.
Dank je wel voor je bericht, dat maakt het een stuk makkelijker om erover te starten.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door Amber moon »

Leuk, maar waarom enkel bij post-op?
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door marianne »

pre op vrouwen krijgen androcur , dat heeft ook al een progestagene werking,
door het stoppen met androcur kan de behoefte / tekort aan progestageen ontstaan,
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door Amber moon »

marianne schreef: 05 mar 2020, 09:55 pre op vrouwen krijgen androcur , dat heeft ook al een progestagene werking,
door het stoppen met androcur kan de behoefte / tekort aan progestageen ontstaan,
OK, maar wat met de pre(non)-op vrouwen die geen androcur nemen? Diegene die andere of geen anti-androgenen nemen.
Onderzoek zou moeten gebeuren op zo veel mogelijk transvrouwen. Maar ok, dit is in ieder geval al een begin.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door Alice »

Is er iets meer bekend over dit onderzoek, waarvoor en waarom er speciaal onderzoek gedaan moet worden van gebruik prostagenen bij post-op transgender vrouwen. Wat is het doel? Zover ik begrepen heb wordt het maar sporadisch voorgeschreven bij de VU.
Je zou verwachten dat juist onderzoek gedaan zou worden over het effect van de toevoeging van een prostageen bij het begin hrt dit voor een verbeterde borst ontwikkeling.

Cyproteronacetaat (Androcur) heeft een zwak prostagene werking.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door Amber moon »

Alice schreef: 05 mar 2020, 10:52 Is er iets meer bekend over dit onderzoek, waarvoor en waarom er speciaal onderzoek gedaan moet worden van gebruik prostagenen bij post-op transgender vrouwen. Wat is het doel? Zover ik begrepen heb wordt het maar sporadisch voorgeschreven bij de VU.
Je zou verwachten dat juist onderzoek gedaan zou worden over het effect van de toevoeging van een prostageen bij het begin hrt dit voor een verbeterde borst ontwikkeling.

Cyproteronacetaat (Androcur) heeft een zwak prostagene werking.
Cypro heeft toch een zeer sterke progestagene werking? Daardoor heeft het ook z'n anti-androgene werking. (volgens Wikipedia: 1000 times the potency of progesterone)
Een progestageen toevoegen bij het begin van HRT zou volgens sommigen niet optimaal zijn, cfr cis puberteit waar progesteron pas een rol begint te spelen bij menarche.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door Lokien »

Ik ben weer terug, en ik sta ook op de lijst. Het moet inderdaad nog langs 1 commissie.
Het doel is om er achter te komen of al die transvrouwen die progesteron nemen en die zeggen daar baat bij te hebben gelijk hebben.
Het VU (ik ben op dit forum echt een leek qua hormonen) is van mening dat meer Oestrogenen geen nut hebben qua borstontwikkeling en van progesteron kennen ze de werking helemaal niet. Studies zeggen dit, studies zeggen dat......overal informatie en allemaal andere conclusies.
Ik zit nu bijna 3 jaar aan de hrt. Volgens de arts is de werking van de oestrogeen daarmee wel zo'n beetje aan zijn eind. Wellicht dat dat de reden is. Zodat je beter kunt bepalen of de progesteron invloed heeft op individueel niveau.

Oh, en de pleisters zijn weer helemaal op.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door Alice »

Ik vraag mij af hoe groot het aantal transgender vrouwen zijn die mee kunnen werken aan dit onderzoek.
Dit gezien de eis vanuit de Vu dat alleen vrouwen die bij de VU behandel worden (werden?) in aanmerking kunnen komen.
Zijn er veel post-op vrouwen die behoede hebben aan een progestageen toevoeging?
De VU zelf wil het zeer zelden voorschrijven blijft over de groep vrouwen die bij een ander behandelaar (endo, gyno, huisarts) het voorgeschreven kunnen krijgen. Het zijn dan wel behandelaars die zich niet aan de voorgeschreven behandel richtlijnen van de VU houden, helaas zijn die er niet zo veel. Het gaat dan weer over vrouwen die nog contact hebben met de VU.
Er zijn ook vrouwen, waaronder ik, die een progesteron gebruiken maar ‘dag met het handje’ gezegd hebben tegen de VU of geheel niet in behandeling zijn geweest door de VU. Maar bij deze vrouwen willen de onderzoekers juist geen onderzoek doen.

Een van de reden dat ik als post-op een progestageen gebruik is voor een aanvullende protectie osteoporose.

Toevoeging van een progestageen gelijk bij het begin van van de hrt. Men vergeet wel eens dat transgender vrouwen geen geboren vrouw zijn. Dat de hormonale omvorming van man naar vrouw iets anders in zijn werk gaat dan van meisje naar vrouw, o.a. het proces is versneld, geen grote hormoon schommelingen etc..
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Studie naar progesterone VU voor post-op trans vrouwen

Bericht door MichelleB »

Nou ja, dan doe je toch niet mee?
En ik denk dat je andere vragen of twijfels juist redenen zijn waarom ze het gaan onderzoeken?
-Life is a work in progress-