Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort

Waar liet jij je door inspireren toen je een nieuwe naam ‘moest’ kiezen?

Ik behield mijn oude naam
6
5%
Ik veranderde mijn oude naam
24
18%
Ik nam de eerste letter van mijn oude naam
28
21%
Ik vroeg mijn ouders hoe ik anders had geheten
21
16%
Ik koos voor een geslachtsloze naam
5
4%
Ik liet me inspireren door de familiestamboom
4
3%
Ik liet me inspireren door boekjes vol babynamen
11
8%
Ik liet me inspireren door literatuur, muziek en/of films
9
7%
Ik liet me inspireren door mythologie
6
5%
Ik liet me inspireren door iets anders, namelijk…
18
14%
 
Totaal aantal stemmen: 132

DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Nate_0 schreef: 01 mar 2020, 13:43 Uiteindelijk dus lijsten met namen doorgenomen die populair waren in mijn geboortejaar
O, dat is een goeie, ja!
Nate_0 schreef: 01 mar 2020, 13:43 Ik overweeg dus om voor "in het Nederlands" gewoon Nathan te gaan gebruiken, aangezien dat duidelijker is.
Mooie naam, hoor! Je kunt altijd tegen bepaalde mensen zeggen dat ze ook gewoon Nate mogen zeggen. ;) Mijn geboortenaam heb ik nooit gebruikt als roepnaam, mijn ouders besloten meteen een roepnaam erbij te verzinnen (of beter gezegd, die verzon mijn opa, omdat hij niet wilde dat ik ook met dezelfde 'rare' ouderwetse naam als hij door het leven zou gaan). Zelfs mijn roepnaam roept vragen op. Hoe vaak ik wel niet de vraag gekregen heb waar het een afkorting van is en als dat dan vertel, zijn mensen altijd in de war, haha. :lol: Dat wil ik dus voorkomen met mijn nieuwe namen.
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Marijn schreef: 01 mar 2020, 16:21 Mijn eerste voornaam is namelijk best neutraal en wordt in Nederland zelfs vaak als mannelijk gezien. Ik identificeerde me als genderqueer toen ik die koos, inmiddels als vrouw.
Verstandig om dan voor een bepaalde constructie te zorgen, om jezelf te behoeden voor het leed dat 'foute' namen roepen heet. :D
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Sara »

@DelicateFlower Het was inderdaad wel een belangrijke factor. Ik geloof verder niet in het bestaan van een god, maar ik heb wel een katholieke achtergrond. Mijn broers hebben bijvoorbeeld ook Bijbelse namen.

Op zich is een naam met een Bijbelse achtergrond niet zo uniek (we hebben in dit onderwerp al een Anna, Michelle en Nate), maar het was voor mij in ieder geval een bewuste keuze.
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Sara schreef: 02 mar 2020, 07:59 Het was inderdaad wel een belangrijke factor. Ik geloof verder niet in het bestaan van een god, maar ik heb wel een katholieke achtergrond. Mijn broers hebben bijvoorbeeld ook Bijbelse namen.
Da's inderdaad mooi.
Sara schreef: 02 mar 2020, 07:59 Op zich is een naam met een Bijbelse achtergrond niet zo uniek (we hebben in dit onderwerp al een Anna, Michelle en Nate), maar het was voor mij in ieder geval een bewuste keuze.
O, dat zeker. Maar het ging mij inderdaad om bewust zoeken. :)
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Hal »

Naamstatistieken hebben bij mij best veel invloed gehad (dus welke naam wanneer populair was - ik wilde geen naam van babies van nu) . Ook heeft bruikbaarheid in verschillende talen wel meegewogen. Mijn oude roepnaam was lastig te spellen en uit te spreken in het Nederland, en onmogelijk te gebruiken in het Engels en daar wilde ik vanaf.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Jer158 »

Ik heb ook bijbelse namen overwogen, Joseph en Joshua bijv., wat puur toeval is omdat veel namen een bijbelse oorsprong hebben. De laatste paste niet bij mij en te eerste is te ingewikkeld in het Nederlands (en Jozef wel HEEL bijbels, zeker voor iemand die atheist is, en bovendien weer moeilijk in andere talen). Mijn huidige naam is per toeval een heilige (in Engels, in NL is het Hieronymus), wat eigenlijk vreemder is dan een bijbelse naam omdat de kerk waarin/waarrond ik ben opgegroeid niets met heiligen heeft.

Overigens, als ik Spaanstalig was geweest van origine, had ik mezelf sowieso Jesus (met accent op de u) genoemd. Geen enkele twijfel. Te mooi om niet te doen.

EDIT: Complimenten over namen zijn extra mooi als je trans bent en je eigen naam hebt gekozen :lol:
Hung her from the branches of a mango tree
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Marica »

Oude naam : Marco
Huidige naam : Marica

Iedereen roept Mar, dus dat kon hetzelfde blijven.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Marica schreef: 06 mar 2020, 18:54 Oude naam : Marco
Huidige naam : Marica

Iedereen roept Mar, dus dat kon hetzelfde blijven.
Slim! Daar denk ik dus over na, om mijn roepnaam hetzelfde te houden. :D
Sunny
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 apr 2012, 06:30
Gender: Vrouw

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Sunny »

Ik heb geluk gehad >_>

Mijn naam, Sunny, is gedeeltelijk gebaseerd op de naam van mijn Chinese grootvader (die 'Hsun' in zijn naam had), en het antieke liedje 'Sonny Boy' dat mijn extreem oubollige vader destijds enthousiast stande.

Vooral tijdens mijn transitie kwam ik er langzaamaan achter dat, afgezien van verwesterde versies van Chinese namen, 'Sunny' hier in het Westen bijna uitsluitend een vrouwennaam is (maar niet genoeg dat ik er voor mijn transitie gek door werd aangekeken).

Mijn tweede naam is wel erg mannelijk, maar dat doe ik altijd af als een soort quasi-katholiek iets; zoals 'Bert Maria Boersma' of zo, maar dan andersom, op de een of andere manier. Nog geen vragen over gehad xD
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne
Contacteer:

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Alatàriël »

mijn naam keuze is denk ik een beetje ingewikkeld.
een aantal jaren gebruikte ik de naam Lianne, dat vond ik gewoon een hele leuke naam.
maar ik had niet het gevoel dat het helemaal bij mij paste.
ariël is nu mijn naam naast mijn oude naam die ook nog steeds vol wordt gebruikt.
Ariël is een Hebreeuwse naam voor jongens en meisjes. De betekenis is `leeuw van God`
maar tegenwoordig vooral aan meisjes gegeven in amerika.
de naam Ariël zou een afkorting kunnen zijn van Alatàriël, dat zou mijn geboorte naam moeten zijn in het elven, en wat ik lange tijd gebruikte in rollenspellen.
de Naam Ariël zelf zou je kunnen afkorten naar Ari, een wat meer directe, leuk klinkende afkorting dat zowel een jongen als meisje refereert.
(voorlopig) omschrijf ik mijzelf als Androgyne, meer richting vrouw dan man.
waarbij mijn oude naam direct veel grote ogen en zichtbare verbazing vertoont bij kennismaking, is dat met Ariël (of Ari) bijna niet.
ik werk in de tourisme, dus ik maak (normaal zonder covid) met ontzettend veel mensen kennis.
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Plaats reactie