Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gala

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
EvaTheOneAndOnly
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2020, 23:21
Gender: Onzeker

Gala

Bericht door EvaTheOneAndOnly »

Ik heb morgen (of eigenlijk al vandaag, tijd gaat snel en slapen gaat moeizaam) een gala bij mijn studentenvereniging. Het heeft een redelijk strenge dresscode van "mannen in rokkostuum, vrouwen in lange jurk". Ik voel mezelf nonbinair, maar ben niet uit de kast. Mensen zouden het niet raar vinden als ik in rokkostuum zou komen, maar zo'n ding kost 150 euro op zn minst voor iets wat ik maar 1 avond draag en zoveel geld heb ik er niet voor over.
Daarom heb ik een jurk van mn zusje geleend. Het is een jaren 20 jurk, en de jurken in die tijd waren zo ontworpen dat vrouwen er mannelijker uitzagen, een van de eerste gender non conformistische outfits. Tegenwoordig heeft dit deze associatie niet meer, je kan zelfs geen pak meer dragen zonder dat het er Vrouwelijk uitziet.
En ik zei tegen mezelf dat het een kostuum is en mijn kleren niet bepalen wie ik ben, en ik dacht dat het wel goed zou gaan, maar nu lig ik half drie s nachts misselijk in bed dus zo comfortabel voel ik me er duidelijk niet bij.

Ik vind het heel frustrerend, ik wil niet dat ik een groot deel van de kleding niet kan dragen, ik wil niet volledig omschakelen naar mannenkleren want daar is veel minder keus (in de primark is de mannenafdeling kleiner dan de Schoenenafdeling) en de leuke kleren zijn ver boven mijn budget, ik wil niet dat Maatschappelijke Verwachtingen zoveel invloed hebben op hoe ik me voel en hoe ik naar mezelf kijk, maar het Is wel zo.

Hoe gaan jullie met dat soort problemen om?
Be proud of your place in the universe. It is small, but yet, it is
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Gala

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ga/ging met dit soort problemen vaak pragmatisch om. Op plekken waar ik nog niet out was/ben ging ik zo androgyn mogelijk dat het voor mezelf nog acceptabel was/is.

Wat rokkostuum betreft, die kun je ook huren.
Irene
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Gala

Bericht door Anon20210626 »

Ik ben ooit echt gewoon " all the way' als dame gegaan en dat was 26 jaar geleden . Dat was een hele andere tijd Ik wist alleen maar dat het allemaal gewoon niet klopte . Ik vind non binair eigenlijk sowieso een lastig iets . Ik was gewoon mijn hele leven androgyn , onbewust. Niet opvallen was het devies .

Het was een gala van een bevriende vereniging en ik was zo erg mezelf , ook door de je kan wel zeggen" make over" dat velen het niet eens doorgehad hebben . Als ik toen de kennis van nu had gehad tjsa dan had alles er heel anders uit gezien . Het zij zo .

De reis van alkmaar naar limburg, met de trein was eigenlijk nog het spannendst ......

Als je gaat , doe het goed en maak geen karikatuur van jezelf
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gala

Bericht door Jer158 »

Ik heb het idee dat het als "vrouw" makkelijker is om dress codes aan de laars te lappen. Dat is i.i.g. wat ik om mij heen zie (heel veel black tie events hier, white tie / rokkostuum heb ik tot dusver weten te vermijden). Voordat ik uit de kast was droeg een gewoon een zwarte pantalon met een zwart jasje en wit overhemd. Geloof dat ik er in misschien 20 events ooit 1 keer een vraag over gehad heb (van een vriend die geen blad voor de mond neemt, en eigenlijk verontwaardigd was dat ik ermee wegkwam terwijl hij braaf in pak was).

Het is nu een beetje erg kort dag voor je, maar ik zou gaan voor een outfit waar je je beter in voelt.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gala

Bericht door Jer158 »

Grote kans trouwens dat als je wat verder in je transitie bent (mentaal, sociaal, of fysiek) dat je je weer prima gaat voelen bij (sommige) kleding waar je nu moeite mee hebt
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Gala

Bericht door Simão »

Iedereen loopt op een gala opgeprikt in een kostuum. Niemand draagt dergelijke kleding in het dagelijkse leven. Het is een poppenkast. Je bent een radertje in het geheel pm het plaatje mooi te houden, maar het gaat helemaal niet om jou persoonlijk.
Misschien stelt dat je gerust.
Zie het als een toneelstuk waarin je een rol in kostuum speelt. En jurk kan iets zijn waarin je jezelf eigenlijk prachtig in kunt verbergen.
Ik ben jaren "in drag" uitgegaan in mijn jonge jaren. Aandacht trekken om jezelf te verbergen klinkt gek, maar het is makkelijker om een rol te spelen in kleren die je normaal niet zo dragen.
En je kunt er natuurlijk nog steeds voor kiezen om wel je eigen ik te tonen bij bepaalde mensen face to face.
Maar ik heb feestelijke vrouwenkleding en veel make up altijd als geweldig harnas ervaren!
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Gala

Bericht door Vethrvolnir »

ik vind westerse stijl sherwani voor mannen erg mooi
:shock:
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Gala

Bericht door Simão »

Wilde typefouten verwijderen uit andere post, maar de wijzging werd quote om een of andere mysterieuze reden. Post verwijderen kan niet. Daarom zie je nu dit.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gala

Bericht door Eva »

@Simão, ik zie niet zo snel wat er mis is gegaan met je laatste post. Als het een keer echt mis gaat met je tekst is er altijd wel iemand van het team die dat voor je kan oplossen hoor.

Dat geldt uiteraard voor iedereen :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)