Was ik maar helderziende..... alles net verteld

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Suzanne1
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 jan 2020, 02:46
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Nieuwegein

Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door Suzanne1 »

Ik heb het afgelopen dinsdag aan mijn vrouw verteld.

Wat ik daarvan geleerd heb is: voor jezelf een plan maken van hoe en wat je wilt vertellen zeker helpt om je eigen gedachten te ordenen. Dit is het wat gedeelte. Maar ga er niet vanuit dat je de regie hebt tijdens het gesprek, het hoe gedeelte.
Mijn vrouw is niet iemand die na een paar geruststellende woorden in het begin ontspannen naar achter gaat hangen, de voetjes omhoog legt, nog eens haar kopje thee inschenkt en rustig een lekker koekje in haar mond stopt omdat ze weet dat er een lange beschouwing van mij komt waarin ik al haar en mijn overwegingen uitgebreid en weloverwogen in perspectief zet om daarna af te sluiten met een aantal opties van hoe, vanaf nu, dit toch enigzins verrassend nieuwsfeitje in te passen in onze relatie. Om vervolgens nadat we deze verrijking aan onze relatie te hebben toegevoegd weer over te gaan tot de orde van de dag.

Helaas, zo ging het niet.

De weloverwogen rustige aftrap was succesvol gedurende de eerste ongeveer 15 seconden. Daarna overrede mijn vrouw mij op haar overtuigende manier om direct tot de kern te komen.
Pfff ehhhhh... Ik heb kleren gekocht....stamelde ik.. Enigszins geïrriteerd werd deze opmerking niet serieus genomen, maar ik verzekerde haar dat het echt zo was. Na een lange stilte van zeker 2 seconden zei ze met angst in haar stem: vrouwenkleren? Bingo, we zijn er, het spel ligt op de wagen, er is geen weg meer terug..... Ja antwoorde ik. Mijn vrouw vroeg zich ongetwijfeld af of ze nog steeds in hetzelfde universum zat, en dat was zo, alleen zag alles wat hetzelfde was er toch ineens anders uit.
Het was geen leuk gesprek, had ik ook niet verwacht.
Het was zwaar voor haar, helaas.
Ze snapt dat het altijd in me heeft gezeten, maar wil toch echt graag een man en geen vrouw.
Mijn kleding en mij omgekleed zien is voor haar nog 10 miljoen stappen te ver. Ze is bang voor de impact die dat op haar heeft. Daar heb ik natuurlijk begrip voor.
Hoewel de knuffels en kusjes er op het eind zijn geweest, is ze met een slaappil op naar bed gegaan, maar had toch slecht geslapen. Het heeft haar hard geraakt en ik heb haar de volgende dag nog wat meer gerust kunnen stellen dat ik echt nog steeds alleen van vrouwen hou en haar in het bijzonder en dat mijn mannelijke uiterlijk mannelijk blijft inclusief dat ding. Uitgezonderd natuurlijk wanneer ik mijn andere kleren aan heb.

De afgelopen 3 dagen is het onderwerp niet meer besproken en alles gaat zijn gangetje.
:sad-bored: Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht!
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door Irene_de_Vreede »

Met alles gaat zijn gangetje moet je oppassen, hoe langer het duurt eer het vervolggesprek er komt hoe lastiger het wordt (spreek uit ervaring). Zolang jij niks onderneemt zal zij het waarschijnlijk ook niet doet onder het motto als ik er niet over begin gaat het vanzelf over.
Irene
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door anna_ »

dapper maar probeer in gesprek te blijven met elkaar (hoe moeilijk ook!)
probeer ook vooral zo eerlijk mogelijk naar jezelf en elkaar te zijn in de gesprekken, dat heeft @marielle en mij heel veel gebracht!
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Suzanne1
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 jan 2020, 02:46
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Nieuwegein

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door Suzanne1 »

Irene_de_Vreede schreef: 08 mar 2020, 11:54 Met alles gaat zijn gangetje moet je oppassen, hoe langer het duurt eer het vervolggesprek er komt hoe lastiger het wordt (spreek uit ervaring). Zolang jij niks onderneemt zal zij het waarschijnlijk ook niet doet onder het motto als ik er niet over begin gaat het vanzelf over.
anna_ schreef: 08 mar 2020, 18:39 dapper maar probeer in gesprek te blijven met elkaar (hoe moeilijk ook!)
probeer ook vooral zo eerlijk mogelijk naar jezelf en elkaar te zijn in de gesprekken, dat heeft @marielle en mij heel veel gebracht!
Bedankt Irene &Anna voor jullie adviezen.
Hoe logisch jullie adviezen ook zijn, zo enorm kijk ik er tegenop. Ik had wel verwacht dat mijn vrouw niet enthousiast zou reageren, maar dat het haar zoveel verdriet zou doen had ik ook weer niet verwacht.
Daarom wil haar ook de tijd geven om het goed te laten bezinken, ik hoop dat een volgend gesprek dan makkelijker gaat.

Wat was voor jullie vrouw het belangrijkste om te horen zodat het makkelijker werd om te accepteren?
:sad-bored: Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht!
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door Tanja »

Suzanne1 schreef: 08 mar 2020, 09:27 Hoewel de knuffels en kusjes er op het eind zijn geweest, is ze met een slaappil op naar bed gegaan, maar had toch slecht geslapen. Het heeft haar hard geraakt en ik heb haar de volgende dag nog wat meer gerust kunnen stellen dat ik echt nog steeds alleen van vrouwen hou en haar in het bijzonder en dat mijn mannelijke uiterlijk mannelijk blijft inclusief dat ding. Uitgezonderd natuurlijk wanneer ik mijn andere kleren aan heb.
De afgelopen 3 dagen is het onderwerp niet meer besproken en alles gaat zijn gangetje.
En dat laatste wat je schreef opent toch wel deuren.
De mijne kwam er op een vervelende manier achter (vond de kleding) en brandde me totaal af.
Dat was in 2003 (net voor overlijden van haar vader), leef nog steeds met haar, maar onze relatie is sinds dat echt broer-zus. Intimiteit is er sinds die dag niet meer bij, zelfs geen kusje meer maar dat is mijn eigen schuld geweest. Had het eerlijk moeten opbiechten maar was te zwak. Vervolgens heb ik me in allerlei zaakjes gestort waardoor het nu alleen maar moeilijker is geworden. Auto's, hoge hypotheek, macho baan etc etc.
Ben nu van middelbare leeftijd, kan alleen in slaap vallen met de gedachten dat ik ooit mezelf ga worden maar heb het er niet makkelijker op gemaakt. Dus dat gesprek wat je bent aangegaan is echt supergoed van je. Geef haar wat tijd en ze zal er ongetwijfeld zelf op terugkomen.
Succes
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door anna_ »

Suzanne1 schreef: 08 mar 2020, 23:23 Wat was voor jullie vrouw het belangrijkste om te horen zodat het makkelijker werd om te accepteren?
Ik denk dat @marielle vooral ziet hoeveel gelukkiger ik ben als vrouw, en nu ik het in oktober eindelijk verteld heb tegen haar is er zoveel van mijn schouders af gevallen dat ik veel meer ontspannen ben.

Hoe moeilijk zij het ook vind, en dat vind ze (echt waar!) ze ziet ook dat we nu over ALLES kunnen praten. Dingen waar ze soms twijfels over had (sexualiteit, initimiteit op bepaalde stukken, is er echt geen ander - terwijl ze dat best wist) zijn nu duidelijk, er is veel meer rust, ontspanning. En natuurlijk doet het haar verdriet, maar het brengt ook heel veel moois.

Ik denk dat Marielle vooral schrok van het onbekende, van de angst hoe gaat de wereld tegen mij(haar) en ons aankijken (en die is er nog steeds). En dan zijn er zoveel doemscenario's. Je hoort zoveel negatieve verhalen, maar als je gaat kijken hier op het forum, op T-Amersfoort/Breda kom je ook gewoon stellen tegen die het wel redden. Natuurlijk doet iedereen het op zijn/haar/hun manier!

Bij ons speelt/speelde mijn/onze christelijke achtergrond ook een rol. Op Wijdekerk.nl hebben we een kerk in de buurt gevonden waar ik gewoon welkom ben, een gesprek met de predikante daar was fijn en zorgde voor een boek "Wondermooi, zoals U mij gemaakt heeft!" dat heeft mij persoonlijk ook wel wat rust gebracht moet ik eerlijk zeggen.

Het praten met partners van andere stellen in vergelijkbare situaties heeft denk ik het meest betekend voor Marielle. Dat geeft (H)erkenning voor haar gevoelens.

Wees vooral heel erg eerlijk, als je dingen zelf nog niet weet zeg dat dan gewoon (is mijn ervaring), nieuwe onwaarheden zouden voor ons nu killing zijn. Vertrouwen is key.

Blijf heel dicht bij jezelf, zonder haar kwijt te raken.
Ik wens jou en jullie heel veel succes, wijsheid, kracht en liefde!
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door Sara »

Belangrijke en goede stap. Ik denk dat het altijd moeilijk is om zo'n gesprek te hebben, hoe goed je je er ook op voorbereidt. Hopelijk kun je de komende tijd de onnodige zorgen wegnemen en het vertrouwen weer of verder opbouwen. Er zijn misschien te weinig zichtbare voorbeelden van mensen/stellen waarbij het goed afloopt en waarbij er geen sprake is van bepaalde excessen of een transitie, maar ze bestaan wel. Succes!
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door Irene_de_Vreede »

Suzanne1 schreef: 08 mar 2020, 23:23

Wat was voor jullie vrouw het belangrijkste om te horen zodat het makkelijker werd om te accepteren?
Uitspraak van mijn partner: ik heb altijd het gevoel gehad dat ik hem niet helemaal had, misschien dat ik nu alles van haar krijg.

Dat is niet echt een antwoord op de vraag, maar het geeft wel een beeld.
Irene
Suzanne1
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 jan 2020, 02:46
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Nieuwegein

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door Suzanne1 »

anna_ schreef: 09 mar 2020, 10:04 Ik denk dat Marielle vooral schrok van het onbekende, van de angst hoe gaat de wereld tegen mij(haar) en ons aankijken (en die is er nog steeds). En dan zijn er zoveel doemscenario's......
.....
Het praten met partners van andere stellen in vergelijkbare situaties heeft denk ik het meest betekend voor Marielle. Dat geeft (H)erkenning voor haar gevoelens.
...
Wees vooral heel erg eerlijk, als je dingen zelf nog niet weet zeg dat dan gewoon (is mijn ervaring), nieuwe onwaarheden zouden voor ons nu killing zijn. Vertrouwen is key.
Schrikken van het onbekende lijkt me inderdaad juist, zelf ben ik er al een tijdje mee bezig, maar mijn vrouw krijgt het ineens over zich heen. Dat is schrikken!
En blijft het hierbij of wordt het nog anders?

Eerlijk zijn moest wel, het was geen vraag of ze er achter zou komen, maar wanneer. En dan heb je pas echt een probleem.
Vertellen zorgde niet dat de spanning van me afviel, ik heb er nieuwe spanning voor terug gekregen.
Ik kan me nog niks voorstellen hoe het gaat voelen als mijn vrouw (hopelijk) mijn spullen en mij omgekleed wil zien. Wat voorheen eigenlijk 100% privé was, wordt dan gedeeld. Voelt nu nog heel onwerkelijk.


Sara schreef: 09 mar 2020, 20:25 Belangrijke en goede stap. Ik denk dat het altijd moeilijk is om zo'n gesprek te hebben, hoe goed je je er ook op voorbereidt. Hopelijk kun je de komende tijd de onnodige zorgen wegnemen en het vertrouwen weer of verder opbouwen. Er zijn misschien te weinig zichtbare voorbeelden van mensen/stellen waarbij het goed afloopt en waarbij er geen sprake is van bepaalde excessen of een transitie, maar ze bestaan wel. Succes!
Bedankt, het gesprek is een moetje en geen feestje. Vooral omdat je vooraf al weet dat het gesprek op korte termijn geen problemen op gaat lossen maar juist andere problemen creëert, die weer noodzakelijk zijn voor een goede toekomst.
Het is voor mij lastig om te beloven dat het bij af en toe CD-en blijft en stopt.
Ik ben zelf nog maar net sinds januari aan het ontdekken. Soms kan ik het een plekje geven, maar meestal komt de drang om me als vrouw te kleden weer sterk terug. En dan moet ik mij tenminste heel even laten gaan.
Het als vrouw kleden en dan vrouw zijn geeft mij verliefdheidsgevoelens in mijn buik. Best wel prettig gevoel natuurlijk, maar wat betekent dit? Ben ik verliefd op mezelf of op het gevoel of .... ????
Zoveel vragen... pfff.
:sad-bored: Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht!
JuliaHaarman
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 feb 2020, 05:55
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Was ik maar helderziende..... alles net verteld

Bericht door JuliaHaarman »

anna_ schreef: 08 mar 2020, 18:39 dapper maar probeer in gesprek te blijven met elkaar (hoe moeilijk ook!)
probeer ook vooral zo eerlijk mogelijk naar jezelf en elkaar te zijn in de gesprekken, dat heeft @marielle en mij heel veel gebracht!
Hi meid, ik hoop dat het bij jullie goed gaat, en ik mis de gesprekken bij t-Amersfoort echt, groetjes Julia
Plaats reactie