Hoe vertel ik het mijn partner…

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Hoe vertel ik het mijn partner…

Bericht door Eva »

Een van de grootste problemen voor velen van ons. Bestaat je relatie nog als je uit de kast komt? Hoe bepaal je het juiste moment? Of vermijd je het slechtste moment? En vooral: hoe zeg ik het!

Er zijn geen kant en klare antwoorden. Wachten op het juiste moment is niet heel zinvol. Dat je het je partner niet vertelt als die in een periode van stress verkeert spreekt voor zich. Gebruik wat dat betreft gewoon je gezonde verstand.
Maar dan, hoe begin je…

Schat, ik wil even met je praten” of “Schat, ik moet je wat vertellen”. Veel gebruikte openingen, die al direct een reactie oproepen. ‘Oh jee, er is iets mis! Een ander? Scheiden?
Adrenaline wordt in dat lichaam gepompt en het verdedigingsmechanisme treedt vol in werking. En aanval wordt dan al snel de beste verdediging. De kans dat je op deze manier een zeperd laadt is levensgroot.

Overweeg daarom het volgende. Gebruik uiteraard je eigen woorden, maar met deze kern:

Schat, ik heb nogal een probleem en ik kan dat niet in m’n eentje oplossen. Ik heb je hulp nodig. Hard nodig! Wil je alsjeblieft proberen me te helpen?

Overdenk dit maar eens.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe vertel ik het mijn partner…

Bericht door Marica »

Ik heb het gewoon gezegd toen ze de brief voor het VU op tafel zag liggen. Dat bood wel een opening kon je wel zeggen. Er zijn toen een hoop dingen geroepen waar we nu spijt van hebben. Ik heb mijzelf als woningzoekende ingeschreven omdat ik, mocht de relatie eindigen, ik uitzicht zou hebben op een dak boven mijn hoofd.
Vermeldenswaardig is dit: "Ik ga niet met een vrouw in bed liggen!" riep mijn vrouw tegen mij. Ik antwoorde met : "Dat doe je al 16 jaar" Dat moest even indalen, en we hebben er hartelijk om gelachen. De rest is geschiedenis want we zijn nog steeds bij elkaar in een liefdevolle relatie die nu een andere basis heeft dan toen hij begon. We gaan lekker samen door het leven en we zien wel wat er op ons pad komt. Niemand heeft tenslotte absolute zekerheid over de toekomst. 1 ding is wel zeker, en dat is de liefde voor elkaar en de poezen.

Mijn vrouw vond het al een aanwijzing geven dat ik totaal geen zenuwen had toen ik in een rokje over straat ging. En dat was bijna een jaar voor mijn coming out.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie