Nieuwe chat! Zie dit topic.

Voltooid leven, maar dan anders...

TRIGGER WARNING - deze sectie gaat over suïcide, ofwel zelfmoord
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Voltooid leven, maar dan anders...

Bericht door Eva »

Over het begrip voltooid leven kan ik kort zijn. Sowieso meen ik dat er nooit een plicht tot leven kan zijn. Sommige politieke organisatie schijnen daar een andere mening over te hebben en slagen er zelfs in het Openbaar Ministerie achter hun streven te krijgen. Het is niet anders, helaas.

Maar dan a propos suïcide. Ik heb wel eens eerder gesteld; suïcidale mensen willen zelden dood. Ze willen van de shit af. Van de ellende in hun hoofd. Daar hebben we dan de GGZ voor is al snel een eerste reactie. Helaas is die GGZ zelf ernstig overspannen. 80.000 mensen op de wachtlijst. Nou nee, stelt Onze Overheid, dat zijn er maar (máár!) een kleine 40.000.
Daar kun je je boos om maken, je kop in de wind gooien en zeggen dat het toch allemaal geen reet uitmaakt wat je doet of zegt.
Je kunt ook proberen er iets aan te doen. Aanvullende hulpverlening organiseren bijvoorbeeld. Inspringen waar gevestigde organisaties als 113-Zelfmoordpreventie, de Luisterlijn, en zo voort ook niet álles kunnen behappen.

Ik ben blij dat ik in mijn pogingen teams bijeen te krijgen resultaat begin te zien. Ik ben niet meer alleen, we zijn inmiddels met 4.
[edit 31 maart 2010]
Inmiddels zijn we met 6.
[/edit]


Mijn pogingen zet ik voort. Oproepend, motiverend, verhelderend, sturend, wat al niet. Daarbij behoort dat ik met regelmaat teksten plaats op ondermeer Facebook. Vandaag schrok ik nogal van een reactie. Een zekere Theo D. betoogde dat het hele hulpverleningstraject (de GGZ dus) zinloos is. Help de mensen het hoekje om met de pil van Drion. Zijn tekst.

Ik heb gereageerd. Moet je niet te lang mee wachten denk ik. Maar het zit me verdraaid hoog. Ik kan eigenlijk wel een beetje hulp gebruiken op deze pagina:

All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Voltooid leven, maar dan anders...

Bericht door Marica »

Ik heb mijn verhaal even erbij gezet. Iets wat ik ook al via teams tegen je zei dat ik vroeger ook aan zelfmoord dacht door mijn depressies. Ik wilde toen ook niet dood, maar geholpen worden, hoe dan ook. Maar bij wie kon ik terecht?

Het is allemaal goed gekomen, want ik ben er nog. Ik heb misschien geluk gehad.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)